Tramwaje w Szczecinie - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...
Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Nie powiem, ciekawe by to było jakby CAF wygrał. Choć prawdopodobieństwo małe, to jednak byłby to polski debiut.

Jechał ktoś kiedykolwiek CAFem? Ja kilka lat temu w Sewilli ale już niewiele pamiętam jeśli chodzi o komfort. Mam jedynie zdjęcia. :P

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Tak naprawdę to nie wiadomo co CAF zaoferowałby Tramwajom Szczecińskim, ale i tak szanse tej firmy są małe ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

CAF startował już chyba w Poznaniu i nie tylko i zawsze lądował daleko w tyle.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Dziś po modernizacji zadebiutowała Tatra KT4Dt 103. Co ciekawe, jest ona wyposażona w Sprzęgi Scharfenbera. Dobry znak? :P

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

http://www.mkm.szczecin.pl/news/1332828 ... -przetargu
W pierwszej połowie kwietnia Tramwaje Szczecińskie zaproszą do udziału w przetargu na niskopodłogowe wagony dla Szczecina.

- Do końca marca czekamy na odpowiedzi od firm, które wyraziły zainteresowanie udziałem w przetargu - mówi Krystyna Gawrońska, dyrektor działu inwestycji spółki "Tramwaje Szczecińskie". - Prawdopodobnie w początkach kwietnia zaprosimy do udziału w przetargu.

Do wykonawców zostanie przesłana specyfikacja taboru, jaki chcą zamówić Tramwaje Szczecińskie.
[...]
TS ogłosiły przetarg na odbudowę pętli Las Arkoński. Układ torowo-chodnikowy pozostanie bez zmian, czas realizacji 60 dni.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

shakkie pisze:Układ torowo-chodnikowy pozostanie bez zmian
Idiotyzm. Czyli o budowie trasy do WP przez najbliższe 10 lat możemy zapomnieć (bo w końcu nie będzie pretekstu do budowy trasy, jakim do teraz był zły stan pętli)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Moim zdaniem idiotyzm jest w etapowaniu, przebudowa pętli powinna być razem z Arkońską a nie ze Spacerową. Co do tej drugiej, to z pewnością zasłoniliby się brakiem kasy i jedynym skutkiem braku tego remontu byłoby niekursowanie tramwajów do LA przez kolejne XX lat.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

To było oczywiste. ;)
- Nie ma dla nich bezpiecznej trasy - mówi Zbigniew Dąbrowski, dyrektor ds. technicznych Tramwajów Szczecińskich. Niskopodłogowe tramwaje przebudowę Bramy Portowej muszą przeczekać w zajezdni, bo tory na zmienionych trasach linii 7 i 8 nie nadają się do tego by jeździły po nich nowoczesne tramwaje.
Swingi znikną z linii 7 i 8 już 13 kwietnia wieczorem.

- Około godziny 20 zjadą do zajezdni i zostaną już tam na dłużej - mówi Zbigniew Dąbrowski.

Swingi sparaliżuje przebudowa torowisk na Bramie Portowej. Pierwszy etap rozpocznie się w nocy z 13 na 14 kwietnia. O poranku tramwaje linii 7 i 8 pojadą już nie na Basen Górniczy ale na Bramie Portowej skręcą w kierunku ulicy Potulickiej, gdzie będą miały pętlę. Linię 7 i 8 obsługują m.in. Swingi. Te niskopodłogowe tramwaje na ulicę Potulicką wjechać nie mogą. Jezdnia jak i tory na tej trasie są w tragicznym stanie. Wjazd Swinga skończyłby się z pewnością wykolejeniem i uszkodzeniem tramwaju.

Nie ma też możliwości przerzucenia Swingów na inne linie.

- Nie będzie takiej, która nadawała by się dla tych tramwajów - mówi Dąbrowski.

Swingi wrócą na tory dopiero 21 maja, kiedy gotowy będzie już ciąg torów z placu Zwycięstwa w kierunku ulicy Wyszyńskiego.

- Do tego czasu tramwaje pozostaną w zajezdni - mówi Dąbrowski. - Wykorzystamy ten czas na ich gruntowny przegląd. Te wozy przejechały po 60-70 tysięcy kilometrów. Taki przegląd przyda się.

