Strona 14 z 17

: 2013-01-25, 23:57
autor: Marcin_558
Trolejbusy w Łodzi?:
Ogrody botaniczny i zoologiczny, Park na Zdrowiu i poligon na Brusie połączone w jeden wielki, ponad 400-hektarowy kompleks rekreacyjno-rozrywkowy? Czemu nie. Radosław Stępień, wiceprezydent Łodzi odpowiedzialny za zieleń miejską, pomysłodawca całego projektu, ma już rysunki całej strefy
Stępień właśnie składa wniosek o dofinansowanie z funduszy unijnych. Chodzi o 160 mln zł! Cały projekt ma kosztować 200 mln zł. 40 mln zł ma wygospodarować miasto.

Wniosek o dopłatę do budowy Strefy Rekreacyjno-Wypoczynkowej Łódź-Zachód jest już gotowy. Dokument na dniach zostanie złożony w Urzędzie Marszałkowskim, instytucji pośredniczącej w przyznawaniu unijnych dotacji. Część pieniędzy ma pochodzić z funduszy ochrony środowiska, wojewódzkiego i narodowego.


Pieniądze mają zostać przeznaczone na: *rozbudowę ogrodu zoologicznego o część terenów dzisiejszego Parku na Zdrowiu, *budowę ścieżek rowerowych i edukacyjnych, *stworzenie toru rowerowego, *toru dla motocrossu i quadów oraz *trzeciego - dla modeli sterowanych, *budowę na terenie dzisiejszego Ogrodu Botanicznego Centrum Edukacji Przyrodniczej, a także *budowę kładek, integralnie łączących ze sobą wszystkie obszary.

To właśnie dzięki pomostom poruszanie się po ogromnym obszarze ponad 400 hektarów będzie bezkolizyjne, przyjemne i bezpieczne. Z kładek miałby się rozciągać widok na całą strefę. - Chcemy też wyremontować muszlę koncertową, żeby w przyszłości organizować w niej koncerty - mówi Stępień. - A jeśli uzyskamy całą kwotę, o jaką się staramy, będziemy chcieli również przygotować infrastrukturę pod pierwszą linię trolejbusu kursującego od Retkini w kierunku ulicy Wydawniczej. Trolejbusy łączą w sobie zaletę całkowicie ekologicznego środka transportu i braku torowiska. W Europie przeżywają renesans. Są z nich zadowolone Gdynia i Lublin. W łódzkim Zarządzie Dróg i Transportu pomysł dojrzewał już od pewnego czasu. Czas się wziąć do jego realizacji - dodaje.Mrzonki? Niekoniecznie. Magistrat przygotował już wstępne projekty i rysunki całego obszaru. Na mapie zaznaczono wszystkie zaprojektowane tereny, sieć dróg rowerowych i ścieżek spacerowych. Część projektów pokazuje wiszące kładki, zainstalowane na terenie tzw. nowego zoo. Z pomostów będzie można oglądać biegające poniżej dzikie zwierzęta: jelenie, żubry, daniele. Są też projekty drugiego wejścia do ogrodu zoologicznego, od strony ul. Krzemienieckiej. W szczegółach pokazane zostało Centrum Edukacji Przyrodniczej. - Z założenia ma się zlewać z podłożem ogrodu botanicznego. Jak Shire z Hobbita. Chciałbym, żeby centrum było ośrodkiem o znaczeniu regionalnym, kompleksem ekspozycyjno-dydaktycznym - opowiada wiceprezydent. - Znalazłyby się w nim pawilon ekspozycji długotrwałych, pawilon wystaw tymczasowych, pawilon konferencyjny i księgarnia z czytelnią. Myślę również o odtworzeniu staropolskiej zagrody, w której rosłyby kwiaty. Młodzi ludzie i dzieci mogą już dzisiaj tylko czytać w książkach o powojach, malwach czy prawdziwej jabłoni.

Zdaniem wiceprezydenta koszt budowy całego centrum to 30 mln zł.

