2w1 czyli autobusy piętrowe

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
james206

2w1 czyli autobusy piętrowe

Post autor: james206 »

Nie dalej jak dzisiaj podróżowałem jaworznickim MANem SD202 i zachęciło mnie to do utworzenia nowego tematu. :) Czy w Waszych, bądź sąsiednich miastach w KM kursują piętrusy (chodzi mi o Polskę) :?: W GOPie było ich całkiem trochę i jeszcze pozostało kilka sztuk. :D Prekursorem w tej kwestii jest u nas PKM Jaworzno, który też jako jedyny obecnie posiada kilka sztuk MANów SD202(jest to mój ulubiony model). Do niedawna na Krakowskiej nocował także jeden SD200, ale miał być skasowany, więc nie wiem, czy jeszcze jeździ. Oprócz jaworznickiego PKMu 2 sztuki tych wozów posiadał także swego czasu PKM Tychy oraz jedną PKM Bytom. O ile dobrze się orientuję wszystkie SD202 pochodzą z wycofanych serii od BVG Berlin. Wiem też, że w Warszawie jeździ jeden taki rodzynek. Co sądzicie o tego typu pojazdach w miejskiej komunikacji?? Jaki jest Wasz ulubiony model?? :P Czy piętrusy liczą się jeszcze jako tabor B czy już jako wysokopojemny?? I już DLA WTAJEMNICZONYCH:co oznacza napis WAGGON UNION na części MANów '202' :roll: :?: :?: :?:
•Zapraszam do dyskusji•
Pszona® ;)
Linki:
MAN SD200 #173 >>PKM Jaworzno
Sześć z w sumie aż 17 SD202 w Jaworznie!
Tyski SD202 ex#168 exex#200 (sprzedany do autokomisu)
A ten pomykał nad jeziorko w PKM Bytom S.A.:) ex#7500
Bo tak też się zdarza...Z serii:wypadek przy pracy:P
A tak skończy każdy...

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

Na Podkarpaciu takim autobusem jest zabytkowy Routemaster, który należał do jednej z uczelni językowych w Rzeszowie. Nie wiem tylko, czy jeszcze jeździ, bo mogli sie go pozbyć. Ale piętrowe Routemastery przyjeżdżają też do Sanoka w ramach różnych ogólnopolskich imprez. Ostatnio, tj. 27.07 taki Routemaster z okolic Poznania jeździł po Sanoku w ramach Tyskie Grand Tour. Poza Routemasterami Podkarpacie nie posiada piętrusów, a szkoda :(, bowiem mogły by wozić np. turystów po Sanoku zamiast Jelcza 080 po tuningu ;).
Ostatnio zmieniony 2006-08-18, 23:13 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.

NEO_DAB

Post autor: NEO_DAB »

Moje ulubione piętrusy to właśnie M.A.N-y SD 200 / 202. A Napis WAGGON UNION to była część spółki M.A.N-a lub firma, która dostarczała komponenty / podzespoły do tych wozów :)



http://www.pkm1418.webd.pl/galeria/data ... /SD202.jpg

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

WAGGON UNION to firma z Berlina, która produkuje nadwozia do piętrusów albo coś w ten deseń. w ogóle MAN robi piętrusy chyba tylko dla Berlina, jedynej ostoi takiego typu autobusu w kontynentalnej Europie.
Aż 17 SD202 w Jaworznie? Uuu, nieźle.
Co do piętrusów w pobliżu mnie — zapewne najbliższy znajduje się ponad 100 km stąd w Warszawie i jest ogólnie dobrze znany.

wocash

Post autor: wocash »

Jakieś parę lat temu w Szczecinie jeździło kilka piętrusów. Właścicielem było prywatne biuro podróży. Organizował on zwiedzanie miasta autobusami SD200 zaś jeden SD202 (początkowo posiadający tablice rejestracyjne z Jaworzna) obsługiwał linię darmową 702 z Hypernovej. Na dzień dzisiejszy prawdopodobnie nie oraganizuje już zwiedzania miasta piętrusami a SD200 można spotkać na parkingu strzeżonym przy wjeździe do portu wśród innych autokarów, a co się dzieje z SD202 tego nie wiem.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

plocmaster pisze:Aż 17 SD202 w Jaworznie? Uuu, nieźle.
Ciekaw tylko jestem, czy równie nieźle radzą sobie na ulicach Górnego Śląska, bo z tego, co widac w pierwszym poście to raczej sprawia im to pewne trudności ;).