Tramwaje Szczecińskie mają sześć Swingów. Spółka zamierza kupić kolejne 22 niskopodłogowce. Jedyne trasy, które nadają się do eksploatacji takich wozów to 7 i 8.
:strzałka: http://szczecin.gazeta.pl/szczecin/1,34 ... ?pelna=tak

ppln

Post autor: ppln »

To już nawet w Łodzi jest alternatywna wobec ŁTR trasa przejezdna dla tramwajów niskopodłogowych (byłoby więcej, ale remonty są tak ułożone, że dopiero po remoncie trasy WZ i budowie NCŁ będzie można rozważać wprowadzenie niskiej podłogi na większej liczbie linii, ale już teraz brakuje niskich tramwajów)

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

Oj, uwierz w Łodzi jest o wiele lepiej ze stanem torowisk niż w Szczecinie. U nas przez lata nic nie inwestowano, dopiero pod koniec lat 90. jakoś to ruszyło. U nas nawet ta trasa po której aktualnie jeżdżą SWINGi nie nadaje się w pełni do ich eksploatacji. :D Np. Brama Portowa która będzie właśnie remontowana, czy trasa na Basen Górniczy.

ppln

Post autor: ppln »

O wiele lepiej? Ktoś ostatnio zadał sobie trochę trudu żeby zrobić mapkę stanu torów w Łodzi, o taką
Obrazek
Co prawda niektóre czerwone linie są nieco na wyrost, ale ta mapka nieźle oddaje sytuację. I ładnie pokazuje sposób robienia remontów w Łodzi - zamiast zrobić porządnie od zwrotnicy do zwrotnicy, robiło się takie miniremonciki.
¯ółte odcinki są aktualnie w remoncie (Puszkina na wykończeniu, Łagiewnicką zaczynają), do remontów w szeroko rozumianym najbliższym czasie (początek pod koniec tego lub w przyszłym roku) są przewidziane jeszcze trasa WZ (czyli ten prosty odcinek od Wyszyńskiego do Augustów), Kopernika (czerwona kreska przy Kaliskim) i Legionów (od Pl. Wolności do Włókniarzy)
Remont WZ będzie inwestycją naprawdę na poziomie - z bajeranckim centrum przesiadkowym (mniej więcej jak tutaj http://iptlodz.org/blog/dworzec-tramwajowy-centrum/ , trwa konkurs na projekt), kilkoma innymi podobnymi i przedłużeniem linii na Widzew. Wszystko na torowisku trawiastym, z pełnym SIP-em.

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

ppln pisze:O wiele lepiej?
O wiele. :mruga:
http://www.km-forum.com.pl/viewtopic.ph ... &start=973
Swingi muszą pokonywać trasę z Basenu na Gumieńce i Krzekowo, a stacjonują na Zajezdni Pogodno. Zwróć uwagę że one już w tej chwili nie jeżdżą po najlepszych torowiskach, toteż wysyłanie ich na jeszcze gorsze nie ma sensu. :P

Ta czerwona plama na ich trasie w centrum miasta to oczywiście Brama Portowa, którą teraz wreszcie wyremontują. Ta mapka była robiona już jakiś czas temu ale w sumie niewiele się zmieniło (tylko fragment Al. Niepodległości, i remontowana aktualnie jest trasa do Lasu Arkońskiego - oba te fragmenty nie leżą na trasach SWINGów)

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

ppln: gdyby wasz odpowiednik naszego ZDiUMu, czy innej jednostki odpowiedzialnej za torowiska miał takich ludzi od pijaru, jak u nas, to powiedzieliby, że macie po prostu 98% torowisk w dobrym stanie ;)

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

OPi pisze:. U nas przez lata nic nie inwestowano, dopiero pod koniec lat 90. jakoś to ruszyło.
Na pewno ?
1992: Piłsudskiego
1993 - 94: Gdańska
1994: Most Długi i Portowy
1996: Nowa i Dworcowa
1997: Wyszyńskiego
2000: Mickiewicza (część) i Most Długi
ZTCW to w latach 90-tych zrobiono również całość Mickiewicza i Al. Niepodległości. Czy to mało? Zastój w KM pojawił się wraz z Marianem ;)

ppln

Post autor: ppln »

Kędzior pisze:to powiedzieliby, że macie po prostu 98% torowisk w dobrym stanie
Rzecznik MPK powiedział, że 805na to nowoczesna konstrukcja, wystarczy?

Zresztą o ile niektóre z tych czerwonych są naciągane, o tyle na niektórych powinny być budki z księżmi modlącymi się żeby nic się nie wykoleiło

Awatar użytkownika
OPi
Posty: 2193
Rejestracja: 2008-09-20, 21:51
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: OPi »

shakkie na oko mówiłem. Tak czy tak to nie była jakaś wielka skala w porównaniu do innych miast. Ile u nas przez lata komuny zrobiono. No właśnie bardzo mało, szczególnie od lat 70-80 - nasza sieć w ogóle się nie rozwijała, nawet likwidowano trasy. U góry się bali że Szczecin wróci w ręce niemieckie i władza coś nie chciała tu inwestować. Dopiero się to jakoś zmieniło w latach 90 kiedy Niemcy oficjalnie uznali że Szczecin jest polski.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Napisałeś o latach 90-tych to się do tego odniosłem. A do innych miast to lepiej Szczecina nie porównujmy :retard:

http://www.mkm.szczecin.pl/news/1334135 ... h-torowisk
Modernizacja szczecińskich torowisk z pomocą unijnych pieniędzy ograniczy się do przebudowy czterech odcinków torów i nie rozwiąże problemu wyeksploatowanych, ważnych węzłów komunikacyjnych.

