SKM Warszawa

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
ppln

Post autor: ppln »

A ECTS ma szansę pojawić się na innych modernizowanych liniach? (np. Warszawa-Łódź, która będzie na co najmniej 140 - te dodatkowe 10km/h to zawsze pewien zysk czasowy, szczególnie przy bezpośrednim Łodzianinie)

sphinx

Post autor: sphinx »

Docelowo kiedyś tak. Ale czy do Łodzi? Te 10km/h na tak krótkim dystansie to raczej gra nie warta świeczki - kabinówka jednak trochę kosztuje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

J-31 pisze:a propo. 19WE, Popatrzcie na ten śliczny opływowy kształt. Normalnie aż się prosi by na jego bazie wybudować ezt - może nie dużych prędkości - ale przynajmniej skład, którzy mógłby się rozbujać na CMK do prędkości 200 km/h. Oczywiście w innym układzie drzwi i wnętrza
Przecież pierwotnie ta jednostka właśnie tak była projektowana! Z resztą na wózkach z tej rodziny powstał w NEWAGU wagon-kuszetka, który dopuszczony jest do eksploatacji z prędkością 200km/h.
pmaster pisze:Możnaby coś więcej? Wygląda ciekawie
Nic ciekawego tu nie ma. Odnosiłem się raczej do tego, że nie jest to linia reprezentacyjna jak linia na MPL Okęcie.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Linia do Okęcia otwarta:
http://www.rynek-kolejowy.pl/33213/Lini ... kcesem.htm

Nowe linie S3C i S3S, a S2 na wydłużonej trasie.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak. Linia na Okęcie miała być otwarta dzisiaj. No i na szczęście się udało. Czekałem na to wydarzenie z niecierpliwością i w ciągu najbliższych dni postaram się tam udać, celem zrobienia paru zdjęć, ujęć i filmu - może się uda :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Newag 35WE - SKM Warszawa

Post autor: J-31 »

Znów skorzystałem z wolnego dnia i postanowiłem zapolować na najnowszy nabytek warszawskiej SKM-ki ;)

Okazuje się, że nie dwa, a trzy sztuki już kursują na liniach SKM. Niestety popełniłem mały błąd i nie wykonałem żadnych ujęć filmowych - a szkoda, bo odgłosy 35WE są dosyć ciekawe. Poprawię ten błąd troszkę później. A tymczasem, zdjęcia ;)

Najpierw co widać na zewnątrz 35WE ;)

Ogólnie rzecz biorąc bardzo spodobał mi się design ściany czołowej tego ezt-a

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26222

Zauważcie, że w przeciwieństwie do PESY ELF, szyba przednia w 35WE jest znacznie szersza, co zapewne bardzo poprawia widoczność maszyniście

Drzwi są bardzo szerokie. Jednakże, co ciekawe, Newag tym razem zrezygnował z otwieranego podestu (takie podesty występują w 19WE), natomiast bezbłędnie dopasował wysokość podłogi do wysokości peronów. Dobrze to widać na poniższym zdjęciu.

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/829/35we11.jpg/

Drzwi otwierają się na zewnątrz, ale pudło wagonu jest odsunięte od krawędzi peronu, a więc w niczym to nie przeszkadza ;)

Jeszcze zanim wejdziemy do środka, Zauważcie, że producent bardzo ładnie zamaskował nierówności okien, przynajmniej w egzemplarzach dla SKM W-wa ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/440/35we1.jpg/

Prawdopodobnie jest tylko kwestia malowania - zamówienia przez przewoźnika. Zobaczymy jak to będzie wyglądać na ezt-ach dla Dolnego Śląska ;)

Zajrzyjmy do środka

Trzeba przyznać, że SKM wspólnie z Newagiem wypracowali dosyć funkcjonalne wnętrze dla warszawskich 35WE. Jest sporo foteli ustawionych w kierunku jazdy, ale też w każdym członie znajdziemy "rzeźnie", czyli przedziały z fotelami ustawionymi poprzecznie ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/827/35we3.jpg/

