No i znów muszę napisać post pod postem, bo ponieważ... dawno, dawno temu, czyli 24 sierpnia roku pańskiego 2014, a więc 3 strony temu, nasz forumowy kolega zaproponował ...
kuracyja pisze:I na koniec - mam propozycję, żeby stworzyć takie międzysymulacyjne pociągi PKP. Dwóch (bądź więcej) userów umawia się co do składu pociągu, ustawiają godziny przyjazdów/odjazdów i ruszamy. Chodzi o to, żeby stworzyć taki "region" z naszymi miastami... Zagmatwane?
Wszyscy już o tym zapomnieli, nikt nic więcej nie zaproponował i idea umarła śmiercią naturalną. A ponieważ zbliża się Święto Zmarłych to trzeba trupa wynieść z szafy.
A teraz na serio. Budując komunikację we Vrazneju, wpadłem niedawno na pomysł, że idea Kuracyji może być bardzo ciekawa, ale postanowiłem ją jeszcze bardziej skomplikować.
Jak może Pamiętacie Kuracyja zaproponował tylko pociągi między symulacyjne. Ja poszedłem o krok dalej - pociągi symulacyjne, TAK, ale ze zmianą lokomotyw
No tak i wybudowałem pierwszy terminal "Stacja Graniczna Wschód". Stacja znajduje się na skraju symulacji, po jej prawej stronie.
http://hostmat.eu/images/25100084353693578257.png
Sama stacja wygląda następująco:
http://hostmat.eu/images/94287250797894354621.png
Jest dosyć spora, stąd musiałem użyć dużego zoomu. Najważniejsze w powyższym screenie jest to z czego się ona składa. A składa z:
1. torów odstawczych na których następuje zamiana lokomotyw
2. torów przejazdowych, umożliwiających przejazd składów - bez zmiany lokomotyw
3. torów odstawczych z peronami dla pociągów osobowych kończących tutaj swój bieg - czyli docierają tutaj pociągi pasażerskie, ale one są wewnątrz symulacyjne i nie opuszczają symulacji
4. Depot - czyli baza kolejowa, nie ma ona znaczenia w symulacji jest tylko ozdobą, ale jest ona potrzebna na początku do pierwszego obiegu (do rozpoczęcia zabawy potrzebna jest jedna lokomotywa - gratis, potem mamy już "perpetuum mobile", pociągu wymieniają się lokami).
Przyczynkiem do utworzenia pociągu między symulacyjnego (na razie nazwijmy go
pociągiem międzynarodowym, bo ten skład nie pojawia się w żadnej innej symulacji), było stworzenie sporej grupy modeli dla OPiego. Wybrałem z tych pojazdów kilka - Solarisów i Goplanów - ponieważ traf chciał, że mam fabryki Solarisa i Goplana w symulacji.
Gotowe modele, które przesłałem OPiemu, wstawiłem na lawety kolejowe. I w ten sposób powstał mi taki pociąg.
http://hostmat.eu/images/50411943888912914360.png
Takich pociągów są dwa. Jeden wiezie Goplany Citilinery, a drugi Solarisy Urbino.
Docelowo jest 5 par takich pociągów międzynarodowych - bo aby doszło do wymiany loka na Stacji Granicznej - musi być pociąg zwrotny.
A pociąg zwrotny - z pustymi lawetami wygląda następująco.
http://hostmat.eu/images/23983256528992009256.png
Proces jest następujący:
1. aby odpalić symulację, należy na Stację Graniczną wysłać jednego loka, który odbierze pierwszy skład
2. obydwa składy wyjeżdżają jednocześnie na trasę z przeciwnych stron, przy czym:
- skład próżny wyjeżdża z "zza granicy", ale ponieważ stacja Graniczna umiejscowiona jest blisko, to on jako pierwszy wtacza się na Stację graniczną - na niego czeka już na Timing Point-cie lokomotywa (ta którą musieliśmy dodatkowo wysłać z pobliskiego Depot-u) - drugi skład nadal jest w drodze.
- skład, który przybył zza granicy, wtacza się na tor specjalny, następuje podmiana lokomotyw,
- skład odjeżdża z drugą lokomotywą, a ta, która przyprowadziła pociąg wtacza się na specjalny tor odstawczy na Timing Point i oczekuje na drugi skład który jedzie na granicę.
3. Drugi skład nadal jest w drodze, oba pociągi mijają się na szlaku - aż w końcu drugi z pociągów wtacza się na ten sam tor co poprzedni skład i znów następuje podmiana lokomotyw
- od składu odłącza się lok, który przyprowadził skład i wjeżdża na osobny tor z Timing Point-em,
- a do składu podłącza się lokomotywa, która wcześniej wjechała do symulacji z pierwszym pociągiem i oczekiwała na ten który właśnie przyjechał
- następuje podłączenie drugiej lokomotywy i pociąg odjeżdża na tor graniczny - znika z symulacji
Na Stacji Granicznej oczekuje jedna wolna lokomotywa - na następny pociąg, który za jakiś czas wjedzie do symulacji zza granicy - i tak w kółko.
Para pociągów składa się z pociągu A i B. Na torze odstawczym Stacji Granicznej może stać tylko jeden skład (w celu wymiany lokomotyw). W czasie gdy na Stacji Granicznej odbywa się wymiana lokomotyw składu A (przykładowo), skład B jest w drodze. A potem odwrotnie
Trochę screenów
http://hostmat.eu/images/06053176612972254682.png
Na screenie powyżej widzimy już oczekującą na skład lokomotywę. A ja zaznaczyłem miejsce w którym następuje zamiana lokomotyw - ten punkt to "
Input/edit shunting point". A poniżej prezentuję również ustawienia
http://hostmat.eu/images/64967881874076047092.png
UWAGA!!! Pociągi muszą mieć określoną długość (czyli ilość wagonów). Ma to ogromne znaczenie przy odłączaniu lokomotywy. Oba składy muszą mieć tą samą ilość wagonów.