Fatalny stan szczecińskich torowisk tramwajowych ukazał swoje nowe oblicze przy okazji modernizacji skrzyżowania przy Bramie Portowej. Jak informowaliśmy, po zmianie organizacji ruchu, którego efektem będzie m.in. skierowanie linii 7 i 8 na ulicę Potulicką, niskopodłogowe swingi na ponad miesiąc zostaną zamknięte w zajezdni. Nie ma dla nich bowiem innych (poza linią 7 i 8) bezpiecznych tras.
Miasto ma plan modernizacji torowisk do 2015 r. Wydatki szacowane są na 222 mln zł. Połowa ma być zwrócona z unijnych funduszy zapisanych w rządowym Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko.

Co zostanie zrealizowane? Krystyna Gawrońska, dyrektor odpowiadający w spółce Tramwaje Szczecińskie za inwestycje, wymienia cztery inwestycje.

1. Modernizacja torów od mostu Długiego do Basenu Górniczego łącznie z przebudową pętli.
- Pętla zostanie tak przebudowana, by była już dostosowana do linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - mówi Krystyna Gawrońska.
SST ma połączyć bezpośrednio Zdroje z centrum.

2. Modernizacja torów w al. Piastów od ronda Szyrockiego do placu Szarych Szeregów.

3. Modernizacja torów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy i ul. Jagiellońskiej.
- To brakujący odcinek na już zmodernizowanych torach w ciągu al. Bohaterów Warszawy - wyjaśnia Krystyna Gawrońska.

4. Modernizacja torów na ulicy Wawrzyniaka.

Do tego dochodzi remont zajezdni Pogodno połączony z dobudową jednej nawy, w której znajdzie się tokarka podtorowa, która umożliwia obróbkę tramwajowych kół bez konieczności ich demontażu.

I to tyle. W planach była jeszcze modernizacja torów na pl. Rodła łącznie z odcinkiem do ul. Matejki. Powstała nawet część dokumentacji.

- Z przyczyn finansowych ta inwestycja będzie możliwa dopiero po 2014 r. - mówi Krystyna Gawrońska.

Do tego czasu można jeszcze spodziewać się drobnych prac remontowych (np. przebudowa pętli w Lasku Arkońskim).

Ta lista oznacza, że przed 2014 roku nie będzie kolejnych, w pełni zmodernizowanych tras, które pozwolą na bezpieczną eksploatację tramwajów niskopodłogowych poza liniami 7 i 8. Na razie tylko nieoficjalnie rozpatruje się możliwość modernizacji niewielkich odcinków torów np. na linii 12, która jest najbardziej obciążona. Takie drobne inwestycje mogłyby ją udrożnić dla niskopodłogowców, których niebawem przybędzie. Tramwaje Szczecińskie kupują właśnie 22 nowe tramwaje tego typu (będą trafiać do nas sukcesywnie między styczniem 2013 a kwietniem 2014 r.).
A na żadną inwestycję drogową kasy nie zabraknie :]

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

W Poznaniu niskacze mogą już wszędzie jeździć, mówiło się cały czas, że przez Plac Wielkopolski nie, ale jak zrobili objazd to jeździ tamtędy Tramino na 16.

Awatar użytkownika
shakkie
Posty: 1411
Rejestracja: 2009-03-21, 21:32
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: shakkie »

Kolejny złom gotowy:
O godzinie 13:20 na alei Wojska Polskiego, tuż przed przystankiem "Felczaka", widziano skład 105N/S/HF10AC bez numerów taborowych. "Moderus" udawał się w stronę Głębokiego.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1335439 ... na-testach

Pierwsze komplikacje w przetargu na tramwaje:
Drugi etap przetargu na dostawę 22 niskopodłogowych tramwajów dla Szczecina miał się rozpocząć na początku kwietnia. Rozpocznie się jednak dopiero po długim weekendzie - jeden z wykonawców musi uzupełnić dokumentację.
- Zależy nam na tym, żeby wszyscy wykonawcy przeszli pierwszy etap przetargu. Im większa konkurencja, tym lepiej dla nas - tłumaczy prezes Tramwajów Szczecińskich Krystian Wawrzyniak. Wnioski o udział w przetargu tramwajów złożyły cztery firmy: Solaris, Pesa, ©koda i CAF. Wnioski przeanalizowała komisja przetargowa. Jeden z wykonawców musi na jej prośbę uzupełnić dokumentację, pozostali mogą się już czuć zakwalifikowani do drugiego etapu postępowania, w którym złożą ostateczne oferty.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1335440 ... edluza-sie

Awatar użytkownika
Przemek
Administrator
Administrator
Posty: 5931
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Post autor: Przemek »

No i już się w Teleexpressie nabijali dzisiaj z szczecińskich torowisk ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogólne dyskusje o tramwajach”