Modertrans - Poznań
Moderus Beta na testach w Łodzi. Nic więcej nie wiem, jest tylko enigmatyczne zdjęcie na PGK: http://galeriapgk.com/galeria/lodz/moderus-beta-w-lodzi
Jak wynika z artykułu:
http://www.rynek-kolejowy.pl/32741/Mode ... _Lodzi.htm
chcą sobie sami wyprodukować.
http://www.rynek-kolejowy.pl/32741/Mode ... _Lodzi.htm
chcą sobie sami wyprodukować.
Przyznam szczerze, że przez chwilę mi taka myśl nawet przeszła - ale po chwili zastanowiłem się, czy MPK rzeczywiście jest przygotowane na to by sobie samemu wyprodukować takie wagony... bo i z czego ? ze starych 805-tek ? No, dobra, ale nawe jeśli skasują jakieś składy by przebudować je na takie trójczłonowce, to i tak może im zabraknąć taboru.
Jedno jest pewne. W Łodzi i okolicach jest sporo linii, na których takie "trójczłonowce" znakomicie by się sprzydały. Przede wszystkim to na liniach podmiejskich aż się prosi o wykorzystanie.
Zresztą nie wiem czemu MPK testuje Moderusa... wszak mają GT8N
Jedno jest pewne. W Łodzi i okolicach jest sporo linii, na których takie "trójczłonowce" znakomicie by się sprzydały. Przede wszystkim to na liniach podmiejskich aż się prosi o wykorzystanie.
Zresztą nie wiem czemu MPK testuje Moderusa... wszak mają GT8N
Akurat koncepcje z połowy lat 90. 805NF czyli tego wagonu z wiszącym środkowym członem powstała w niemieckiej firmie MGB Mittenwalder Geratebau. Jednak MPK Łódź faktycznie jest bardzo ambitne, o czym świadczą zamówienia z innych miast na remont infrastruktury.pmaster pisze:MPK Łódź przecież od dawna marzyło o budowie własnych tramwajów.
Z tym, że raczej wątpię we własną produkcję wózka (koszt projektu, budowy i koniecznego wyposażenia, a później homologacji i badań wytrzymałości są niemałe). Typowałbym wózki z Modertransu oraz korzystanie z innych podwykonawców, np. Autosanu. W końcu gdzie narodził się prototypowy Tramino?J-31 pisze: Może MPK chce pójść za przykładem Modertransu i budować w taki sam sposób własne wagony, wg. własnego projektu
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Poznań: ©koda kupi Modertrans? Negocjacje trwają
Dwie firmy są zainteresowane kupnem Modertransu. Z informacji "Głosu" wynika, że największe szanse na jego przejęcie ma spółka ©koda. Wkrótce rozpoczną się negocjacje. Ile MPK może zarobić na tej transakcji? Dzisiaj trudno przewidzieć.
http://www.gloswielkopolski.pl/artykul/ ... ,t,sa.html
Ktoś tu się zagalopował "lekko". Modertrans co najwyżej wyprodukował wózki, które stosuje Protram w swoich tramwajach typu 204WrAs i 205WrAsAle nie tylko dla Poznania pracowała firma Modertrans. Modernizowane przez niego tramwaje jeżdżą dzisiaj w innych miastach: Gdańsku, Wrocławiu, Łodzi i Szczecinie.
Odświeżam temat - Modertrans Poznań - bo jest ku temu okazja. Otóż jak wiadomo Modertrans specjalizuje się w ciekawych modernizacjach wagonów typu Konstal 105Na.
Miałem okazję wielokrotnie przejechać się poznańskimi Moderusami Alpha... a teraz śląskim Konstalem 105N-AC. Śląska modernizacja zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie.
No, ale najpierw małe porównanie - zdjęcia ogólne przedziału pasażerskiego
Oto poznański Moderus
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=24043
A to już śląski 105N-AC
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28057
Od razu wpada nam w oko kilka różnic
1. drugi wagon w składzie w śląskich wagonach ma kabinę motorniczego, umożliwia to rozłączenie składów - solówki na sieci górnośląskiej są często spotykane... w Poznaniu ich brak
2. nie ma dodatkowej rzeźni w środkowej części 105N-AC... Tramwaje Śląskie nie praktykują takiego rozwiązania z Konstalach. Tymczasem w poznańskich zarówno Moderusach jak i Konstalach - jest to standard... który ostatnio również zagościł w warszawskich "akwariach", a to dzięki "Hipolitom"
3. Tramwaje Śląskie zamówiły zupełnie inny typ foteli, bodajże chyba Kiel - o ile się nie mylę
W przeciwieństwie do "poznańskich" są o wiele bardziej wygodniejsze i praktyczniejsze (szczególnie uchwyty na oparciach).
A skoro już piszę o fotelach, to tak wygląda tapicerka w śląskich 105N-AC
http://imageshack.us/photo/my-images/836/moderus3.jpg/
Przyznam szczerze, że wybrano bardzo ładny wzór, również kolor tapicerki jest przyjemny
To tyle co dzieli, a co łączy poznańskie Moderusy od sląskich ?
