Tramwaje w Bydgoszczy - tabor, infrastruktura
Pesa już poszła na taki układJ-31 pisze:"Ratusz" zamówił ponoć tramwaje... ale nie wie ile ich kupi. Może 2, może 15-ście. PESA na taki układ na pewno nie pójdzie
Sprawę reguluje tzw. umowa ramowa, którą miasto zawarło z Pesą
http://forum.komunikacja.bydgoszcz.pl/p ... =10&t=3419
[ Dodano: 2012-04-06, 13:13 ]
Wspominany wcześniej Herbrand VNB-125 #14
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Bydgoskie plany na zakupy w nowym budżecie unijnym:
Tramwaj Fordon: 20 składów niskopodłogowych tramwajów
MZK Bydgoszcz: 10 składów niskopodłogowych lub 27 częściowo niskopodłogowych tramwjówWyciągamy rękę po eurokasę
Bydgoszcz przygotowuje się do sięgnięcia po kolejne środki unijne.
Najlepiej bez Torunia
Rozbudowa Grunwaldzkiej, trasy Uniwersyteckiej, zakup około 30 tramwajów i rozbudowa infrastruktury sportowej. Miasto ostrzy sobie zęby na kolejne rozdanie unijnych dotacji.
[...]
Po pierwsze, komunikacja
[...]
Spółka tramwaj Fordon, która wkrótce ma zacząć budowę linii tramwajowej do Mariampola, też myśli o kolejnych inwestycjach. - Jeśli będzie taka możliwość, w pierwszej kolejności będziemy aplikować o kolejne pieniądze na nowy tabor. Do 2020 na potrzeby linii chcielibyśmy dokupić 20 składów - mówi prezes spółki Witold Dębicki.
MZK również chciałyby rozpocząć wymianę taboru tramwajowego. - Chcielibyśmy kupić 10 nowych tramwajów. Przedsięwzięciem korzystnym z punktu widzenia MZK byłaby też budowa linii tramwajowej w ciągu ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego - podkreśla w rozmowie z „Expressem” prezes Dębicki.
[...]
http://www.express.bydgoski.pl/look/art ... IdTag=3790
Tramwaj Fordon: 20 składów niskopodłogowych tramwajów
Tylko raczej nie "składów" a wagonów wieloczłonowych jednoprzestrzennych Nie powielaj głupot po Dębickim, on pewnie tramwaju na oczy nie widziałMarcin_558 pisze:MZK Bydgoszcz: 10 składów niskopodłogowych lub 27 częściowo niskopodłogowych tramwjów
Tramwaj Fordon: 20 składów niskopodłogowych tramwajów
Założeniu, że kupuje się wagon ponad połowę tańszy od w pełni niskopodłogowego oznacza wagony na klasycznych wózkach z członem niskopodłogowym czyli wagony klasy Moderusa i Protramu. Za 3-4 miliony nie kupi się nawet 118N w wersji maksymalnie ascetycznej.Marcin_558 pisze:10 składów niskopodłogowych lub 27 częściowo niskopodłogowych tramwjów
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Już nie długo, coraz bliżej...
Wszyscy czekają na tramwaj
W sobotę skończą się utrudnienia dla kierowców, związane z budową linii do dworca
Czy bydgoszczanie będą musieli czekać aż trzy miesiące na otwarcie prawie gotowej linii tramwajowej do Dworca Bydgoszcz Główna?
Wykonawcy powinni uwinąć się z wszystkimi pracami wykończeniowymi do 22 listopada. Potem zaplanowano odbiory. Najbardziej realny termin otwarcia nowej linii to 1 grudnia. Czy nie ma szans na wcześniejszy finisz?
Koniec objazdów
- Cały harmonogram dostosowaliśmy do terminu wyznaczonego w umowie. Utrudnienia dla kierowców skończą się jednak już w sobotę. Praktycznie drogowa część inwestycji jest gotowa - mówi kierownik kontraktu Jerzy Jewuła.
