Regulamin Forum
PS. Kędzior, a czy Mógłbym Cię jeszcze prosić o wyjaśnienie odnośnie sygnalizacji świetlnej dla tramwajów, wjeżdżających na jednotor - na Klecinę ? 😉
Nie znam za bardzo sygnałów podawanych na tych sygnalizatorze, ale spróbuję nieco wyjaśnić, jak to działa.
Wszystko zaczyna się od wczesnych godzin porannych, kiedy pierwsze "siedemnastki" dojeżdżają do przystanku Przyjaźni. Wjeżdża w jednotor, po czym sygnalizator przełącza się na "czerwone", gdy tramwaj wyjedzie poza owy jednotor, czy to wjeżdżając na pętlę Klecina, czy w kierunku centrum miasta, sygnalizatory wjazdowe po obu stronach na jednotor przełączają się na "zielone".
Owa sygnalizacja nie jest jednak w 100% niezawodna, w przypadku gdyby w odstępie kilku sekund jechał tramwaj w tym samym kierunku, to sygnalizacja nie przełącza się z czerwonego na zielony. Z tego powodu, rozkład "17" musiał być dostosowany do tego jednotoru, co w dni robocze niewakacyjne wynosi ok. 15/12 minut.
Posty tego autora zawierają wyłącznie jego prywatną opinię i obserwacje.
Nie znam za bardzo sygnałów podawanych na tych sygnalizatorze, ale spróbuję nieco wyjaśnić, jak to działa.
Wszystko zaczyna się od wczesnych godzin porannych, kiedy pierwsze "siedemnastki" dojeżdżają do przystanku Przyjaźni. Wjeżdża w jednotor, po czym sygnalizator przełącza się na "czerwone", gdy tramwaj wyjedzie poza owy jednotor, czy to wjeżdżając na pętlę Klecina, czy w kierunku centrum miasta, sygnalizatory wjazdowe po obu stronach na jednotor przełączają się na "zielone".
No tak, ale tam nie ma zielonego. Tam są dwa czerwone sygnalizatory (górny i dolny), zatem czy ten dolny jest traktowany jako "zielony" 😉
A jeśli tak - to czemu - sygnalizatory np. gasną po jakimś czasie ? 😉
No tak, ale tam nie ma zielonego. Tam są dwa czerwone sygnalizatory (górny i dolny), zatem czy ten dolny jest traktowany jako "zielony"
A jeśli tak - to czemu - sygnalizatory np. gasną po jakimś czasie ?
Długo się temu przyglądałam i też nie bardzo to rozumiem, ale wg mnie wygląda to tak: kiedy tramwaj wjedzie na odcinek jednotorowy włącza się czerwone światło. Oznacza ono, że tramwaj jest na torze i zakazuje wjazdu. Kiedy tramwaj opuści odcinek jednotorowy światło gaśnie. A że sygnalizatory są dwa... pozostaje mi domyślać się, że może w zależności od tego który się świeci oznaczają one w którą stronę tramwaj znajdujący się na jednotorze się porusza. Np. jeśli stoimy na Przyjaźni i świeci się górny to znaczy że tramwaj jedzie z naszej perspektywy na Klecinę, a jeśli dolny to nadjeżdża z przeciwnej strony. Nie wiem, to tylko przypuszczenia, bo tak na prawdę nie zwracałam nigdy uwagi na to czy świeci się dolny czy górny 😛
"Naucz swego syna, o tym musi wiedzieć, że w Mieście Neptuna, Wrocław jest u siebie!"
Np. jeśli stoimy na Przyjaźni i świeci się górny to znaczy że tramwaj jedzie z naszej perspektywy na Klecinę, a jeśli dolny to nadjeżdża z przeciwnej strony.
Wiesz, to chyba Masz rację. Ja się temu przyglądałem. I faktycznie dolny zaświecił się w momencie - gdy tramwaj wracał. Natomiast brak światła - oznacza, że odcinek jest wolny. 😉
Wielkie dzięki Nikki, teraz rzeczywiście na to wpadłem i rozumiem, czemu są dwa czerwone 🙂
To jeszcze jedno pytanie - a do czego służą te dwa, zakratowane sygnalizatory obok czerwonych ? :mruga:
To jeszcze jedno pytanie - a do czego służą te dwa, zakratowane sygnalizatory obok czerwonych ?
Tego to już nie wiem... może działają jako zabezpieczenie i nadają jakiś sygnał dźwiękowy jeśli się "żarówki" przepalą i lampy nie świecą? (głupi pomysł... ale innego nie mam 😉 ) Trzeba by się zapytać kogoś obeznanego w tematach tramwajowych...