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

W Trójmieście istnieją bodajże 2 sztuki MAN-a SD202 - pierwszy należy do PKS Wejherowo (#6031), natomiast drugi, to gryfowski #7077 - obecnie robi karierę jako darmobus 050, dowożący lud z Dworca Głównego PKP do przystani tramwaju wodnego.

marekJG

Post autor: marekJG »

Adrian_ pisze:Na Podkarpaciu takim autobusem jest zabytkowy Routemaster, który należał do jednej z uczelni językowych w Rzeszowie. Nie wiem tylko, czy jeszcze jeździ, bo mogli sie go pozbyć
Pod koniec czerwca widziałem go z okien pociągu w Rzeszowie. Stał na jednym z placów gdzieś w okolicy ul. konopnickiej. Miał reklamę szkoły językowej i wyglądał na jeszcze sprawny.
W Jeleniej Górze także swego czasu mieliśmy piętrowego Mana. MZK JG nadała mu numer 805. Jeździł na darmobusie H do Hypernovej i to ona go sprowadziła. Niestety bardzo szybko zniknął z naszego miasta a co się z nim dalej stało nie wiem.
Uważam iż wprowadzenie piętrusów byłoby zasadne na niektórych liniach prowadzących przez ciasne ulice centrów. Pomieściłyby porównywalną ilość osó jak 15m a manewrowanie byłoby łatwiejsze. Ale pojawiają się kłopoty w rodzaju np. zbyt niskich obiektów mostowych, przejazdów pod torami itp. Poza tym byłyby narażone na wandali szczegolnie na górnym pokładzie chyba że zainstalowanoby monitoring. Problem leży też w wymianie pasażerów. Stąd raczej w polskich warunkach nie ma szans na wprowadzenie tego typu konstrukcji w większej ilości.

Podi

Post autor: Podi »

U nas Transregion ma 4 Many SD202, które jeżdzą z cetrum Poznania do Murowanej Gośliny.

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

marekJG pisze:Pod koniec czerwca widziałem go z okien pociągu w Rzeszowie. Stał na jednym z placów gdzieś w okolicy ul. konopnickiej. Miał reklamę szkoły językowej i wyglądał na jeszcze sprawny.
Czyli jednak autobus ten nalezy jeszcze do w/w szkoły jezykowej. Co do jego sprawności to nie wiem, czy da się uruchomić, wszak jak ostatnio byłem w Rzeszowie to takze go widziałem i z tego, co wiem ma przebite wszystkie opony :(. Szkoda, ze na dzisiejszy koncert Iry i Oceanu w Sanoku nie było żadnego piętrusa :(.

james206

Post autor: james206 »

plocmaster pisze:Aż 17 SD202 w Jaworznie? Uuu, nieźle.
Rzeczywiście, a jak doliczymy jeszcze tą '200' to będzie równe 18 sztuk. :D Ale tak po prawdzie to chyba nigdy one wszystkie nie zasilały floty PKMu w jednym czasie. PKM bowiem część z nich kupował, po to by zaraz je sprzedać i chyba takie było założenie. Inna sprawa, że każdy otrzymał nr boczny i przynajmniej kilka razy wyjechał na trasę.
Adrian_ pisze:Ciekaw tylko jestem, czy równie nieźle radzą sobie na ulicach Górnego Śląska, bo z tego, co widac w pierwszym poście to raczej sprawia im to pewne trudności ;) .
To był jedyny taki wypadek w GOPie i to bynjamniej nie przy dworcu w Katowicach - to był tylko taki żart w podpisie. Z reguły firmy, które posiadają taki tabor bardzo przecyzyjnie obliczały wysokości na trasach, które mogą te autbusy obsługiwać. W PKM Bytom piętruska można było spotkać tylko na jednej linii, w PKM Tychy w zasadzie głównie na 4, 36, 137 i niekursującej już 161, choć zdarzały się też wyskoki na 33, 51 i wakacyjnej Pw. Co do Jaworzna to do niedawna pozostało 10 Manów (nie wiem ile obecnie) i głównie pomykały na międzymiastówki A, E i J. Kursują one aż przez- uwaga 4, a jedna z nich 5 miast ->KATOWICE-MYSŁOWICE-SOSNOWIEC-JAWORZNO-CHRZANÓW*(To ostatnie wariantowo). Teraz jednak z powodu ciągłych remontów w Katowicach i budowy wiaduktu na Roździeńśkiego do Katowic 'wpadają' na A, a tak jeżdżą po Jaworznie. Fajny efekt dają trzaskające o górną przednią szybę gałęzie, czy kable ledwo zahaczające o dach. Najbardziej jednak dech w piersiach zapierało na linii 36 gdzie kierowca wjeżdżał pod wiadukt w Piotrowicach z prędkością 50/60kmh z górki i zostawało 'z góry' 20-30 cm tzw. luzu. :) Na niektórych liniach autobusy omijały wiadukty zbaczając z trasy,ale to dość rzadko, by nie łapać opóźnień.
marekJG pisze:Uważam iż wprowadzenie piętrusów byłoby zasadne na niektórych liniach prowadzących przez ciasne ulice centrów. Pomieściłyby porównywalną ilość osó jak 15m a manewrowanie byłoby łatwiejsze. Ale pojawiają się kłopoty w rodzaju np. zbyt niskich obiektów mostowych, przejazdów pod torami itp. Poza tym byłyby narażone na wandali szczegolnie na górnym pokładzie chyba że zainstalowanoby monitoring. Problem leży też w wymianie pasażerów.
Z tym manewrowaniem bywa naprawdę róznie, jeśli zaś chodzi o górę - to teoretycznie kierowca ma zainstalowane 3 lusterka, które odbijają widok z góry przez szklaną szybę w podłodze, ale na Śląsku sprawdziło się to doprowadzeniem autobusów do stanu WC z PKP... :cry:
Podi pisze:U nas Transregion ma 4 Many SD202, które jeżdzą z cetrum Poznania do Murowanej Gośliny.
I część z nich pochodzi właśnie z Jaworzna... :mruga:

gość

Post autor: gość »

