Szczeciński Szybki Tramwaj
Ponieważ 30 lat temu wymyślono że w ramach realizacji SST te budynki zostaną zburzone. Innych metod nie da się zastosować, bo po co się wysilać umysłowo jeśli ktoś inny wysilił się dawno temu?
[ Dodano: 2010-12-23, 07:59 ]
A jednak na to wpadli! Nieprawdopodobne!
[ Dodano: 2010-12-23, 07:59 ]
A jednak na to wpadli! Nieprawdopodobne!
http://www.mkm.szczecin.pl/news.php?det ... 86693.newsStojąca na trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju willa Gruneberga w Zdrojach zostanie w całości przeniesiona w inne miejsce - dowiedziała się nieoficjalnie "Gazeta". Dzięki temu - unikalnemu w Polsce - rozwiązaniu nie stracimy 106-milionowej unijnej dotacji. Kolejna nowa wiadomość: dom został uznany za zabytek.
Taki jest niespodziewany finał historii, która w ostatnim czasie była w Szczecinie jednym z najbardziej gorących tematów.
[...]
Dlaczego zdecydowano się na ten wariant, a nie na rozebranie willi? Według informacji "Gazety" przedwojenny dom w Zdrojach został uznany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków za zabytek i wpisany do rejestru. Decyzja oficjalnie zostanie ogłoszona dziś. To spełnienie oczekiwań mieszkańców domu i miłośników dawnego Szczecina, którzy uważają, że willa nie może zostać zniszczona.
[...]
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1333520 ... w-kwietniu
Tak jakoś trudno w to wierzyć. Ciekawe jak ostatecznie rozwiążą sprawę tej willi... o ile udało im się ją rozwiązaćNiezależnie od toczących się spraw związanych z willą Grunenberga, wszystkie procedury zmierzające do ogłoszenia przetargu na realizację tej inwestycji, zostały już uruchomione.
Są już dwa zezwolenia na jej realizację.
- Jeden jest jeszcze w fazie uprawomocniania się informuje szef inwestycji miejskich, Paweł Sikorski. - Pozostało jeszcze trzecie pozwolenia na budowę na cały układ tramwajowy
Procedura przetargowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu:
- Teraz przygotowywana jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia - dodaje Sikorski. - Podtrzymujemy chęć, aby w kwietniu rozpoczęta została procedura przetargowa. Na razie wszystko idzie zgodnie z harmonogramem.
Na ocenę czeka też wniosek o dofinansowanie inwestycji. Jeszcze w grudniu miasto złożyło go w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Jeśli nic nie stanie na przeszkodzie, budowa powinna rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Na dniach ma zostać wreszcie podpisana umowa. Dlatego to ostatni moment, by uwiecznić to co jest. Zapraszam na pieszą wędrówkę po I etapie trasy SST.
Tak więc zaczynamy na Basenie Górniczym. Sama pętla pozostanie na swoim miejscu i będzie w przyszłości służyć w różnych okazjach (awarie, objazdy, dodatki itd. itd.), jednak wraz z przystankami zostanie przebudowana.
W tym miejscu ma się zaczynać nowa trasa...
...która lekkim łuczkiem będzie zmierzać na most na Regalicy.
Jeszcze look w stronę Basenu
Dochodzimy do bodaj najdroższej części trasy, jednakże już gotowej od ponad dekady - mostu M2 nad Regalicą.
I przechodzimy cały most na drugą stronę rzeki.
Dochodzimy do przyszłego przystanku o roboczej nazwie Lotnisko
Jak widać aktualnie są tu same chaszcze, bagno, a gdyby nie ruszono z inwestycją w najbliższym czasie, to wkrótce wyrósłby tu mały las.
Wychodzimy z "kotliny"...
Tramwaj dalej biegnie środkiem drogi.
No i znajdujemy się w miejscu, w którym trasa będzie skręcać w stronę Zdroi. Oczywiście będzie ona się krzyżować z będącą na pierwszym planie drogą bezkolizyjnie - samochody będą jeździć nową estakadą
Obrót o 180*
Od tego miejsca trasa SST będzie się pokrywać z dawną koleją łączącą Szczecin z Sobieradzem. Gdyby się obrócić w prawo o ~150* zabaczyłoby się obszar dawnej stacji Finkenwalde (w powojennej Polsce - Szczecin Lotnisko) zlikwidowanej na przełomie lat 60 i 70, gdy rozebrano linie do Dąbia i do Zdroi Wschodnich. Jeszcze kilka lat temu w trawie można było znaleźć fragmenty peronów. Na stacji ostał się tylko jeden budynek - nie wiadomo, w jakich celach służył wcześniej. Do niedawna był jeszcze zamieszkany, lecz w wyniku nieszczęśliwego pożaru kilka lat temu, zniszczeniu uległa konstrukcja dachu i od tej pory stoi pozabijany.