Zauważcie, że pomimo szerokich foteli - korytarz jest również szeroki

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/685/35we2.jpg/

Warto dodać, że fotele są baaardzo szerokie, lekko twardawe, ale wygodne. Do lokalnego przejazdu - wystarczające. Bardzo przyjemnie się na tym siedzi ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/855/35we10.jpg/

Kasowniki są przy każdym wejściu, ale automat biletowy jest tylko jeden i znajduje się mniej więcej po środku składu ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/267/35we4l.jpg/
:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/542/35we7.jpg/

Stopnie - dosyć niskie - znajdziemy w kilku miejscach - w członach skrajnych oraz dokładnie po środku składu

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/809/35we5.jpg/

Po środku składu znajduje się również przedział (w obu członach) maszynowy. Zajmuje on sporo miejsca. To nie jedyne takie miejsce w 35WE, ponieważ w członach skrajnych pomiędzy przedziałem maszynisty a przedziałem pasażerskim również znajdują się szafy z aparaturą ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/

Mimo to Zauważcie, że przejście jest bardzo szerokie, spokojnie wyminą się dwie osoby ;)

Półki na bagaż podręczny znajdują się wyłącznie w przedziałach z fotelami ustawionymi poprzecznie ;)

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/233/35we8.jpg/

Producent znalazł również miejsce na reklamę - nowość naszych czasów :mruga:

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/6/35we9.jpg/

Informacja pasażerska

Wizualna informacja pasażerska jest dosyć ciekawa, ponieważ są oczywiście boczne tablice elektroniczne pokazujące przebieg trasy - to już Znacie - natomiast pod sufitem podwieszono stosunkowo duże tablice diodowe - są one dobrze widoczne i czytelne

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26223

Natomiast zapowiedzi głosowe, to porażka w warszawskich Newagach 35WE, a przynajmniej w 35WE-002. Lektora prawie nie słychać i w zasadzie trudno go zrozumieć. Być może to jest też wina miejsca w którym siedziałem - ale o tym troszkę później. Aczkolwiek w 27WE rozwiązano to znacznie lepiej ;)

Zawieszenie - to oczywiście kolejny pozytyw 35WE. Nie czuć nierówności, pociąg płynie. Coś wspaniałego, aż marzy mi się taki ezt w innej konfiguracji na dalsze trasy np. do Łodzi. Może się kiedyś doczekam ;)

Cała ta aparatura, o której wyżej wspomniałem, daje spore możliwości rozruchowe i pociąg momentalnie się rozpędza... oby tylko jeszcze miał gdzie :cool:

Fajnie wbija w fotel :mruga:

Dźwięki - to jest właśnie mój błąd, że nie nagrałem 35WE... bo to jest zupełnie inny ezt niż PESA ELF ;)

Elektronika 35WE zupełnie inaczej się zachowuje. Nie ma tej melodii, którą Znacie z ELF-a, a Możecie posłuchać chociażby z któregoś z moich filmów ;)

Na zewnątrz 35WE jest stosunkowo cichy, ale w środku... jeśli Lubicie ciszę w czasie jazdy lepiej nie siadajcie w środkowej sekcji pociągu, czyli tu

:strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/36/35we6.jpg/

Na postoju jest tu bardzo cicho, natomiast w momencie rozruchu jednostki, a także jazdy nagle z tych szaf rozlega się huk i gwizd - odgłosy przypominają silnik odrzutowy, ma się wrażenie, że Newag 35WE za chwilę wystartuje. Trudno się rozmawia, a zapowiedzi głosowych prawie się nie słyszy :confused:

W pozostałej części składu - jest miło, cicho i przyjemnie. Nie wiem jak jest w skrajnych członach ;)

Jak napisałem na początku tego długiego postu, aktualnie śmigają trzy sztuki 35WE.