PszonaR pisze:Czy w Waszych, bądź sąsiednich miastach w KM kursują piętrusy (chodzi mi o Polskę)
Jak kursują to w bardzo małych ilościach, ponieważ na ich kursowanie potrzeba specjalnych zezwoleń, ponieważ nie mieszczą sie w polskich przepisach. Maksymalna wysokość autobusu to w Polsce 4m, a MANy SD202, ND202 i ND313 mają od 4,04 do 4,06m.
PszonaR pisze:O ile dobrze się orientuję wszystkie SD202 pochodzą z wycofanych serii od BVG Berlin
Oczywiście. Oprócz BVG Berlin ten model kupował jeszcze KVG Leipzig, ale już zaprzestał kupowania nowych autobusów piętrowych
PszonaR pisze:Czy piętrusy liczą się jeszcze jako tabor B czy już jako wysokopojemny??
B, bo mieści tylko trochę ponad 100 osób. Za to ma ponad 80 miejsc siedzących
Należy podkreślić, że SD202 to pierwszy na świecie autobus niskopodłogowy klasy maxi. Jego prototyp powstał już w 1981 roku
PszonaR pisze:WAGGON UNION
on nie był na części MANów, ale na wszystkich MANach SD200 i SD202. MAN sam nie konstruował piętrowców, a jedynie dawał podwozie. Nadwozie robiła właśnie wabryka wagonów WAGGON UNION. Przy serii ND202 pracowała firma ABB, a pierwszym samodzielnie skonstruowanym przez MANa piętrowcem jest dopiero MAN Lion`s City DD ND313.

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

gość pisze:Maksymalna wysokość autobusu to w Polsce 4m, a MANy SD202, ND202 i ND313 mają od 4,04 do 4,06m.
http://www.zkmgdynia.pl/index1.php?plik ... 1&onload=1 ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

gość pisze:Należy podkreślić, że SD202 to pierwszy na świecie autobus niskopodłogowy klasy maxi.
SD202 jest niskopodłogowy? :wow:

gość

Post autor: gość »

A co powiesz na to???:

http://www.traditionsbus.de/Fahrzeuge/daten_d.htm

;)
plocmaster pisze:SD202 jest niskopodłogowy?
A jaki?? Oczywiscie, że niskopodłogowy :)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Niskopodłogowy to może być ND202. SD202 zgodnie z przyjętą nomenklaturą MAN-a to średniopodłogowiec, chyba że o czymś nie wiem.
Jak to jest z tą podłogowością?

gość

Post autor: gość »

plocmaster pisze:Niskopodłogowy to może być ND202. SD202 zgodnie z przyjętą nomenklaturą MAN-a to średniopodłogowiec, chyba że o czymś nie wiem.
Jak to jest z tą podłogowością?
Jechałeś kiedyś MANem SD202?? Jeżeli nie, to muszę Cię uświadomić, że nie ma on ¯ADNEGO stopnia zarówno w drzwiach jak i poprzecznych. Jedyne stopnie znajdują się w klatkach schodowych na drugi poziom.

Nomenklatura MANa nie ma akurat tutaj nic do rzeczy, ponieważ w latach osiemdziesiątych ludzie może jeszcze nie wiedzieli co to jest autobus "niskopodłogowy".

Adrian_

Post autor: Adrian_ »

gość pisze:Oczywiscie, że niskopodłogowy
Czy wszystkie piętrowe autobusy wyprodukowane przez MAN-a są niskopodłogowe, czy też niskopodłogowy jest tylko SD202?

gość

Post autor: gość »

Adrian_ pisze:Czy wszystkie piętrowe autobusy wyprodukowane przez MAN-a są niskopodłogowe, czy też niskopodłogowy jest tylko SD202?
średniopodłogowy jest SD200
niskopodłogowy: SD202, ND202, ND313 (Lion`s City DD)

pozostałe berlińskie autobusy piętrowe (Bussing) są średnio lub wysokopodłogowe.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

gość pisze:echałeś kiedyś MANem SD202??
Nie…
gość pisze:Jeżeli nie, to muszę Cię uświadomić, że nie ma on ¯ADNEGO stopnia zarówno w drzwiach jak i poprzecznych. Jedyne stopnie znajdują się w klatkach schodowych na drugi poziom.

Nomenklatura MANa nie ma akurat tutaj nic do rzeczy, ponieważ w latach osiemdziesiątych ludzie może jeszcze nie wiedzieli co to jest autobus "niskopodłogowy".
Aaa… To teraz już wszystko jasne. Dzięki za wyjaśnienie tej kwestii. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”