Podkłady po dawnej linii kolejowej
Lecimy dalej tyłami ulicy Winogronowej...
Mniej więcej w miejscu z którego zrobiono zdjęcie, będzie się znajdował przystanek Gryfińska. Po lewej widać jeden z najbardziej znanych ostatnio budynków w regionie.
Po przejechaniu dołem pod ulicą Gryfińską trasa będzie biec wzdłuż ulicy Jaśminowej "niszcząc" po drodze wszystko co napotka - z widocznych tu po lewej zabudowań nie pozostanie nic. Stary tor kolejowy biegł widocznym pasem zieleni, zajętym dalej przez blaszaki.
Zbliżamy się do linii kolejowych 351 i 428, w głębi widoczny most pod którym będzie biec SST i pod którym dawniej przebiegała linia kolejowa.
Jeszcze widok w stronę centrum.
Tory kolejowe pod mostem były poprowadzone z brzegu po prawej stronie. Do dzisiaj widać tu fragment jakby z przeszłości - pokryte sadzą z kominów parowozów sklepienie. Zapewne podczas budowy SST zostanie to zamalowane.
No i widok na przyszłą tymczasową pętlę. Jak widać, zbyt wielu budynków w bezpośrednim sąsiedztwie nie ma dlatego bardzo ważne jest przedłużenie trasy do Osiedla nad Rudzianką (II etap inwestycji).
Chciałoby się zaśpiewać - tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco.
Mniej więcej tutaj będzie się znajdować łuk pętli. W oddali widoczna linia kolejowa nr 417
I to by było na tyle.
Jest to wersja demo, jak ktoś chce poznać pełną (troszkę więcej zdjęć i opisów) to zapraszam:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 8&page=120
Tak więc zaczynamy na Basenie Górniczym. Sama pętla pozostanie na swoim miejscu i będzie w przyszłości służyć w różnych okazjach (awarie, objazdy, dodatki itd. itd.), jednak wraz z przystankami zostanie przebudowana.
W tym miejscu ma się zaczynać nowa trasa...
...która lekkim łuczkiem będzie zmierzać na most na Regalicy.
Jeszcze look w stronę Basenu
Dochodzimy do bodaj najdroższej części trasy, jednakże już gotowej od ponad dekady - mostu M2 nad Regalicą.
I przechodzimy cały most na drugą stronę rzeki.
Dochodzimy do przyszłego przystanku o roboczej nazwie Lotnisko
Jak widać aktualnie są tu same chaszcze, bagno, a gdyby nie ruszono z inwestycją w najbliższym czasie, to wkrótce wyrósłby tu mały las.
Wychodzimy z "kotliny"...
Tramwaj dalej biegnie środkiem drogi.
No i znajdujemy się w miejscu, w którym trasa będzie skręcać w stronę Zdroi. Oczywiście będzie ona się krzyżować z będącą na pierwszym planie drogą bezkolizyjnie - samochody będą jeździć nową estakadą
Obrót o 180*
Od tego miejsca trasa SST będzie się pokrywać z dawną koleją łączącą Szczecin z Sobieradzem. Gdyby się obrócić w prawo o ~150* zabaczyłoby się obszar dawnej stacji Finkenwalde (w powojennej Polsce - Szczecin Lotnisko) zlikwidowanej na przełomie lat 60 i 70, gdy rozebrano linie do Dąbia i do Zdroi Wschodnich. Jeszcze kilka lat temu w trawie można było znaleźć fragmenty peronów. Na stacji ostał się tylko jeden budynek - nie wiadomo, w jakich celach służył wcześniej. Do niedawna był jeszcze zamieszkany, lecz w wyniku nieszczęśliwego pożaru kilka lat temu, zniszczeniu uległa konstrukcja dachu i od tej pory stoi pozabijany.
Podkłady po dawnej linii kolejowej
Lecimy dalej tyłami ulicy Winogronowej...
Mniej więcej w miejscu z którego zrobiono zdjęcie, będzie się znajdował przystanek Gryfińska. Po lewej widać jeden z najbardziej znanych ostatnio budynków w regionie.
Po przejechaniu dołem pod ulicą Gryfińską trasa będzie biec wzdłuż ulicy Jaśminowej "niszcząc" po drodze wszystko co napotka - z widocznych tu po lewej zabudowań nie pozostanie nic. Stary tor kolejowy biegł widocznym pasem zieleni, zajętym dalej przez blaszaki.
Zbliżamy się do linii kolejowych 351 i 428, w głębi widoczny most pod którym będzie biec SST i pod którym dawniej przebiegała linia kolejowa.
Jeszcze widok w stronę centrum.