"Naucz swego syna, o tym musi wiedzieć, że w Mieście Neptuna, Wrocław jest u siebie!"
No oczywiście, że Klecina fajna, bo "moja" (tak skromnie mówiąc, to pętlę wytyczał mój dziadek, a kiedyś była obsługiwana odwrotnie, tj. tam gdzie się wsiada się wysiadało i na odwrót 😉 )
Linia na Klecinę - początek lat 50. 51 lub 52, z tym, że nie było pętli, a końcówka, coś a'la T+ lub wąskotorówka na Pomorzu 😉 A jednotor był aż od pętli Krzyki
A czy przewidziany jest jakiś remont linii na Klecinę ? 😉
Tak, na przyszły rok (ALE...). Razem z jezdnią - po dwa pasy w każdą strone dla aut, i dwa tory z wydzielonym torowiskiem dla tramwajów, o ile się nie mylę, to petla także będzie przebudowana. W przyszłosci linia ma być pociagnięta "gdzieś dalej" - od Karkonoskiej do Bielan lub od Kleciny do pętli "D" 😉
Przy okazji, prosiłbym o małe wyjaśnienie kolegów z Wrocławia. Nad wjazdem na odcinek jednotorowy wisi sygnalizacja świetlna. I teraz co znacza ?
Co oznacza brak sygnału świetlnego? Droga wolna ?
![]()
Pojawia się światło czerwone - górne ? Co to oznacza ?
![]()
Górne światło czerwone zgasło - ale zapaliło się dolne. Jaki to jest sygnał ?
![]()
I pytanie podstawowe. Jak to działa ? Czy tramwaj wjeżdżający na odcinek jednotorowy zamyka obwód ?
Przepraszam że tak późno ale już tłumaczę. Sam jednotor ma sygnalizację sterowaną czujnikami, ale tramwaj jadący od Kleciny wjeżdża najpierw na odcinek wstępny. Wtedy na przystanku Przyjaźni zapala się górny sygnalizator, gdy tramwaj wjedzie na jednotor gaśnie górny a zapala się dolny sygnalizator. To rozwiązanie ma zapobiegać równoczesnym wjazdom na jednotor i określa że tramwaj jadący z Kleciny ma pierwszeństwo.
Przepraszam że tak późno ale już tłumaczę. Sam jednotor ma sygnalizację sterowaną czujnikami, ale tramwaj jadący od Kleciny wjeżdża najpierw na odcinek wstępny. Wtedy na przystanku Przyjaźni zapala się górny sygnalizator, gdy tramwaj wjedzie na jednotor gaśznie górny a zapala się dolny sygnalizator. To rozwiązanie ma zapobiegać równoczesnym wjazdom na jednotor i określa że tramwaj jadący z Kleciny ma pierwszeństwo.
Super. Wielkie dzięki za info 🙂
https://www.wroclaw.pl/rozmawia/jak-pojedzie-tramwaj-przez-klecine
Dzisiaj mają się odbyć warsztaty konsutacyjne w/s przebiegu nowej nitki torowiska na Klecinę do planowanej pętli przy ul. Kupieckiej.

Do konsultacji brane są dwa warianty. Pierwszy z nich był brany pod uwagę w wieloletnim planie zagospodarowania terenu, drugi wynika z racji pewnej grupy mieszkańców protestujących przeciwko pierwszemu wariantowi.
Posty tego autora zawierają wyłącznie jego prywatną opinię i obserwacje.
Finisz prac przy budowie mijanki tramwajowej przy ul. Przyjaźni coraz bliżej. Część z nich już się zakończyła. W związku z tym od soboty 20 września rano planowane są zmiany w organizacji ruchu komunikacji zbiorowej. Tramwaje linii 7 i 17 znów będą jeździć do pętli Klecina.
Posty tego autora zawierają wyłącznie jego prywatną opinię i obserwacje.
Wspaniała mijanka właśnie od jutra 27 października do odwołania będzie traktowana jako pojedynczy tor, w domyśle do czasu naprawy sygnalizacji.
Tak się wydaje 5 mln zł na coś, co nie działa 😅
No tu akurat to wg MPK jeszcze nie zapłacono za inwestycję, a wykonawca dostał nakaz naprawienia programu sygnalizacji.
Posty tego autora zawierają wyłącznie jego prywatną opinię i obserwacje.