35WE-001 złapałem przypadkowo na linii S1 :strzałka: http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 35we1.jpg/

35WE-002 sfociłem na S9 :strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26224

35WE-003 również złapałem na S9 :strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=26221

Warto przy okazji wszelkim krytykantom polskich producentów taboru kolejowego i tramwajowego zwrócić jedną uwagę. Jaką szansą dla polskich producentów są zamówienia taboru. ;)

Przecież NEWAG - były ZNTK - zaczynał od 14WE, który był zwykłą przeróbką EN57 i na jego podzespołach. Teraz te ezt-y są postrzegane jako jedne z najbardziej awaryjnych i przypuszczalnie zostaną odstawione na bocznice

:strzałka: http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... age_id=557

Dzisiaj ten sam Newag, potrafi wyprodukować samodzielnie bardzo nowoczesne ezt-y XXI wieku. To co prezentuje 35WE w porównaniu do 14WE - to jest kosmos. Newag bardzo się rozwinął dzięki zamówieniom m.in. od SKM Warszawa (i nie tylko). I oby tak dalej ;)

A zatem warto zamawiać polskie ezt-y. Bowiem każde zamówienie to szansa na rozwój dla polskich producentów taboru kolejowego ;)
Ostatnio zmieniony 2012-07-02, 21:34 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »


Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ciekawy jestem jak te ezt-y będą się zachowywać po kilku latach eksploatacji ? Jaka będzie ich awaryjność za kilka lat ? ;)

sphinx

Post autor: sphinx »

Dużo zależeć będzie od poziomu obsługi technicznej. Sporą winę za awaryjność 14WE (oprócz pozostałości po EN57) ponosi też sama SKMka, która zaniedbuje je jak tylko można.

@TLG, nie zawsze trafiałeś, np. na ostatnim zdjęciu nic nie odstaje.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

sphinx pisze:@TLG, nie zawsze trafiałeś, np. na ostatnim zdjęciu nic nie odstaje.
Kratka nie pasuje do podsufitki (zupełnie niepotrzebne przetłoczenia na tych panelach). Po prostu zdjęcie tego nie oddaje. Niestety, ale takich kwiatków w 35WE jest pełno. Ujawniam je nie ze złośliwości czy pogardy dla producenta, a wręcz przeciwnie.

sphinx

Post autor: sphinx »

Tylko, że to przetłoczenie zostało zrobione celowo (fajnie wygląda w nocy) więc tak ma być.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Mam do tego konserwatywne podejście do takich pierdół i uważam, że są to jedynie udziwnienia. Im więcej udziwnień tym większy problem i możliwość niedociągnięć w montażu. W ELFie jakość wykonania całego wnętrza stoi o klasę wyżej.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

IMHO Elf jakością nie grzeszy.

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: TLG »

Amalio pisze:IMHO Elf jakością nie grzeszy.
To teraz sobie wyobraź jak jest w 35WE :D
Za wzór wykonania zawsze stawiam Flirta. Wielokrotnie usiłowałem dopatrzeć się nawet najmniejszych niedociągnięć. I psia juha nigdy nic nie znalazłem! :D

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Obiecałem trochę odgłosów 35WE ;)

:strzałka: http://www.youtube.com/watch?v=Q34aNLRL304

Odgłosy ruszania pociągu - we wnętrzu - nagrywałem w środkowej części składu. Miłego oglądania ;)

alojz
Posty: 368
Rejestracja: 2010-09-25, 22:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: alojz »

Szósty wóz w drodze do Warszawy http://youtu.be/CBSu-yOgMp4

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: SKM Warszawa

Post autor: J-31 »

Dosyć niedawno rozmawialiśmy w zupełnie innym temacie (poświęconym przyszłym inwestycjom tramwajowym w Warszawie) m.in. o konieczności budowy linii tramwajowej do Piaseczna. Pisałem wtedy, że jest to mało realne ze względu na choćby planowaną linię SKM Warszawa...