Przy wsparciu finansowym budowa i zintegrowanie całej strefy ma potrwać ok. pięciu lat. - Ale nawet jeśli nie dostaniemy dofinansowania, to i tak część z tych planów, jak budowa ścieżek rowerowych, uprzątnięcie terenu, rozbudowa placów zabaw i terenów rekreacyjnych, wprowadzimy w życie. Tylko że potrwa to trochę dłużej.

http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,1327 ... z2IspePuzb

: 2013-01-26, 20:07
autor: J-31
A jednak mrzonki. Trolejbus jest drogi. Taka linia miała by sens, gdyby w Łodzi była już jakaś sieć linii trolejbusowych. A tak... skończy się pewnie na elektrycznych Solarisach Urbino 8.9... bo wyjdzie to taniej, o ile w ogóle to wyjdzie. :cool:

Urzędnicy i dziennikarze sobie wymyślili linię. Fajnie.... A ja się pytam gdzie miałyby stacjonować owe trolejbusy. Ponieważ budowa zajezdni tudzież małego zaplecza technicznego drastycznie podniesie im koszty. I nadzieje upadną szybciej niż tegoroczne jesienne liście :confused:

Nie chcę być złośliwy, ale jak czytam tego typu teksty w gazetach - w moim życiorysie, to średnio co dwa lata ktoś ma takie "super" pomysły - to jeszcze kiedyś na początku w to wierzyłem. A teraz - czytając - zawsze przypomina mi się klasyk, czyli "chcieliśmy dobrze, ale wyszło jak zwykle" ;)

Mieszkańcom Łodzi życzę, aby jednak nie wyszło "jak zwykle" ;)

: 2013-01-26, 21:07
autor: ppln
J-31 pisze: Mieszkańcom Łodzi życzę, aby jednak nie wyszło "jak zwykle"
A ja wręcz przeciwnie. Trakcja trolejbusowa jest zadłużonemu i biednemu miastu potrzebna jak kwiatek do kożucha, tym bardziej, że Łódź nie jest w stanie zadbać o swoją sieć tramwajową (i tabor na niej - MPK nie potrafi nawet poprawnie kupić tylu używanych wagonów ile by chcieli i zaraz się okaże że połowę sprzątnął nam Elbląg)
A w tej relacji już jest nawet linia tramwajowa. Jak ktoś ma wielką potrzebę ekologicznego transportu to można spróbować przeciągnąć tory dalej w lesie.

I właśnie takimi rzeczami zajmuje się (przecież nie za darmo) łódzki ZDiT żeby przypadkiem nie koordynować rozkładów, bo po co, skoro można pogadać przy kawce o trolejbusach.

: 2013-01-26, 22:18
autor: Arbeiterus
ppln pisze:
J-31 pisze: Mieszkańcom Łodzi życzę, aby jednak nie wyszło "jak zwykle"
A ja wręcz przeciwnie. Trakcja trolejbusowa jest zadłużonemu i biednemu miastu potrzebna jak kwiatek do kożucha, tym bardziej, że Łódź nie jest w stanie zadbać o swoją sieć tramwajową (i tabor na niej - MPK nie potrafi nawet poprawnie kupić tylu używanych wagonów ile by chcieli i zaraz się okaże że połowę sprzątnął nam Elbląg)
To chyba wać pan nie był w GOPie bo tyle rupieci które ledwo jeżdżą to chyba nigdzie nie ma...

: 2013-01-27, 00:35
autor: Rumpel
Arbeiterus pisze:To chyba wać pan nie był w GOPie bo tyle rupieci które ledwo jeżdżą to chyba nigdzie nie ma...
To działa w dwie strony, jedź waćpanie do Łodzi tory zobaczyć. Jakie my bany, takie oni tory mają.

