Alternatywne zasilanie pojazdów KM - wady i zalety

Tutaj dowiesz się o technice stosowanej w pojazdach komunikacji miejskiej Masz problem natury technicznej? Napisz tutaj.
Lopez

Post autor: Lopez »

Warto chyba wrócić do tematu alternatywnego zasilania pojazdów. Coraz więcej przewoźników w naszym kraju sięga po autobusy zasilane CNG - z Rzeszowem i Mielcem na czele. Co chwila też pojawia się temat zakupów hybryd tu i ówdzie. Póki co efektów nie widać. Przede wszystkim brak jest zasadniczego przełomu - nie pojawiło się jeszcze prawdziwe "paliwo XXI wieku".
Tymczasem Mercedes za swoją hybrydę dostał nagrodę DEKRA 2008:
http://infobus.pl/text.php?id=16088&from=tag

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Lopez pisze: Póki co efektów nie widać. Przede wszystkim brak jest zasadniczego przełomu - nie pojawiło się jeszcze prawdziwe "paliwo XXI wieku".
A co uważasz za paliwo XXI wieku :?:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Na pewno nie paliwo kopalne. Najlepiej coś odnawialnego.
O, mam nawet pomysł na fajny silnik zasilany ekologicznym paliwem.

Lopez

Post autor: Lopez »

Amalio pisze:A co uważasz za paliwo XXI wieku?
Osoboście widzę dwie możliwości: wodór albo... elektryczność. To drugie pod warunkiem powstania elektrowni termojądrowych, powszechniejszego wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz zbudowania tańszych, trwalszych i pojemniejszych baterii.
plocmaster pisze:O, mam nawet pomysł na fajny silnik zasilany ekologicznym paliwem.
Może się z nami podzielisz tym pomysłem?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Lopez pisze: wodór albo... elektryczność.
Wodór odpada, ponieważ jest trudny do przechowywania. Do tego droga technologia otrzymywania i wysoki koszt stacji do tankowania. Sam osobiście uważam, że prąd stanowi przyszłość.
Lopez pisze:Może się z nami podzielisz tym pomysłem?
Po to żebyś to od razu do śmietnika wyrzucił ( coś czuję, że tak to się skończy ) :?: :P

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Mój chory pomysł

Post autor: pmaster »

Hehe, i Szybki Lopez nic już nie wytnie do śmietnika, bo nie ma jak :diabeł:
Tak sobie pomyślałem, że może możnaby w silnikach tłokowych (takich, jak dzisiaj) wykorzystać wodór jako paliwo? W sumie też jest wybuchowe, mogłoby zadziałać. Chyba nawet widziałem artykuł w AŚ o Toyocie Corolii napędzanej wodorem, pozyskiwanego z mieszanki wodoru z tlenem w stosunku 2:1. Możnaby pozyskiwać go z tego samego źródła, prędko go raczej nie zabraknie.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Hmm tylko co w tym takiego innowacyjnego :?:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Dotychczas zakładano, że wodór będzie produkował prąd w ogniwach paliwowych, a nie ulegnie spalaniu w komorze spalania silnika tłokowego.

Awatar użytkownika
ep40
Posty: 1549
Rejestracja: 2006-05-14, 01:02
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: ep40 »

Na jakimś lotnisku w jakimś państwie niemcojęzycznym, mają bodajże dwa Many wykorzystujące wodór w ten sposób.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ep40 pisze:niemcojęzycznym
Niemieckojęzycznym
ep40 pisze:mają bodajże dwa Many wykorzystujące wodór w ten sposób.
Czyli chyba nie byłem pierwszy… No cóż, przynajmniej temat jest w odpowiednim dziale.

Lopez

Post autor: Lopez »

plocmaster pisze:Tak sobie pomyślałem, że może możnaby w silnikach tłokowych (takich, jak dzisiaj) wykorzystać wodór jako paliwo?
Szczególnie oryginalny pomysł to nie jest. Jedno jest pewne - gdyby to było takie proste...

Mibars

Post autor: Mibars »

Przypominam, że obecnie wodór pozyskiwany jest najczęściej z paliw kopalnych... Co ciekawe w całym procesie powstaje również dwutlenek węgla...

Z tego co wiem, to pierwsze pojazdy na wodór wykorzystywały go właśnie w "tradycyjny" sposób.

Jest jedno "ale" - Otóż silnik cieplny jakim jest silnik spalinowy jest znacznie mniej efektywny, niż konwersja wodoru bezpośrednio na prąd, plus jego wykorzystanie w silniku elektrycznym.


Trzeba wyznaczyć sobie jasny cel - czy chcemy "paliwo ekologiczne", które nie wytwarza zanieczyszczen w momencie wykorzystania jego energii, czy "paliwo ekologiczne", które wytwarza zanieczyszczenia, ale powstało w procesie pochłonięcia tych zanieczyszczeń z atmosfery.

ppln

Post autor: ppln »

IMO paliwo ekologiczne to takie, którego zastosowanie nie zwiększa poziomu CO2 w atmosferze bardziej niż spalanie ropy.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Mibars pisze:Jest jedno "ale" - Otóż silnik cieplny jakim jest silnik spalinowy jest znacznie mniej efektywny, niż konwersja wodoru bezpośrednio na prąd, plus jego wykorzystanie w silniku elektrycznym.
Obecnie żywane silniki na olej napędowy też są mało efektywne.
IMO paliwo ekologiczne to takie, którego zastosowanie nie zwiększa poziomu CO2 w atmosferze bardziej niż spalanie ropy
Tylko CO2 i bardziej? Ekologiczne to takie, które nie emituje syfu do atmosfery w ogóle. Jak już mamy bawić się w półśrodki, to lepiej zostańmy przy ropopochodnych.

Lopez

Post autor: Lopez »

plocmaster pisze:Jak już mamy bawić się w półśrodki, to lepiej zostańmy przy ropopochodnych.
Tu się mylisz. Za kilkadziesiąt lat - nikt dokładnie nie jest w stanie przewidzieć ile - skończy się ropa i zaczną poważne problemy. Proces poszukiwania alternatywnego zasilania pojazdów jest więc nieuchronny. Wyższa cena ropy go znacznie przyspiesza.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

A jak alternatywne paliwo też się skończy?

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

plocmaster pisze:A jak alternatywne paliwo też się skończy?
Wodór się nie skończy. Prąd też nie.

ppln

Post autor: ppln »

Amalio pisze:Prąd też nie.
Prąd jest produkowany głównie z węgla, który może się skończyć. Elektrownie wiatrowe i wodne to kropla w morzu potrzeb, a kolektory słoneczne są mało wydajne.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Amalio pisze:Wodór się nie skończy. Prąd też nie.
Nie o to mi chodziło.
Prąd jest produkowany głównie z węgla, który może się skończyć. Elektrownie wiatrowe i wodne to kropla w morzu potrzeb, a kolektory słoneczne są mało wydajne.
A elektrownie atomowe? Co, atom be, bo kretyn w Czarnobylu nie wiedział, jak to się obsługuje i RMBK-1000 wybuchł?

ppln

Post autor: ppln »

plocmaster pisze:Co, atom be, bo kretyn w Czarnobylu nie wiedział, jak to się obsługuje i RMBK-1000 wybuchł?
O, o tym nie pomyślałem. Ale na upartego zapasy pierwiastków radioaktywnych też się kiedyś mogą skończyć ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technika”