To oznacza, że w sobotę wokół ulicy Dworcowej wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu. Jadąc tą ulicą w kierunku Królowej Jadwigi lub Fredry nie będzie trzeba korzystać z objazdów. Na Fredry znikną tymczasowe przewężenia. Na skrzyżowaniach Dworcowej z Sobieskiego i Fredry zacznie działać sygnalizacja świetlna.
Kierowcy napotkają jeszcze utrudnienia na ulicy Warszawskiej. Jezdnia jest tu przewężona, ale ze względu na wymianę ciepłociągu. Drogowcy planują położenie nowej asfaltowej nakładki. Do końca września potrwa wykańczanie placu przed Dworcem PKP wraz z przebudową odcinka ulicy Zygmunta Augusta - od Warszawskiej do poczty.
Na połowę września planowane są natomiast próby obciążeniowe na moście. 70-metrową konstrukcję testować mają ciężarówki.
Co z linią 54?
W drugiej połowie września zapaść ma też ostateczna decyzja w sprawie przebiegu linii autobusowych i tramwajowych po oddaniu do użytku torowiska na dworzec.
- W zasadzie emocje budzi tylko sprawa połączenia linii nr 54 i 62 i związana z tym obsługa połączeń z Jachcicami oraz Piaskami. Musimy to rozstrzygnąć, ponieważ na zakontraktowanie usług i opracowanie rozkładów jazdy zostało niewiele czasu - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
To tylko plotki?
- Prawie codzienne przechodzę ulicami Zygmunta Augusta i Dworcową - mówi Stanisław Lewandowski z Bocianowa. - Jeszcze na początku wakacji pracowało wszędzie po kilkudziesięciu ludzi. Teraz czasami można natknąć się na kilku pracowników. Jak się to zestawi z tym, co dzieje się przy Focha, gdzie ostatnio naliczyłem prawie 60 osób, to człowiek ma wrażenie, że przy dworcu budowa stanęła.
W tym kontekście niepokój mogą budzić informacje, że w budżecie zarządu dróg na ten rok nie ma pieniędzy na dodatkowe kursy tramwajów na dworzec i tworzenie nowej linii z Glinek. Krzysztof Kosiedowski zapewnia, że to tylko plotki. - Mamy pieniądze na transport publiczny uwzględniający zmiany w układzie komunikacyjnym miasta jeszcze w tym roku. Poza tym w tym tygodniu prace przy dworcu idą pełną parą. Planujemy też kolejne inwestycje, związane z komunikacją. Gdy tylko zakończą się prace na mostach Solidarności, ruszamy z remontem torowiska na Gdańskiej - od Mickiewicza do Chodkiewicza.
http://www.express.bydgoski.pl/look/art ... IdTag=3790
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Bo nie jedzie starą trasę czyli przez połowe ulicy Dworcowej. Dla nowej trasy powstał nowy most i nowa ulica. Do tego do nowej pętli autobusowo-tramwajowej Rycerska autobusy i tramwaje jadą trambus pasem.Czemu nowa trasa jest odgięta w lewo i przekracza Brdę?
--------------------------------------------
ZDMiKP planuje oddać trasę do Dworca PKP 23 listopada lub w grudniu.
--------------------------------------------
Tramwaj do Dworca PKP na ukończeniu, to czas sie teraz zabrać za Tramwaj do Fordonu:
Postępowania przetargowe.
W dniu 5 września 2012 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło doraźną kontrolę ex-ante, przygotowanej przez Tramwaj Fordon Sp. z o.o. dokumentacji przetargowej dot. zamówienia na „Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad projektem „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w ciągu ulic Fordońskiej, Lewińskiego, Akademickiej, Andersa i węzłem integracyjnym w obszarze stacji kolejowej „Bydgoszcz Wschód” w Bydgoszczy”, wydając opinię „bez uwag”. Zgłoszenie dokumentacji do oceny CUPT miało na celu uniknięcie ewentualnych błędów mogących skutkować ustaleniem korekty finansowej dla kosztów kwalifikowanych projektu. Uzyskanie pozytywnej oceny pozwoliło w dniu dzisiejszym wszcząć postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego. (...)