: 2013-01-27, 18:57
autor: J-31
Wracając już do tematu MPK Łódź... Co do to tego pomysłu z trolejbusami (w Łodzi) - to coraz bardziej dochodzę do wniosku, że ktoś wymyślił po prostu fajną bajeczkę, która raczej nie zostanie zrealizowana ;)

: 2013-01-27, 19:16
autor: Rudy
Sezon ogórkowy, nie mają o czym pisać więc muszą innymi głupotami karmić ludzi.

: 2013-01-27, 21:46
autor: pmaster
Rudy pisze:Sezon ogórkowy
W styczniu?

: 2013-01-28, 13:55
autor: J-31
pmaster pisze:W styczniu?
A czemu nie ? Styczeń to też świetny miesiąc na ogórki - fikcyjne. Równie dobry jak np. sierpień - też na "S". ;)

Swoją drogą, to ciekawi mnie czym te pomysły się skończą. Tzn. o trolejbusach już wiadomo co będzie, ale zastanawia mnie co będzie w ogóle z pomysłem stworzenia wielohektarowego terenu. Bo pomysł na stworzenie takiego parku jest ciekawy. A przecież mogłyby tam z powodzeniem kursować pojazdy akumulatorowe - dokładnie tak jak w Manufakturze ;)

Aczkolwiek jeśli doszłoby do realizacji budowy tego parku, to czy MPK mogłoby faktycznie mieć tutaj jakiś udział w komunikacji wewnętrznej ? ;)

: 2013-01-28, 17:20
autor: pmaster
Za 40 mln to może i coś im wyjdzie.

: 2013-03-27, 15:19
autor: Marcin_558
Miasto Łódź nie rezygnuje z planu budowy sieci trolejbusowej:
Trolejbusy w Łodzi. Po 2015 roku pojadą z ulicy Wydawniczej na Brus i Zdrowie

Po Łodzi miałoby kursować 10 trolejbusów, a koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się od 30 do 40 mln złotych.

W Łodzi, w ramach systemu komunikacji miejskiej funkcjonują na razie dwa środki transportu - autobusy oraz tramwaje kursujące nieprzerwanie od 1898 roku. W 2014 system ten zostanie rozszerzony o szynobusy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, które zatrzymywać się będą na kilku przystankach na terenie miasta.

W magistracie trwają również prace nad koncepcją nowego środka komunikacji, który już teraz kursuje w Gdyni, Lublinie czy Tychach. W zrealizowaniu pomysłu mają pomóc środki zewnętrzne.

- To jest na razie wstępny projekt na pierwszą linię trolejbusową, który będziemy chcieli złożyć w nowej perspektywie unijnej 2014-2020, o ile oczywiście znajdzie się na miejskiej liście priorytetów - mówi Grzegorz Nita, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. - Spróbujemy, może to się uda. Próbować zawsze warto - dodaje.

Trolejbusy zastąpią autobusy

Według założeń pojazdy zasilane z trakcji elektrycznej pojechałby z krańcówki przy ulicy Wydawniczej przez Śródmieście, Retkinię do parku na Zdrowiu i na Brus. W centrum Łodzi ich trasa wiodłaby między innymi ulicami Tuwima i Struga, a powrót odbywałby się przez Zamenhofa i Nawrot. Aby nie dublować trolejbusu z autobusami, ZDiT zakłada także skierowanie na inne trasy linii 80 lub 83, a nawet 74. Częstotliwość kursowania miałaby być nie mniejsza niż kursujących tam autobusów.

W zakresie projektu miałoby zostać wybudowane miejsce garażowania dla trolejbusów - plac postojowy lub zajezdnia, nowe podstacje energetyczne oraz oczywiście sieć trakcyjna. Na przystankach trolejbusowych jest także planowane zainstalowanie wyświetlaczy dla pasażerów. Za to nie ma przewidzianego remontu dróg, po których trolejbus miałby się poruszać. W związku z tym zapytaliśmy czy planowane jest wytyczenie buspasów, aby ułatwić przejazd przez zakorkowane ulice Śródmieścia.

