Prototypy które nigdy nie wyjechały na ulicę. . . .

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach...
Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Bo zdecydowano się na zakup licencji, gdyz zapewne chciano "zbliżyć" się do zachodu.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

O tak, Jelcz miał potencjał... niestety jak zwykle nie wyszło...

Awatar użytkownika
MADE IN HUNGARY
Kierowca
Kierowca
Posty: 166
Rejestracja: 2008-04-26, 15:18
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: MADE IN HUNGARY »

irisbus pisze:O tak, Jelcz miał potencjał... niestety jak zwykle nie wyszło...
Miał, ale gwoździem do trumny okazało się robienie autobusu 12M z PR100...

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Kiedy to byl projekt francuzki a nie Jelcza, przewidziany w umowie licencyjnej.

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Ta, ale gdyby ktoś z góry nie uparł się na ściąganie licencji autobusu nieprzystosowanego do polskich warunków, tylko wpuścił do seryjnej produkcji np. takiego 039 to mogłoby to wyglądać inaczej.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Swoją drogą cała strona jest ciekawa, szkoda, że do produkcji nie trafił Jelcz 039... chociaż znając nasze realia, gdyby go produkowano masowo (uwgzlędniając jakość produktów JZS :retard: )... to pewnie dzisiaj byśmy go przeklinali, a może niektórzy by go nazywali "złomowatą 39-ką"... kto wie :)

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Ten prototyp nie wygląda solidnie, więc pewnie skończyłby podobnie, ale może dochowalibyśmy się własnego przeguba i całej rodziny wozów.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Jeśli chodzi o wprowadzenie do produkcji PR110 zamiast 039 (który zły nie był), ponoć chodziło o pomoc Berlietowi i francuskim komunistom - ale możliwe, że coś poplątałem. Mimo to, urzędnikom wygodniej było kupić licencję niż ponosić odpowiedzialność za wprowadzenie do produkcji krajowego wyrobu - np. Warszawa 210, całkiem dobry wóz (zerżnięty z Forda Falcona, ale mimo wszystko), ale wyprodukowany tylko w dwóch egzemplarzach, bo zdecydowano o kupnie licencji na Fiata 125p. Szkoda.
Z prototypów cudacznie wygląda ten C620 - jaki jest sens przerabiania przedniej części autobusu na kabinę ciągnika siodłowego? Inni producenci też tak kombinowali?
Filip7370 pisze:może dochowalibyśmy się własnego przeguba
Musiałby mieć silnik między osiami, albo chociaż wieżę a'la przegubowy MAZ

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Czy kupienie licencji od Mussey-Fergusona zamiast budowanie własnych Ursusów C720

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

plocmaster pisze:Z prototypów cudacznie wygląda ten C620 - jaki jest sens przerabiania przedniej części autobusu na kabinę ciągnika siodłowego? Inni producenci też tak kombinowali?
Z tego co wiem, nawet MB kombinował z podobnym rozwiązaniem, ba jest nawet w tej chwili oferowany taki wynalazek - śmieciarka:
Obrazek

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Kędzior pisze:Z tego co wiem, nawet MB kombinował z podobnym rozwiązaniem, ba jest nawet w tej chwili oferowany taki wynalazek - śmieciarka:
Nie tylko. Econic jest ogólnie do zabudowy pod różne "komunalne" sprzęty (jak na przykład zamiatarka), ale również istnieje Econic jako wóz strażacki czy ciągnik lotniskowej cysterny. Tak czy inaczej niska podłoga w takiej ciężarówce, to bardzo praktyczne i wygodne rozwiązanie.

No i warto wspomnieć, że i MAN posiada taki pojazd w ofercie:
MAN TGA Lowentry
Obrazek

No i warto dodać, że w obu pojazdach od strony pasażera drzwi są automatyczne jak w w autobusach. W MANach na dodatek otwierane za pomocą CG.