Analogiczna procedura przyjęta została dla postępowania przetargowego na głównego wykonawcę robót budowlanych realizowanego projektu. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem SIWZ-u dotyczącego przetargu na roboty budowlane. Planowane zakończenie prac nad tym dokumentem, z jednoczesnym przesłaniem go do kontroli w CUPT to koniec miesiąca września br. Wszczęcie tego postępowania warunkowane jest jednak (poza pozytywną oceną dokumentacji w CUPT) uzyskaniem gwarancji finansowania inwestycji. (...)
http://tramwajfordon.bydgoszcz.pl/index ... &Itemid=66
W dniu 06.09.2012r Zamawiający: Tramwaj Fordon Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bydgoszczy przy ul. Toruńskiej 174A wszczyna postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na „Pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu nad projektem „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w ciągu ulic Fordońskiej, Lewińskiego, Akademickiej, Andersa i węzłem integracyjnym w obszarze stacji kolejowej „Bydgoszcz Wschód” w Bydgoszczy”, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej.
Zgodnie z art. 42 ust.1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych specyfikację istotnych warunków zamówienia Zamawiający udostępni na stronie internetowej od dnia publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ( z wyjątkiem soboty i niedzieli).
http://tramwajfordon.bydgoszcz.pl/index ... &Itemid=55
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Tramwaj Fordon z obligacji. Budowa ruszy wiosną
Stacja kolejowa Bydgoszcz-Wschód stanie się węzłem przesiadkowym. Na estakadzie, która będzie przebiegać nad torami kolejowymi, będą się zatrzymywać tramwaje. Ta wizja projektanta zostanie wprowadzona w życie.
Budowa linii tramwajowej do Fordonu zostanie sfinansowana pieniędzmi z obligacji, a nie kredytem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. - Decyzja kredytowa w EBI podejmowana jest zbyt długo, a my nie możemy czekać - uzasadnia zmianę Spółka "Tramwaj Fordon"
Umowa na kredytowanie inwestycji w wysokości 200 mln zł miała być podpisana na początku października. Tymczasem okazało się, że EBI kolejny już raz zażądał nowych dokumentów dotyczących budowy, jej finansowania oraz uwarunkowań ekonomicznych nowej linii tramwajowej. Jednak aby wybudować 10-kilometrową trasę z estakadą nad stacją Bydgoszcz Wschód w terminie, dłużej czekać nie można.
- Na najbliższą sesję rady miasta przygotowujemy dokumenty dotyczące emisji obligacji przychodowych przez bank Pekao SA. Nie mamy już czasu i musimy podjąć tę decyzję, pomimo tego, że obligacje są droższe od kredytu z EBI - mówi Witold Dębicki, prezes Spółki "Tramwaj Fordon". - Natomiast nie wykluczamy, że gdy uda się ostatecznie porozumieć z EBI, to kredyt przeznaczymy na spłatę wyemitowanych już obligacji.
"Tramwaj Fordon" będzie spłacać obligacje przez 22 lata. Dębicki nie chce na razie podać dokładnych kosztów emisji, zastrzega, że uzgadniane są ostatnie szczegóły współpracy z bankiem.
Tymczasem firma ogłosiła już przetarg na wybór inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował gigantyczną inwestycję. Kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy robót. Jeśli nie będzie większych przeszkód, to umowa na emisję obligacji zostanie podpisana na przełomie października i listopada, więc jeszcze w tym roku będzie można ogłosić przetarg na budowę. Będzie on przeprowadzany dwuetapowo. Najpierw spółka zaprosi potencjalnych wykonawców do składania ofert. Spośród nich wybierze pięć najlepszych i w drugiej części dokonany zostanie wybór najkorzystniejszej propozycji.