- Buspasy to jest zupełnie inna kwestia bez względu czy dotyczy autobusów czy trolejbusów. Jeśli jest duża częstotliwość, to jest zasadność. Jeżeli nie ma tej częstotliwości w godzinach szczytu, to tworzenie buspasa dla linii, która jeździ z częstotliwością co dziesięć minut nie jest do końca racjonalne. Co w takim razie w pozostałych dziewięciu minutach? Jaka jest wtedy racjonalność - tłumaczy Grzegorz Nita.

Na potrzeby pierwszej w Łodzi linii trolejbusowej zakupionych zostałoby dziesięć 15-metrowych pojazdów. Koszt zbudowania potrzebnej infrastruktury oraz zakupu taboru wahałby się według wyliczeń od 30 do 40 mln złotych. Biorąc pod uwagę całą procedurę starania się o środki unijne, takie pojazdy wyjechałyby na ulice nie wcześniej niż w 2015 roku.

Miś na miarę naszych możliwości

Urzędniczy zapał studzą przedstawiciele transportowych organizacji pozarządowych.
- Trolejbusy, choć ekologiczne, mają prawie wszystkie wady autobusów. Mają stosunkowo małą pojemność, stoją w korkach razem z innymi pojazdami, a także nie są zbyt komfortowe - wylicza Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.

I dodaje, że przyszłość transportu w miastach należy jednak do tramwajów i to w ten środek lokomocji Łódź powinna najwięcej inwestować. Bardziej dosadnie sprawę trolejbusów w Łodzi komentuje inny ze społeczników. - Trolejbus w takiej formie, to kosztowny kwiatek do kożucha, który niczego nie poprawi, prawdopodobnie nigdy się nie zwróci, za to wymusi dodatkowe przesiadki. Ma to być kolejny "miś na miarę naszych możliwości", którym władza próbuje odwracać uwagę od zrujnowanej komunikacji zbiorowej lub próba pozyskania dotacji unijnej wbrew celom programu operacyjnego - twierdzi Tomasz Bużałek z Inicjatywy na Rzecz Przyjaznego Transportu.

http://www.mmlodz.pl/442891/2013/3/18/t ... ry=drogowe

: 2013-03-27, 15:51
autor: J-31
Trochę sprostowań, bo widzę, że ten artykuł jest trochę tendencyjnie napisany.

Po pierwsze - prawdę powiedziawszy nie za bardzo wierzę w te trolejbusy w Łodzi. No, ale skoro urzędnicy tak się upierają - to trzymam za nich kciuki :P

Po drugie w treści tegoż artykułu aż kłują w oczy dwa zdania które są sprzeczne - w pierwszym zdaniu napisano, że miasto chciałoby zakupić trolejbusy 15-metrowe, a jednocześnie w kolejnym pan Jakub Tarka twierdzi, że trolejbusy są mało pojemne.

Chyba wszyscy doskonale wiemy jak wygląda autobus 15-metrowy. Nawet jeśli założymy, że MPK (lub miasto) zakupi Solarisy Trollino 15 AC, to doskonale wiemy jak pojemny może być ten trolejbus. To zależy od zamówienia przewoźnika ;)

Po trzecie - kolejny zarzut o braku komfortu. Ja doskonale znam i jeszcze pamięta Solarisy Trollino 12AC PKT Gdynia. I już mnie skręca na same słowa "niekomfortowe" - guzik prawda. Bardzo komfortowe. To jest znakomity pojazd, szybki, cichy, przyjemny - sama radość czymś takim podróżować. Przy dobrej nawierzchni trolejbus może być szybszy niż autobus. Tutaj jedynym problemem może być jedynie zbyt szybko zużywające się przewody sieci trakcyjnej - pamiętam, że swego czasu gdyńskie PKT walczyło z tym problemem ;)

Po czwarte - trolejbus stojący w korku... a co to za problem odpowiednio przebudować układ drogowy i stworzyć bus-pas dla trolejbusów ? ;)

Po za tym - wzorem Gdyni i Lublina - trolejbusy mogą być wyposażone w akumulatory. I dzięki temu część drogi mogą pokonywać poza siecią trakcyjną - czemuż łódzkie trolejbusy nie miałyby mieć takiej opcji ;)

A zatem warto spróbować - czemuż by nie ;)

: 2013-03-27, 16:03
autor: ppln
Najpierw niech kupią 70 nowych tramwajów (albo 150 w ramach umowy długoterminowej), sfinalizują zakup tej czterdziestki używanych i doprowadzą do ładu te, które MPK przejęło z MKT.