Lopez

Post autor: Lopez »

Ja bym nie powiedział, że econic to "obcięty" autobus. Wygląd zewnętrzny sprawia takie wrażenie, ale to jest po prostu ciężarówka dostosowana do użytku miejskiego - ergo: musi mieć pewne cechy wspólne z autobusami. To na pewno nie jest tego stopnia pokrewieństwo jak między pierwszymi jelczami i starami.

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Lopez pisze:Ja bym nie powiedział, że econic to "obcięty" autobus.
A kto powiedział, że jest to obcięty autobus :?: Kędzior napisał "PODOBNYM rozwiązaniem", ale niemniej pewne idee poszły w tym samym kierunku.

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Idee były chyba jednak różne. W Jelczy próbowano uzyskać przestronniejszą kabinę kierowcy do przewozów międzynarodowych, a że konstrułowanie nowej było za drogie, dlatego sięgnięto po kabinę autobusu. Byla ona nawet odchylana hydraulicznie. Niestety nie spełniała kilku wymogów, m.in. za duża była odleglość kierownicy od fotela, brak kotwiczenia pasów bezpieczeństawa, za duże martwe pole itp. poza tym w czasie testów okazało się że kabina pęka i jest cięższa od standardowej kabiny Jelcza C620. Dlatego z całego pomysłu zrezygnowano.
Warto przy okazji zauważyć że Jelcz z pomysłem o kilka lat wyprzedził firmę Renault z samochodem Magnum.
MB Econic zaś od początku był konstrułowany jako pojazd do zastosowań miejskich, np. komunalnych. Dlatego podloga jego kabiny jest umieszczona nisko dla wygody wsiadania i wysiadania, nie ma tunelu silnika między fotelami.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

siekierowy pisze:Warto przy okazji zauważyć że Jelcz z pomysłem o kilka lat wyprzedził firmę Renault z samochodem Magnum.
Jakim pomysłem?

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Jakim pomysłem?
Autor poprzedniego postu miał na myśli kabinę Jelcza C620 ;)

:strzałka: http://pu.i.wp.pl/?k=NDY4NjE2MjgsNzM5Mz ... 138-02.jpg

siekierowy

Post autor: siekierowy »

Dokladnie. Obie idee miały dużo wspólnego. Kabiny miały oferować dużo miejsca kierowcy, tak żeby nawet mógł po niej chodzić w pozycji wyprostowanej. Tylko Francuzom wyszło, a u nas jak zwykle.

Awatar użytkownika
irisbus
Posty: 1944
Rejestracja: 2006-05-08, 17:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Kontakt:

Post autor: irisbus »

Ciekawostka historyczna:
Wojciech Połomski na historiajzs.bloog.pl pisze:Na tym nie koniec jednak opowieści o prototypie autobusu miejskiego Jelcz 039. W listopadzie 2008 roku otrzymałem maila z Czech. AutorTomá¹ Slouka zwrócił w nim uwagę iż konstrukcja autobusu 039 jest bardzo podobna do zbudowanego w 1972 roku w zakładach SKODA prototypu trolejbusu Skoda 14 Tr. Na potwierdzenie tego faktu przesłał mi zdjęcia tego prototypu. Czyżby więc w Polsce zarzucono pracę nad tą konstrukcją i sprzedano ją Czechosłowacji.
Foto: http://pu.i.wp.pl/?k=NDY4NjE2MjgsNzM5Mz ... sunek1.jpg
¬ródło: http://historiajzs.bloog.pl/kat,0,index.html
Generalnie to na owym blogu jest masa ciekawostek, polecam lekturę:
http://historiajzs.bloog.pl/

Haribo

Post autor: Haribo »

Jak 039 była by taka solidna jak 14 Tr to na pewno było by lepsze posunięcie niż berliety.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Polska w czasach komunizmu miała najlepiej rozwinięte tzw. szpiegostwo przemysłowe. W wielkim skrócie chodzi o to, że chłopaki focili dokumentację techniczną i albo przesyłali ją dalej na wschód, albo wykorzystywał ją nasz przemysł - zatem, może Jelcz 039 był takim owocem szpiegostwa. No, ale pewny nie jestem i mogę się mylić ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o autobusach”