W Szczecinie są trzy spółki autobusowe, które obsługują linie na zlecenie ZDITM.
Pierwszą nich jest SPAK (Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Klonowica") Posiada obecnie 95 pojazdów w tym 35 LE lub LF. Obsługuje takie linie : 51, 53, 57, 58, 59, 60, 63, 67, 68, 69, 70, 74, 75, 76, 78, 80, 82, 87 i pośpieszne A,B .
Stan Taboru:
Autosan H6 : 6
Ikarus 280 : 3
Jelcz 120M : 11
MAN NG 272 : 7
MAN NL 223 : 5
MAN NL 283 : 2
MAN NL 202 : 9
Solaris Urbino 18 : 4
Volvo B10L : 8
Volvo B10M : 40
Drugą SPAD (Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe "Dąbie"), który posiada 98 autobusów, w tym 47 LE, lub LF. Obsługuje takie linie jak: 52, 54, 55, 55bis, 56, 61, 64, 65, 66, 71, 73, 77, 79, 81, 84, pośpieszne A, B, C, D, E i G, oraz nocne 533 i 534.
Stan Taboru:
Jelcz M11 : 3
Jelcz 120MM/1 : 1
Jelcz M121M : 1
MAN NL 202 : 15
MAN NL 202/262 : 5
Solaris Urbino 12 : 6
Solaris Urbino 18 EEV : 8
Ikarus 280 : 5
MAN NG 272 : 16
MAN NG 312 : 5
Volvo B10MA : 40
I ostatnią SPPK (Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne), które posiada 61 sztuk autobusów, w tym 45 LF, lub LE. Obsługuje takie linie jak:
63 (wspólnie z SPAK), 101, 102, 103, 106, 107, 109, 110, 111, linię pospieszną F oraz linie nocne 524 i 526.
Stan Taboru:
Jelcz M081MB : 1
Jelcz M11 : 3
Jelcz 120M : 5
MAN NL202 : 1
MAN NL 202/262 : 3
MAN NL 222 : 6
MAN NL 223 : 6
MAN NL 283 : 2
MAN NL 313 : 2
MAN NL 313-15 : 5
MAN NG 262 : 4
MAN NG 312 : 10
MAN NG 313 : 6
MAN SG 313 Lion''s Classic G : 4
Jelcz T081MB : 1
Setra S215ÜL : 1
Neoplan N316 : 1
[ Dodano: 2009-02-02, 20:50 ]
Głos Szczeciński pisze:W tak komfortowych warunkach szczecinianie jeszcze nie jeździli. "Solarisy", które za kilka dni wyjadą na ulice to jedne z najnowocześniejszych autobusów w Europie.
Prezentacja odbyła się dzisiaj na Jasnych Błoniach. Na razie nowiutkich "Solarisów" jest osiem. Za miesiąc dojedzie jeszcze dziesięć. Dla Czytelników "Głosu" o nowinkach autobusu opowiedział Andrzej Michalik, kierowca Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". Za kółkiem autobusów pracuje już dziesięć lat. Ma porównanie, bo jeździł wszystkimi modelami, które woziły i wożą szczecinian po ulicach.
- Nie ma porównania. Solaris to ekstraklasa. Komfortowe warunki, nie tylko dla kierowcy, ale przede wszystkim dla pasażera. A prowadzi się go bajecznie - mówi Andrzej Michalik.
Zacznijmy nietypowo od zawieszenia. Autobus ma specjalne poduszki, które wpływają nie tylko na komfort podróży. Dzięki specjalnemu systemowi opuszczania, prawa strona pojazdu może "opaść" nawet poniżej krawężnika. To ułatwia wsiadanie bez konieczności wyginania nóg na stopniach. Dla niepełnosprawnych i osób z wózkami jest specjalny podjazd, który kierowca ręcznie opuszcza na przystanku. Wystarczy zasygnalizować mu, że taka osoba chce wejść lub wyjść z autobusu. Aby podnieść komfort jazdy "Solaris" może zwiększyć prześwit podczas przejazdu przez przeszkodę.
Wnętrze. Wygodne fotele, tablica informująca o kolejnym przystanku, czasie jazdy, a nawet imionach aktualnych solenizantów. Jest oczywiście klimatyzacja. Tyle, że nie wiadomo jeszcze czy się sprawdzi. Bo przez cały rok wskazuje temperaturę 22 stopni.
- Czy w zimie pasażerowi się nie ugotują z gorąca - zapytał czujnie prezydent Piotr Krzystek.
- Nie ma obawy - zapewnili kierowcy.
Nad bezpieczeństwem pasażerów ma czuwać monitoring. To kilka kamer zamontowanych wewnątrz autobusu. Będą rejestrowały zachowanie pasażerów. Kamery nie mają jednak połączenia z policją. Aby wezwać patrol kierowca będzie musiał skorzystać ze służbowej komórki. Teraz nawet kupno biletu od kierowcy (od 18 do 6 rano) będzie trwało chwilę. Do tej pory bilet drukował się 40 sekund (co wpływało często na opóźnienie autobusu, bo kierowca nie powinien w tym czasie jechać), a teraz tylko 2 sekundy.
Klimatyzowana jest też kabina kierowcy. Komputer pokładowy wyświetla wszystkie informacje o pojeździe. Koniec z długaśnymi dźwigniami biegów, które pamiętamy z poczciwych "Jelczy". W "Solarisach" skrzynia biegów to trzy przyciski (przed, luz, i wsteczny).
Silnik. 240 koni mechanicznych. W korkach "wypije" nawet 50 litrów ropy. W trasie spalanie spada do ok. 43 litrów. Mimo takich wyników motor spełnia normy emisji spalin, które będą obowiązywać dopiero za trzy lata. Czyli jest tak ekologiczny jak pojazdy hybrydowe.
Osiem autobusów kosztowało 10,5 miliona. Ponad połowa pochodzi z budżetu miasta. Reszta to kredyt. W lutym do Szczecina trafi kolejne dziesięć "Solarisów". Wszystkie będą jeździć w dwóch spółkach autobusowych "Dąbie" i "Klonowica".