.... i oto mamy ciąg dalszy tej kwestii, a ponieważ sprawa dotyczy już stricte stołecznej SKM-ki, toteż piszę o tym tutaj.

Otóż ZTM i stołeczni urzędnicy rozmawiają z PKP PLK na temat uruchomienia połączenia SKM z Piaseczna, ale... nie do Śródmieścia Warszawy, lecz po nowym wiadukcie kolejowym w rejonie węzła Warszawa Zachodnia - do Warszawy Gdańskiej a docelowo do Legionowa.

Przypuszczalnie chodzi o przedłużenie linii S9 (obecnie: Legionowo - Warszawa Zachodnia)

Uruchomienia takiego połączenia nie należy jednak szybko oczekiwać, gdyż:

1. PKP PLK musi wyremontować infrastrukturę kolejową na odcinku Warszawa-Służew - Piaseczno
2. PKP PLK musi wybudować bocznicę kolejową w rejonie p.o. Piaseczno
3. PKP PLK musiałoby wybudować wiadukt kolejowy, by umożliwić płynny przejazd pociągów SKM ponad węzłem Warszawa Zachodnia od al. Jerozolimskich w kierunku Warszawy Gdańskiej

Podejrzewam, że ta inwestycja wiązałaby się również z modernizacją linii kolejowej wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia - stan tej linii powoduje, że pociągi wloką się z prędkością pieszego, również wiadukty kolejowe na ulicami Obozową i Kasprzaka wymagają remontu - to będzie bardzo kosztowny remont. Nie wiem czy PKP PLK zajmie się nim :]

Jaki jest sens przedłużenia obecnej linii S9 z Piaseczna do Legionowa przez Warszawę Gdańską ?

- po pierwsze linia na odcinku p.o Warszawa Aleje Jerozolimskie - Warszawa Służew - umożliwia przesiadkę do pociągów SKM S2 i S3 oraz istniejących linii Kolei Mazowieckich do Śródmieścia Warszawy

- po drugie Warszawa Gdańska ze względu na bezpośredni kontakt z linią metra staje się powoli ważnym węzłem komunikacyjnym.

Problemem pozostaje jednakże kwestia częstotliwości kursowania linii S9 na odcinku Piaseczno - Legionowo. Zapewne nie można oczekiwać zbyt dużej częstotliwości.

Jednakże sporym plusem budowy bocznicy w Piasecznie będzie możliwość uruchomienia dodatkowego połączenia Kolei Mazowieckich do Śródmieścia - jak znam życie KM na pewno będą chciały przedłużyć którąś z istniejących linii ;)

Pytanie teraz co na to PKP PLK - bo na nich spada spory koszt tej inwestycji ;)

Awatar użytkownika
TLG
Ekspert
Ekspert
Posty: 4239
Rejestracja: 2006-08-15, 20:32
Lokalizacja: Warszawa

Re: SKM Warszawa

Post autor: TLG »

Rozjazdy w Piasecznie są w planie modernizacji trasy numer 8. Co do reszty to pisane patykiem na Wiśle.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Re: SKM Warszawa

Post autor: pmaster »

W sumie i tak niewykluczone, że za jakiś czas trzeba będzie przerobić podmiejską część kolejowej linii średnicowej na metro, to wtedy takie coś jak najbardziej miało sens. Tylko czy aby linia kolejowa nr 8 nie jest już zapchana pociągami na lotnisko? I kolejny raz potwierdza się, że ciągnięcie pociągu na siłę tamże było niepotrzebne.

ppln

Re: SKM Warszawa

Post autor: ppln »

Ale właściwie jak sobie wyobrażasz przerobienie tego na metro? Chodzi ci o wdrożenie systemu zarządzania ruchem takiego jak w metrze (który pozwoliłby poprawić częstotliwość, chociaż i tak wymagałby montażu dodatkowych urządzeń w pociągach i powodował nieziemski burdel przy objazdach zwykłych pociągów) czy o całkowitą wymianę trakcji, taboru i taryfy?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”