1. takie same szyby przy drzwiach - tak samo rozwiązane
http://imageshack.us/photo/my-images/818/moderus4.jpg/
2. Boczna tablica elektroniczna
http://imageshack.us/photo/my-images/703/moderus7.jpg/
... jest tak samo mocowana jak w poznańskich. Rzekłbym, że to patent "poznański"
3. krój czcionki... poznański
http://imageshack.us/photo/my-images/18/moderus2.jpg/
Oni to chyba naklejają w Poznaniu
Co dalej ? Obudowa maszyn drzwiowych w śląskim 105N-AC, jest wg. całkiem fajna i dodaje klimatu
http://imageshack.us/photo/my-images/854/moderus6.jpg/
Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze
http://imageshack.us/photo/my-images/829/moderus1.jpg/
Bardzo ładny pulpit. Czegoś takiego dawno nie widziałem.
Jeszcze rzut oka na tył Konstala 105N-AC
http://imageshack.us/photo/my-images/11/moderus5.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/543/moderus9.jpg/
Jedno co mnie wkurza w śląskim Moderusie, to te małe tabliczki z numerem linii. Co zresztą widać na dwóch powyższych zdięciach. One są mało widoczne. No, ale widać TŚ uznały, że tak jest OK.
Generalnie śląskie Moderusy zrobiły na mnie przyjemne wrażenie. Wg. mnie jest to bardzo udana modernizacja, a jednocześnie nie zapomniano o śląskich realiach. Oczywiście tego ostatniego zdania nie Oceniajcie negatywnie.
Miałem okazję wielokrotnie przejechać się poznańskimi Moderusami Alpha... a teraz śląskim Konstalem 105N-AC. Śląska modernizacja zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie.
No, ale najpierw małe porównanie - zdjęcia ogólne przedziału pasażerskiego
Oto poznański Moderus
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=24043
A to już śląski 105N-AC
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=28057
Od razu wpada nam w oko kilka różnic
1. drugi wagon w składzie w śląskich wagonach ma kabinę motorniczego, umożliwia to rozłączenie składów - solówki na sieci górnośląskiej są często spotykane... w Poznaniu ich brak
2. nie ma dodatkowej rzeźni w środkowej części 105N-AC... Tramwaje Śląskie nie praktykują takiego rozwiązania z Konstalach. Tymczasem w poznańskich zarówno Moderusach jak i Konstalach - jest to standard... który ostatnio również zagościł w warszawskich "akwariach", a to dzięki "Hipolitom"
3. Tramwaje Śląskie zamówiły zupełnie inny typ foteli, bodajże chyba Kiel - o ile się nie mylę
W przeciwieństwie do "poznańskich" są o wiele bardziej wygodniejsze i praktyczniejsze (szczególnie uchwyty na oparciach).
A skoro już piszę o fotelach, to tak wygląda tapicerka w śląskich 105N-AC
http://imageshack.us/photo/my-images/836/moderus3.jpg/
Przyznam szczerze, że wybrano bardzo ładny wzór, również kolor tapicerki jest przyjemny
To tyle co dzieli, a co łączy poznańskie Moderusy od sląskich ?
1. takie same szyby przy drzwiach - tak samo rozwiązane
http://imageshack.us/photo/my-images/818/moderus4.jpg/
2. Boczna tablica elektroniczna
http://imageshack.us/photo/my-images/703/moderus7.jpg/
... jest tak samo mocowana jak w poznańskich. Rzekłbym, że to patent "poznański"
3. krój czcionki... poznański
http://imageshack.us/photo/my-images/18/moderus2.jpg/
Oni to chyba naklejają w Poznaniu
Co dalej ? Obudowa maszyn drzwiowych w śląskim 105N-AC, jest wg. całkiem fajna i dodaje klimatu
http://imageshack.us/photo/my-images/854/moderus6.jpg/
Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze
http://imageshack.us/photo/my-images/829/moderus1.jpg/
Bardzo ładny pulpit. Czegoś takiego dawno nie widziałem.
Jeszcze rzut oka na tył Konstala 105N-AC
http://imageshack.us/photo/my-images/11/moderus5.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/543/moderus9.jpg/
Jedno co mnie wkurza w śląskim Moderusie, to te małe tabliczki z numerem linii. Co zresztą widać na dwóch powyższych zdięciach. One są mało widoczne. No, ale widać TŚ uznały, że tak jest OK.
Generalnie śląskie Moderusy zrobiły na mnie przyjemne wrażenie. Wg. mnie jest to bardzo udana modernizacja, a jednocześnie nie zapomniano o śląskich realiach. Oczywiście tego ostatniego zdania nie Oceniajcie negatywnie.
Nawet jakiś konkurs był jak pamiętam na wzór tej tapicerki, ostatecznie ten wzór wygrał.J-31 pisze:A skoro już piszę o fotelach, to tak wygląda tapicerka w śląskich 105N-AC
Pedałów nigdzie na podłodzę tutaj nie widzę, więc ewidentnie dżojstik. Tak jak napisał ppln, jeśli to ma napęd Woltana to na 100% jest to ręczny zadajnik tak jak w starszych 'żelazkach'J-31 pisze:Kabina motorniczego... niestety nie udało mi się ustalić, czy sterowanie wagonem jest poprzez zadajnik ręczny, czy po staremu - czyli pedały w podłodze