Tory kolejowe pod mostem były poprowadzone z brzegu po prawej stronie. Do dzisiaj widać tu fragment jakby z przeszłości - pokryte sadzą z kominów parowozów sklepienie. Zapewne podczas budowy SST zostanie to zamalowane.
No i widok na przyszłą tymczasową pętlę. Jak widać, zbyt wielu budynków w bezpośrednim sąsiedztwie nie ma dlatego bardzo ważne jest przedłużenie trasy do Osiedla nad Rudzianką (II etap inwestycji).
Chciałoby się zaśpiewać - tu na razie jest ściernisko, ale będzie San Francisco.
Mniej więcej tutaj będzie się znajdować łuk pętli. W oddali widoczna linia kolejowa nr 417
I to by było na tyle.
Jest to wersja demo, jak ktoś chce poznać pełną (troszkę więcej zdjęć i opisów) to zapraszam:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 8&page=120
Podpisano umowę na budowę:
Mnie ciekawi tylko co się stanie, jeśli "przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji" możliwe nie będzie
Dodam, że wykonano już trochę prac - zaorano roślinność wokół słynnej willi oraz zlikwidowano ogrody działkowe, gdzie powstanie jedna z podstacji trakcyjnych.
http://www.mkm.szczecin.pl/news/1365679 ... o-TramwajuUmowa na budowę pierwszego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju podpisana! Już za dwa lata pasażerowie komunikacji miejskiej dojadą tramwajem bezpośrednio z centrum Szczecina do Zdrojów i okolic Osiedla Słonecznego.
Podpisanie umowy oficjalnie rozpocznie budowę jednej z ważniejszych i najbardziej oczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w historii Szczecina. Dokument podpisali prezydent Szczecina Piotr Krzystek oraz Alfred Watzl i Wojciech Trojanowski przedstawiciele konsorcjum firm Szczeciński Tramwaj (wspaniała nazwa!) sp. z o.o. - Strabag sp. z o.o., które będzie realizować inwestycję.
[...]
Umowa podpisana została na pętli tramwajowej przy Basenie Górniczym w nowoczesnym tramwaju Swing (szopka musi być, na liniach może jeździć szrot) Miejsce wybrane zostało nieprzypadkowo. To właśnie tu, przed wjazdem na Most Pionierów kończy się sieć tramwajowa w kierunku prawobrzeża Szczecina. Linia SST będzie jej przedłużeniem. Trasę tę podobnie jak dziś linię 7 i 8 obsługiwać będą w większości niskopodłogowe Swingi. (czyli nie przedłużą 2 ?)
Budowana nowa linia tramwajowa mieć będzie ok. 4 km długości i zakończy się tymczasową pętlą przy ul. Turkusowej zlokalizowanej w sąsiedztwie Osiedla Słonecznego i okolicach szpitala w Zdrojach (nieprawda). Docelowo trasa SST ma kończyć się w Kijewie. Podczas przetargu wykonawca zaoferował, że zrealizuje inwestycję za ok. 166 milionów złotych.
[...]
Niewątpliwie istotnym elementem inwestycji będzie także przesunięcie zabytkowej willi przy ul. Batalionów Chłopskich 61. Zgodnie z zapisami kontraktu, Wykonawca jest zobowiązany do wykonania Projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich Nr 61. Podstawą dla opracowania Projektu jest szczegółowa inwentaryzacja obecnego stanu technicznego budynku.
Inwentaryzacja i opracowana na jej podstawie ekspertyza techniczna udzielą odpowiedzi na podstawowe pytanie: czy jest możliwe przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji, określi także możliwość wystąpienia zagrożenia bezpiecznego prowadzenia robót i pracujących przy tym przedsięwzięciu pracowników. Ekspertyza jest kluczowym krokiem w celu uzyskania wiedzy o możliwości bezpiecznego przesunięcia budynku.
[...]
Mnie ciekawi tylko co się stanie, jeśli "przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji" możliwe nie będzie
Dodam, że wykonano już trochę prac - zaorano roślinność wokół słynnej willi oraz zlikwidowano ogrody działkowe, gdzie powstanie jedna z podstacji trakcyjnych.
Możliwości są dwie. Albo ruszą ten budynek - i jeśli się rozsypie, to ktoś za to beknieshakkie pisze:Mnie ciekawi tylko co się stanie, jeśli "przesunięcie budynku bez zagrożenia zniszczenia jego konstrukcji" możliwe nie będzie
Albo uznają, że "nie da się" ruszyć tego budynku. I wtedy Szczeciński Szybki Tramwaj będzie jeździł slalomem wokół "najbardziej znanego budynku w Szczecinie, a nawet w Polsce"
Ale jesteś pewien?shakkie pisze:Wjazd z Eskadrowej w Leszczynową, za Eneą.
http://bip.um.szczecin.pl/umszczecinbip ... D858E90067
„Budowa Miejskiego Punktu Zbiórki Odpadów Problemowych (MPZOP) przy ul. Leszczynowej w Szczecinie”na działce nr 54/6 obr. 4043.