- Nasz cel jest taki, żeby pierwsza łopata została wbita wraz z rozpoczęciem nowego sezonu budowlanego wczesną wiosną przyszłego roku. A na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 24 miesiące. Jak wszystko dobrze pójdzie, na przełomie wiosny i lata 2015 roku do Fordonu dojadą pierwsze tramwaje - mówi Dębicki.
Najtrudniejszym elementem inwestycji będą prace wokół Węzła Wschodniego. Nie tylko trzeba będzie wybudować ponadpółkilometrową estakadę, ale przenieść tory kolejowe, a nawet perony stacji Bydgoszcz Wschód. W tym miejscu będzie znajdował się węzeł przesiadkowy z tramwajów do pociągów jadących w kierunku Torunia. Na górze znajdą się przystanki tramwajowe, na dole zatrzymywać się będą nowe wagony kolei BiT City, które zakupi Urząd Marszałkowski.
Budowa linii tramwajowej do Fordonu ma pochłonąć ok. 435 mln zł. 200 mln zł z obligacji będzie wkładem spółki, pozostała część zostanie sfinansowana z dotacji unijnej. Będzie to największa inwestycja komunikacyjna w historii Bydgoszczy. Nowe tory połączą obecną pętlę przy ul. Wyścigowej przez ul. Lewińskiego, Akademicką i Andersa z planowaną pętlą Mariampol u zbiegu ul. Bora-Komorowskiego i Geodetów.
http://bydgoszcz.gazeta.pl/fordon/1,112 ... .html?bo=1
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
23 listopada 2012 zainauguruje w Bydgoszczy nowa trasa tramwajowa do Dworca PKP/Rycerska:
23 listopada zajdą zmiany w układzie linii tramwajowych:
1 - zawieszona przez remont ulicy Gdańskiej, jak wróci będzie kursowała na trasie Wilczak - Las Gdański
2 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Rondo Jagiellonów - Babia Wieś - Rondo Kujawskie, po remoncie będzie kursowała nie przez Babią Wieś tylko przez Jagiellońską
3 - NOWA TRASA: Rycerska - Dworzec PKP - Garbary - Focha - Jagielońska - Fordońska - Wyścigowa
4 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Rondo Jagiellonów - Rondo Fordońskie - Glinki
5 - NOWA LINIA: Rycerska - Dworzec PKP - Garbary - Focha - Babia Wieś - Toruńska - Perłowa - Szpitalna - Glinki
6 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Łęgnowo - Bałtycka
7 - bez zmian
8 - bez zmian
23 listopada zajdą zmiany w układzie linii tramwajowych:
1 - zawieszona przez remont ulicy Gdańskiej, jak wróci będzie kursowała na trasie Wilczak - Las Gdański
2 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Rondo Jagiellonów - Babia Wieś - Rondo Kujawskie, po remoncie będzie kursowała nie przez Babią Wieś tylko przez Jagiellońską
3 - NOWA TRASA: Rycerska - Dworzec PKP - Garbary - Focha - Jagielońska - Fordońska - Wyścigowa
4 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Rondo Jagiellonów - Rondo Fordońskie - Glinki
5 - NOWA LINIA: Rycerska - Dworzec PKP - Garbary - Focha - Babia Wieś - Toruńska - Perłowa - Szpitalna - Glinki
6 - zmiana trasy na czas remontu Gdańskiej: Łęgnowo - Bałtycka
7 - bez zmian
8 - bez zmian
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Wszystko mają już wyliczone na styk. Na nową 1 pójdą solówki.J-31 pisze:Taboru starczy na nową linię ? Czy MZK potnie kursy na istniejących liniach ?
--------------------------------------------------
Zmiany w bydgoskiej sieci tramwajowej + zmiana informacji pasażerskiej na przystankachGazeta Pomorska pisze:
Już 23 listopada pierwsze tramwaje mają oficjalnie pojechać nowym torowiskiem do dworca PKP. Coraz częściej pojawia się pytanie, czy drogowcy w pełni wykorzystają jego potencjał.