: 2013-03-28, 11:31
autor: Jack the Ripper
J-31 pisze:A zatem warto spróbować - czemuż by nie ;)
Nie warto. Rachunek jest prosty- czemu masz płacić za wzkm +- 9-10 zł jeżeli możesz mieć to samo za 6,5-7 zł ? Między buty można sobie wsadzić wszelkie proekologiczne i komfortowe bajki. Dodatkowo trolejbusy są mniej pojemne niż autobusy. Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?

: 2013-03-28, 11:47
autor: irisbus
Jack the Ripper pisze:U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95.
Czemu tak twierdzisz? Wałbrzyskie SU12 są zrobione na 95 miejsc a prawda jest taka, że i tak wlezie dużo więcej ludzi - w trolejbusach miejsca jest więcej, odpada szafa która nie mało miejsca zajmuje.

: 2013-03-28, 12:15
autor: J-31
Jack the Ripper pisze:Prosty przykład- U12 jest w stanie zabrać na pokład do 110 pasażerów, w ST12 to nie więcej jak 90-95. Mam dalej wymieniać ?
... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15AC :mruga:

A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo ;)

: 2013-03-28, 12:39
autor: Jack the Ripper
irisbus pisze:Czemu tak twierdzisz? Wałbrzyskie SU12 są zrobione na 95 miejsc a prawda jest taka, że i tak wlezie dużo więcej ludzi - w trolejbusach miejsca jest więcej, odpada szafa która nie mało miejsca zajmuje.
Za skalę porównawczą przyjąłem maksymalną pojemność przewidzianą dla tych pojazdów.

: 2013-03-29, 03:10
autor: pmaster
A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową

: 2013-03-29, 09:48
autor: Jack the Ripper
J-31 pisze: ... ale miasto chce od razu kupić trolejbusy 15-metrowe - czyli zapewne ST15AC :mruga
Czy będzie porównywał SU12 z ST12, SU15 z ST15 i SU18 z ST18 to wnioski będą zawsze na korzyść autobusu.
J-31 pisze:A tak poza tym - trolejbus, jak zresztą już to napisałem, będzie tak pojemny, jak go sobie zamówi przewoźnik - opcji jest sporo ;)
Jest tylko jedna opcja- zero babcia-safe'ów, żeby jakoś dorównać autobusowi.
pmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Problemem może być napięcie i układ sieci. Dla trolejbusów tor musi się składać z 2 przewodów, jeden z ładunkiem dodatnim, drugi z ujemnym, napięcie znamionowe 600 V DC.

: 2013-03-29, 11:17
autor: ppln
pmaster pisze:A ja tak sobie myślę — a może to nie takie głupie? Tramwaj i tak wymagałby sieci trakcyjnej i do tego szyn, i może dałoby się trochę rozbudować sieć na zajezdni tramwajowej, tak żeby trajtki mogły z niej korzystać (może być trochę problemów z warsztatem). Albo nawet pociągnąć sieć na autobusową
Dobra, ale za unijne możesz równie dobrze kupić autobusy z bateriami i pantografem, ładowane w kilku punktach na mieście (które można ustawić w zasięgu istniejących podstacji tramwajowych - bardzo blisko planowanych pętli jest trakcja tramwajowa). Sieć nie będzie szpecić miasta, nie będzie problemu z kompatybilnością zasilania i będą autobusy elektryczne. No i nie będzie najmniejszego problemu z puszczeniem takich autobusów objazdem, przy trolejbusach to nie takie oczywiste