Zwróćcie uwagę
Uncoupling from car (<0 from end) - ustawiłem na "-29". Oznacza to, że jest 29 wagonów, a lokomotywa jest 30-sta. Jeśli wartość będzie zawyżona - lokomotywa nie odłączy się, a skład przejedzie ten Point na wprost (nawet się nie zatrzyma). Tu wszystko musi pasować do siebie idealnie.
I jeszcze mały opis.
http://hostmat.eu/images/18076705024913902210.png
Jak zakończone są tory graniczne - to jest miejsce, gdzie pociągi wjeżdżają nam do symulacji lub znikają nam z symulacji
http://hostmat.eu/images/24312446601271228305.png
=================================
Było mi jednak tego za mało i postanowiłem zrobić kolejny krok... i zbudowałem drugą stację graniczną - po przeciwnej stronie symulacji - "Stacja Graniczna Zachód". Znajdziecie ją po lewej skrajnej stronie symulacji
http://hostmat.eu/images/25100084353693578257.png
Po co mi ona ? Ano, bo teraz w symulacji mam trzy rodzaje pociągów międzynarodowych
1. pociągi międzynarodowe (między symulacyjne) ze zmianą lokomotyw (to te, które wywożą autobusy, a przywożą puste lawety)
2. pociągi międzynarodowe bez zmiany lokomotyw - to jest jednokierunkowy pociąg, który przyciąga mi do jednego z miast (Vraznej) składy metra. On nie wraca. Tylko wjeżdża do symulacji i jedzie do Bazy Metra (STP) - tam znika
3. A teraz UWAGA! NOWOŚĆ ! - pociągi tranzytowe z podwójną zmianą lokomotyw
To jest trasa jaką te pociągi przemierzają u mnie w symulacji
http://hostmat.eu/images/98344782182626754719.png
To są zwykłe składy towarowe. Czas przejazdu w jedną stronę wg. moich wyliczeń wynosi 3h 20min. Pociąg nigdzie się nie zatrzymuje - blokuje go jedynie ruch innych pociągów
I znów - tak jak w przypadku powyższego opisu - aby następowała zamiana lokomotyw:
1. pociągi muszą być sparowane, czyli dwa składy mijające się po drodze
2. do rozruchu tej symulacji potrzebujemy już dwie dodatkowe lokomotywy, które przejmą pociąg A (Stacja Graniczna Wschód) i pociąg B (Stacja Graniczna Zachód)
3. Potem wszystko następuje już samodzielnie i nie ma potrzeby wysyłania dodatkowych loków, bo
- lok, który przyprowadzi skład A, oczekuje na skład B
- natomiast - co logiczne, skład, który przyprowadził skład B, oczekuje na skład A
I tak w koło Macieju.
Teraz jeszcze na koniec dwa screeny.
Tak wygląda Stacja Graniczna Wschód - to już pokazywałem
http://hostmat.eu/images/94287250797894354621.png
A tak Stacja Graniczna Zachód - tego nie pokazywałem
http://hostmat.eu/images/42496084303487266867.png
==========================
Reasumując. Ja już poczyniłem spore kroki, aby Was zachęcić do pociągów między symulacyjnych. Mam dwie stacje graniczne, które umożliwiają zarówno uruchomienie pociągów pomiędzy dwiema symulacjami - jak również mogę uruchomić pociągi pomiędzy... trzema symulacjami. Mogę pośredniczyć w transporcie.
Na dzień dzisiejszy w mojej symulacji pociągi między symulacyjne to wyłącznie składy towarowe, ale istnieje możliwość wpuszczania składów osobowych.
Ja chwilowo poprzestaję na tych dwóch stacjach granicznych, ale jeśli ktoś były zainteresowany to istnieje możliwość wybudowania kolejnych stacji na linii Północ - Południe (czyli góra - dół) - dowolnie
WAŻNE ! Trzeba pamiętać o realności rozkładu w przypadku mojej symulacji
Ten pociąg tranzytowy, z taką trasą (najszybsza możliwa w symulacji)...
http://hostmat.eu/images/98344782182626754719.png
... w jedną stronę pokonuje drogę w czasie aż
3h 20 min. Czyli jeżeli ze Wschodu wyrusza o godz. 1:00, to na Zachód dotrze dopiero o godz. 3:20 + zmiana loków, czyli ok. godz. 3:30.
Jednakże jeśli Popatrzycie na powyższy screen, to moja infrastruktura torowa umożliwia przepuszczenie pociągu tranzytowego zupełnie inną trasą. Jeśli miał to być pociąg osobowy, który miałby zatrzymywać się na najważniejszych stacjach węzłowych - czas przejazdu automatycznie wydłuży się o ... kolejne godziny.
Jeśli ktoś z Was byłby zainteresowany, to:
- po pierwsze należałoby ustalić gdzie pociąg miałby się zatrzymywać
- po drugie po ustaleniu trasy, należałoby sprawdzić ile ten pociąg jedzie.
- jeśli to miałby być Wasz pociąg, który kończy u mnie w symulacji, to należałoby ustalić do którego z miast miałby docierać (u mnie w symulacji z większych miast mam 6 sztuk, czyli do wyboru, do koloru)
Uff, ale się rozpisałem. No i jak ? Co o tym Myślicie ?