Warta prawie 100 mln złotych inwestycja powoli zbliża się do końca. Już jednak wiadomo, że niewiele zostało z planów jej wykorzystania. Dlaczego?
Nowe połączenia tramwajowe miały istotne ograniczyć liczbę autobusów w rejonie dworca, a co za tym idzie - ogólnie poprawić sytuację drogową w jego okolicy. Aktualnie dworzec obsługuje bowiem siedem linii autobusowych - 54, 62, 67, 71, 80, 93 i 94 - co istotnie wpływa na jakość jazdy zwykłych kierowców, ale i punktualność samych autobusów.
Tymczasem zaprezentowane przez drogowców zmiany dotkną ledwie dwie linie: 54, która wchłonie linię 62, oraz wariantowe kursy autobusów 71 z Rekinowej. Tylko te ostatnie będą zatrzymywać się na nowej pętli Garbary. Reszta natomiast wciąż będzie pchać się do dworca.
- Ta inwestycja jest dopiero jednym z etapów docelowej rozbudowy sieci tramwajowej - tłumaczy Rafał Grzegorzewski, naczelnik wydziału transportu drogowego w ZDMiKP. - Kolejnym, nie mniej istotnym krokiem będzie budowa torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej oraz do Fordonu. Dopiero one spowodują drastyczne zmiany, jak choćby likwidację albo korekty tras linii 79, 93 i 94 - tłumaczy.
Jeszcze większe głosy krytyki wywołuje jednak planowany układ linii tramwajowych, z których tylko dwie - "trójka” i "piątka” - mają dojeżdżać do dworca. To natomiast rodzi pytanie, czy w pełni wykorzystamy potencjał tak drogiej inwestycji?
- To rozwiązanie jest najbardziej optymalnym przy aktualnym stanie całej sieci - stanowczo twierdzi Grzegorzewski.
I nie trudno przyznać mu racji. Do tego planowana na 23 listopada inauguracja trasy przyniesie korzystne i jakby nie było istotne zmiany w bydgoskiej komunikacji miejskiej. Łącznie trzy z siedmiu linii tramwajowych na stałe zmieni swoje trasy, a do tego po 20 latach na tory wróci "piątka”. No i sporo korekt zaplanowano w przypadku pozostałych autobusów, których trasy i rozkłady wiążą się z tramwajami.
Analizę zmian planowanych przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zaczynamy od sieci tramwajowej. Jej przecież głównie dotyczy realizowana w centrum miasta inwestycja i jej dedykujemy poniższą infografikę.
Aktualnie w Bydgoszczy mamy siedem linii, z których - planowo od 23 listopada - trzy pojadą po zupełnie nowych trasach:
- "jedynka” zamiast na Wyścigową skręci koło Klarysek w prawo i dalej Focha będzie dojeżdżać na Wilczak;
- "dwójka” wciąż ma łączyć rondo Kujawskie z Myślęcinkiem, ale nie przez Babią Wieś, lecz most Pomorski i Jagiellońską;
- natomiast "trójka” z Wyścigowej pojedzie nowym torowiskiem do dworca PKP.
Dodatkowo drogowcy przywrócą zlikwidowaną w 1991 roku linię nr 5. Teraz jednak jej tramwaje mają łączyć Glinki z dworcem PKP przez Babią Wieś.
- Taki układ jest najbardziej optymalny pod względem aktualnych potoków pasażerskich na poszczególnych liniach - zapewnia Krzysztof Kosiedowski, rzecznik prasowy ZDMiKP. I tłumaczy: - "Trójka” połączy dworzec kolejowy ze Śródmieściem, dworcem autobusowym i Fordonem z częstotliwością w godzinach szczytu co 7, 8 minut, a "piątka” - co kwadrans - dworzec z rejonem Babiej Wsi i osiedlami na górnym tarasie miasta. Do tego, dzięki nowej trasie "jedynki” w końcu bezpośrednio połączymy Wilczak i Jary z Myślęcinkiem. W ten sposób tramwajowa oferta komunikacyjna zapewni potrzeby pasażerów ze wszystkich istotnych rejonów - mówi rzecznik.
