Prototypy które nigdy nie wyjechały na ulicę. . . .
- MADE IN HUNGARY
- Kierowca
- Posty: 166
- Rejestracja: 2008-04-26, 15:18
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Jeśli chodzi o wprowadzenie do produkcji PR110 zamiast 039 (który zły nie był), ponoć chodziło o pomoc Berlietowi i francuskim komunistom - ale możliwe, że coś poplątałem. Mimo to, urzędnikom wygodniej było kupić licencję niż ponosić odpowiedzialność za wprowadzenie do produkcji krajowego wyrobu - np. Warszawa 210, całkiem dobry wóz (zerżnięty z Forda Falcona, ale mimo wszystko), ale wyprodukowany tylko w dwóch egzemplarzach, bo zdecydowano o kupnie licencji na Fiata 125p. Szkoda.
Z prototypów cudacznie wygląda ten C620 - jaki jest sens przerabiania przedniej części autobusu na kabinę ciągnika siodłowego? Inni producenci też tak kombinowali?
Z prototypów cudacznie wygląda ten C620 - jaki jest sens przerabiania przedniej części autobusu na kabinę ciągnika siodłowego? Inni producenci też tak kombinowali?
Musiałby mieć silnik między osiami, albo chociaż wieżę a'la przegubowy MAZFilip7370 pisze:może dochowalibyśmy się własnego przeguba
Z tego co wiem, nawet MB kombinował z podobnym rozwiązaniem, ba jest nawet w tej chwili oferowany taki wynalazek - śmieciarka:plocmaster pisze:Z prototypów cudacznie wygląda ten C620 - jaki jest sens przerabiania przedniej części autobusu na kabinę ciągnika siodłowego? Inni producenci też tak kombinowali?
Nie tylko. Econic jest ogólnie do zabudowy pod różne "komunalne" sprzęty (jak na przykład zamiatarka), ale również istnieje Econic jako wóz strażacki czy ciągnik lotniskowej cysterny. Tak czy inaczej niska podłoga w takiej ciężarówce, to bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie.Kędzior pisze:Z tego co wiem, nawet MB kombinował z podobnym rozwiązaniem, ba jest nawet w tej chwili oferowany taki wynalazek - śmieciarka:
No i warto wspomnieć, że i MAN posiada taki pojazd w ofercie:
MAN TGA Lowentry
No i warto dodać, że w obu pojazdach od strony pasażera drzwi są automatyczne jak w w autobusach. W MANach na dodatek otwierane za pomocą CG.
Ja bym nie powiedział, że econic to "obcięty" autobus. Wygląd zewnętrzny sprawia takie wrażenie, ale to jest po prostu ciężarówka dostosowana do użytku miejskiego - ergo: musi mieć pewne cechy wspólne z autobusami. To na pewno nie jest tego stopnia pokrewieństwo jak między pierwszymi jelczami i starami.
Idee były chyba jednak różne. W Jelczy próbowano uzyskać przestronniejszą kabinę kierowcy do przewozów międzynarodowych, a że konstrułowanie nowej było za drogie, dlatego sięgnięto po kabinę autobusu. Byla ona nawet odchylana hydraulicznie. Niestety nie spełniała kilku wymogów, m.in. za duża była odleglość kierownicy od fotela, brak kotwiczenia pasów bezpieczeństawa, za duże martwe pole itp. poza tym w czasie testów okazało się że kabina pęka i jest cięższa od standardowej kabiny Jelcza C620. Dlatego z całego pomysłu zrezygnowano.
Warto przy okazji zauważyć że Jelcz z pomysłem o kilka lat wyprzedził firmę Renault z samochodem Magnum.
MB Econic zaś od początku był konstrułowany jako pojazd do zastosowań miejskich, np. komunalnych. Dlatego podloga jego kabiny jest umieszczona nisko dla wygody wsiadania i wysiadania, nie ma tunelu silnika między fotelami.
Warto przy okazji zauważyć że Jelcz z pomysłem o kilka lat wyprzedził firmę Renault z samochodem Magnum.
MB Econic zaś od początku był konstrułowany jako pojazd do zastosowań miejskich, np. komunalnych. Dlatego podloga jego kabiny jest umieszczona nisko dla wygody wsiadania i wysiadania, nie ma tunelu silnika między fotelami.
Autor poprzedniego postu miał na myśli kabinę Jelcza C620plocmaster pisze:Jakim pomysłem?
http://pu.i.wp.pl/?k=NDY4NjE2MjgsNzM5Mz ... 138-02.jpg
Ciekawostka historyczna:
¬ródło: http://historiajzs.bloog.pl/kat,0,index.html
Generalnie to na owym blogu jest masa ciekawostek, polecam lekturę:
http://historiajzs.bloog.pl/
Foto: http://pu.i.wp.pl/?k=NDY4NjE2MjgsNzM5Mz ... sunek1.jpgWojciech Połomski na historiajzs.bloog.pl pisze:Na tym nie koniec jednak opowieści o prototypie autobusu miejskiego Jelcz 039. W listopadzie 2008 roku otrzymałem maila z Czech. AutorTomá¹ Slouka zwrócił w nim uwagę iż konstrukcja autobusu 039 jest bardzo podobna do zbudowanego w 1972 roku w zakładach SKODA prototypu trolejbusu Skoda 14 Tr. Na potwierdzenie tego faktu przesłał mi zdjęcia tego prototypu. Czyżby więc w Polsce zarzucono pracę nad tą konstrukcją i sprzedano ją Czechosłowacji.
¬ródło: http://historiajzs.bloog.pl/kat,0,index.html
Generalnie to na owym blogu jest masa ciekawostek, polecam lekturę:
http://historiajzs.bloog.pl/
Polska w czasach komunizmu miała najlepiej rozwinięte tzw. szpiegostwo przemysłowe. W wielkim skrócie chodzi o to, że chłopaki focili dokumentację techniczną i albo przesyłali ją dalej na wschód, albo wykorzystywał ją nasz przemysł - zatem, może Jelcz 039 był takim owocem szpiegostwa. No, ale pewny nie jestem i mogę się mylić