Ech, wystarczyło sprzedać po taniości któremuś z łódzkich mistrzów obrotu zabytkami - nie minąłby więcej niż miesiąc i jednego dnia pojawiłyby się płotki firmy wyburzeniowej, a drugiego ktoś absolutnie niezwiązany z właścicielem, zupełnym przypadkiem, przechadzałby się po terenie budynku i nieopatrznie upuścił zapałkę na kanister z benzyną.
Minęło ponad pół roku od podpisania umowy. Z tego powodu postanowiłem zabrać wam kilka minut życia i pokazać jak idzie budowa.
Zaczynamy od obecnej pętli Basen Górniczy i zarazem zachodniego końca Mostu Pionierów. Niestety prace w tym miejscu skończyły się na urządzeniach elektroenergetycznych:
Oraz słupach trakcyjnych i wykopkach:
Na zachodnim końcu Mostu Pionierów można ujrzeć słupy trakcyjne i bodajże geowłókninę:
Idziemy dalej, do miejsca gdzie będzie przystanek "Lotnisko":
Tu ma być przystanek wraz z kładką dla pieszych. Przez pół roku wycięto krzaki i wyrównano ziemię...Ponadto na zachodnim końcu wykopu prowadzone są jakieś wykopki:
Rozpoczęto też budowę stacji prostownikowej "Eskadrowa":
To ostatnie to zalążki jakieś instalacji kanalizacyjnej, jakich jest jeszcze kilka na całym terenie budowy.
Wchodzimy na wiadukt nad tymczasowo zwężoną ulicą Hangarową, skąd rozpościera się piękny widok:
(po prawej - jedna z wyżej wspomnianych instalacji kanalizacyjnych)
Gotowa instalacja kanalizacyjna:
W oddali widać bodajże przyszłe przejście jezdni w kierunku Polski nad przyszłym torowiskiem:
oraz hałdy ziemi i zaplecze budowy:
Jeszcze widok z drugiego końca tej ulicy:
Na pierwszym planie - koniec zwężenia tej ulicy.
Jako takie postępy widać też na obszarze przyszłego przejścia SST pod ul. Gryfińską:
Idąc ul. Jaśminową można ujrzeć zaplecze budowy urządzone przy słynnym budynku:
rozbiórki:
W końcu dochodzimy do tunelu pod torami kolejowymi:
Na terenie przyszłej pętli "Turkusowa" ukończono budowę przejścia przez nasyp kolejowy:
Poza tym wciąż budują kanalizację:
Koniec.
Zaczynamy od obecnej pętli Basen Górniczy i zarazem zachodniego końca Mostu Pionierów. Niestety prace w tym miejscu skończyły się na urządzeniach elektroenergetycznych:
Oraz słupach trakcyjnych i wykopkach:
Na zachodnim końcu Mostu Pionierów można ujrzeć słupy trakcyjne i bodajże geowłókninę:
Idziemy dalej, do miejsca gdzie będzie przystanek "Lotnisko":
Tu ma być przystanek wraz z kładką dla pieszych. Przez pół roku wycięto krzaki i wyrównano ziemię...Ponadto na zachodnim końcu wykopu prowadzone są jakieś wykopki:
Rozpoczęto też budowę stacji prostownikowej "Eskadrowa":
To ostatnie to zalążki jakieś instalacji kanalizacyjnej, jakich jest jeszcze kilka na całym terenie budowy.
Wchodzimy na wiadukt nad tymczasowo zwężoną ulicą Hangarową, skąd rozpościera się piękny widok:
(po prawej - jedna z wyżej wspomnianych instalacji kanalizacyjnych)
Gotowa instalacja kanalizacyjna:
W oddali widać bodajże przyszłe przejście jezdni w kierunku Polski nad przyszłym torowiskiem:
oraz hałdy ziemi i zaplecze budowy:
Jeszcze widok z drugiego końca tej ulicy:
Na pierwszym planie - koniec zwężenia tej ulicy.
Jako takie postępy widać też na obszarze przyszłego przejścia SST pod ul. Gryfińską:
Idąc ul. Jaśminową można ujrzeć zaplecze budowy urządzone przy słynnym budynku:
rozbiórki:
W końcu dochodzimy do tunelu pod torami kolejowymi:
Na terenie przyszłej pętli "Turkusowa" ukończono budowę przejścia przez nasyp kolejowy:
Poza tym wciąż budują kanalizację:
Koniec.