Przyniesie też sporo korzyści. Według analiz ZDMiKP tylko zmiana trasy "dwójki” przez rondo Fordońskie i Jagiellońską ma wpłynąć na znaczący wzrost jej pasażerów.
Taki układ pozwala też utrzymać po dwie linie na Chodkiewicza i Nakielskiej. I choć "jedynka” na tej drugiej zostanie okrojona do jednego wagonu, to nie od dziś wiadomo, że obecnie "trójka” dojeżdża na Wilczak tylko dlatego, że nie ma technicznej możliwości zawrócenia już w rejonie ronda Grunwaldzkiego.
Niestety, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, o równie spektakularnych zmianach nie można mówić w przypadku autobusów.
W ich przypadku największa zakłada włączenie linii nr 62 do 54. Autobusy tej drugiej dalej mają jeździć z Piasków i Jachcić do dworca PKP, ale dalej już nie do dworca PKS lecz śladem linii 62 na Błonie.
- W ten sposób unikamy sytuacji, w której na odcinku pomiędzy oboma dworcami po tej samej trasie jeździłby tramwaj i autobus. Za to tak wykorzystamy tabor, który jeździ obecnie na dwóch trasach, że po ich połączeniu autobusy będą kursować co 8 minut w szczycie i co 12 poza jego godzinami. No i mieszkańcy tych osiedli wciąż będą mieli możliwość bezpośredniego dojazdu do dworca PKP - wyjaśnia Kosiedowski.
Dodatkowo zmieniona i wydłużona linia będzie miała wariantowe kursy oznaczone jako "54L”. Mają one jeździć przez: Kmicica, Ludwikowo, i Zygmunta Augusta, co zapewni dojazd do zakładów pracy zlokalizowanych przy tych ulicach.
Następna zmiana dotyczy linii nr 63, która zostanie wchłonięta przez linię 79. Ta ostatnia wciąż będzie łączyć Kapuściska z dworcem PKP. Za to dzięki połączeniu jej wybrane kursy zostaną wydłużone przez ulicę Stromą do pętli przy Mokrej.
Całość zmian w przypadku komunikacji autobusowej uzupełni wydłużenie trasy linii nr 77. Zamiast do ronda Grunwaldzkiego jej pasażerowie dojadą do nowej pętli "Garbary” gdzie oprócz tramwajów nr 1 i 8 jeździć będzie jeszcze "trójka” i "piątka”.
I na koniec - kursujące z pętli przy Wyścigowej autobusy nr 70, 72 i 74 otrzymają nowe rozkłady jazdy dostosowane do wydłużonego czasu funkcjonowania tramwaju nr 3. To natomiast spowoduje ograniczenie wieczornych kursów autobusów przyspieszonej linii nr 94.
Zarówno krytykom, jak i zwolennikom tych zmian drogowcy nie pozostawiają większych złudzeń - to docelowy układ komunikacji miejskiej.
- Ale po jego wdrożeniu będziemy jeszcze dokładnie obserwować liczby pasażerów. Dlatego nie wykluczamy korekt związanych z częstotliwością kursów tramwajów. Przyjrzymy się też dokładnie zainteresowaniu autobusową linią 67 oraz liniom 93 i 94 - zapowiada Rafał Grzegorzewski, naczelnik wydziału transportu publicznego w ZDMiKP.
http://www.pomorska.pl/apps/pbcsi.dll/b ... 0&MaxW=580
Ostatnio zmieniony 2012-09-24, 20:19 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 1 raz.
Ile ten projekt ma lat? Zdaje się sięga lat 70? O ile dobrze pamiętam to gdzieś w tym okresie (lub we wczesnych latach 80) zbudowano na rondzie Kujawskim wyjścia na przystanki z przejścia podziemnego (o ile dobrze pamiętam to po drugiej stronie ronda u wylotu Solskiego też są takie wyjścia chociaż rezerwa pod torowisko - w przeciwieństwie do Kujawskiej - jest stosunkowo krótka)Gazeta Pomorska pisze:będzie budowa torowiska w ciągu ulicy Kujawskiej
Budowa linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej to by mógł być dobry wstęp do budowy szybkiego połączenia z lotniskiem.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Teraz jest większa szansa na powstanie tego odcinka. Wszystko dzięki możliwym wsparciuTLG pisze:O ile dobrze pamiętam to gdzieś w tym okresie (lub we wczesnych latach 80)
zbudowano na rondzie Kujawskim wyjścia na przystanki z przejścia podziemnego (o ile dobrze
pamiętam to po drugiej stronie ronda u wylotu Solskiego też są takie wyjścia chociaż rezerwa
pod torowisko - w przeciwieństwie do Kujawskiej - jest stosunkowo krótka)
inwestora galerii handlowej: Galeria Kujawska.
Tutaj tramwaj pozostaje nadal w planie na Błonie lub Górzyskowo. Plany się ciągle zmieniają.TLG pisze:Budowa linii tramwajowej wzdłuż Kujawskiej to by mógł być dobry wstęp do budowy
szybkiego połączenia z lotniskiem.
----------------------------------------------
Marcin_558 pisze:zmiana informacji pasażerskiej na przystankach
---------------------------------
No to czas sie zabrać za Tramwaj do Fordonu
Będziemy chyba jedynym miastem z 2 przewoźnikami tramwajowymi: MZK Bydgoszcz i Tramwaj Fordon.Radni zdecydowali: tramwaj do Fordonu z obligacji
Jedna z największych przeszkód związanych z planowaną budową linii tramwajowej do Fordonu
pokonana. Radni zgodzili się, aby inwestycja była realizowana dzięki emisji obligacji.
Choć radni przyjęli propozycję spółki Tramwaj Fordon jednogłośnie, podczas debaty nie
brakowało głosów wątpliwości, czy emisja obligacji nie będzie zbytnim obciążeniem dla tej
firmy. Cała inwestycja ma kosztować ok. 440 mln zł, a bank Pekao SA ma wyemitować obligacje
o wartości 222 mln zł, które potem będą spłacane aż do 2037 r.
- Dlaczego tak późno musimy podejmować takie decyzje? - zastanawiał się Rafał Piasecki,
radny PiS. - Czekaliśmy z tym do ostatniej chwili, a teraz jesteśmy pod ścianą i nie mamy
wyboru. Musimy decydować się na drogie obligacje.
Rzeczywiście, czasu nie pozostało wiele. Gdyby radni nie wyrazili zgody, cały projekt byłby
zagrożony, bo ani miasto, ani spółka nie mają pieniędzy na wkład własny do unijnego
wsparcia. A budowa musi zakończyć się najpóźniej w 2015 r., więc poszukanie alternatywnych
źródeł finansowania byłoby bardzo trudne.
- To jest ostatni dzwonek - przyznał Witold Dębicki, prezes spółki Tramwaj Fordon. -
Wydawało się, że jesteśmy już o krok od podpisania korzystniejszej umowy na kredyt z
Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Ale teraz okazuje się, że procedura przeciągnie się co
najmniej o dziewięć miesięcy. Nie możemy już czekać.
Radni obawiali się, że Tramwaj Fordon może mieć potem problem ze spłatą obligacji, a także
że tak duży dług niewielkiej spółki może spowodować wysokie ceny biletów na tramwaje, bo
firma będzie musiała zbierać pieniądze na rozliczenia z bankiem.
- Cena biletu do Fordonu nie będzie się różnić od ceny na pozostałe linie autobusowe i
tramwajowe - uspokajał Dębicki.
Kolega partyjny Piaseckiego - Piotr Król - chwalił z kolei spółkę odpowiadającą za
inwestycję. Wyjaśniał, że firma zatrudniająca tylko pięć osób bardzo profesjonalnie
przygotowuje się do realizacji nowej, 10-kilometrowej linii tramwajowej.
Decyzja radnych o zgodzie na emisję obligacji otwiera drogę do podpisania umowy z bankiem.
Gdy już będziemy mieli ją w ręce, Centrum Unijnych Projektów Transportowych podejmie
ostateczną decyzję o unijnym wsparciu inwestycji. Równocześnie ogłoszony zostanie przetarg
na wyłonienie wykonawcy robót i wydane zostanie pozwolenie na budowę. Pierwsze prace powinny
ruszyć wiosną.
http://bydgoszcz.gazeta.pl/fordon/1,112 ... _Fordonu_z_
obligacji.html?bo=1
--------------------------------
Otwarcie trasy tramwajowej odbędzie się szybciej:
22-23 listopada 2012: imprezy z otwarciem trasy tramwajowej do Dworca PKP:Wkrótce uroczyste otwarcie nowej linii tramwajowej do dworca PKP w Bydgoszczy
Szczegóły związane z wydarzeniem trzymane są w ścisłej tajemnicy. Z nieoficjalnych
informacji, jakie przedostały się do mediów wynika tylko, że jako pierwsze nowym torowiskiem
najprawdopodobniej pojadą zabytkowe tramwaje.
- Na pewno będzie się można spodziewać wielu atrakcji. Zależy nam na efekcie niespodzianki,
więc z oczywistych powodów nie zdradzamy jakich - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik
prasowy Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Pewne jest za to, że docelowo do dworca dojeżdżać będą dwie linie - "trójka” i "piątka”.
http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/ar ... /121109464
- parada zabytkowych tramwajów
- specjalna linia D
- niespodzianki
24 listopada 2012: normalny ruch liniowy: 2, 3, 5
Ostatnio zmieniony 2012-11-07, 16:02 przez Marcin_558, łącznie zmieniany 2 razy.
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Tramwaj Fordon będzie odpowiadać za linie po jej zbudowaniu także, dlatego też powstanie zajezdnia autobusowo-tramwajowa na końcu trasy. Tramwaj Fordon planuje z przyszłego nowego budżetu UE ubiegać się o zakup 30 tramwajów. MZK planuje takze zakupy: 10 niskopodłogowych tramwajów lub około 30 w połowie niskopodłogowych tramwajów. Także raczej będą 2 spółki miejskie, jeżdzące po bydgoskich torach.
Sprawa wygląda nieco inaczej Marcinie, "Tramwaj Fordon" ma zbudować linię . Rzeczywiście na końcu powstanie zajezdnia a raczej 2-3 torowa hala i kilka torów postojowych ale nic po za tym i będzie ona tylko tramwajowa z tego co mi wiadomo. O 30 wozach z UE i Tram. Fordon nic nie wiem ale MZK chce kupić 27 częściowo niskopodłogowych wozów (np Moderus Beta) po 2014 z kasy za Szajnochy. Niech najpierw kupią 14 Swingów z ramowej a potem myślą o dalszym taborze . Przy obecnej ilości tramwajów to my ledwo do dworca pociągniemy a co dopiero do Fordonu...(będą autobusy za tramwaj ).Marcin_558 napisał:
Tramwaj Fordon będzie odpowiadać za linie po jej zbudowaniu także, dlatego też powstanie zajezdnia autobusowo-tramwajowa na końcu trasy. Tramwaj Fordon planuje z przyszłego nowego budżetu UE ubiegać się o zakup 30 tramwajów. MZK planuje takze zakupy: 10 niskopodłogowych tramwajów lub około 30 w połowie niskopodłogowych tramwajów. Także raczej będą 2 spółki miejskie, jeżdzące po bydgoskich torach.