Informacja pasażerska
A ja mam pytanie do Krakusów. Czy w autobusach tamtejszego MPK istnieje możliwość wyświetlania na wewnętrznych wyświetlaczu trasy przejazdu i przystanków. Zawsze kiedy jadę odkurzaczem czy solarisem trafia mnie szlag, kiedy zamiast przystanku wyświetlają się imieniny jakiegoś Hugona czy Anny albo dzień dziadka. To chyba nie jest normalne. MPK chyba potrafi wgrać przystanki w oparciu o moduł kilometrowy, poza tym mają chyba tam informatyka, który czuwa na aktualizacją zmian w razie objazdów etc.
- mandrake13
- Posty: 11
- Rejestracja: 2009-08-17, 08:54
- Lokalizacja: Rzeszów
Niestety takie rozwiązanie jest kosztowne. W końcu Kraków posiada bogatą bazę autobusów oraz tramwajów, które obsługują różne linie. Trzeba by było napisać pliki ze wszystkimi trasami (czasem jest tak, że jedna linia dojeżdża do różnych pętli) co wiąże się z godzinami pracy oraz przewoźnik musiałby wyposażyć pojazdy w moduł GPS.marekJG pisze:Czy w autobusach tamtejszego MPK istnieje możliwość wyświetlania na wewnętrznych wyświetlaczu trasy przejazdu i przystanków. Zawsze kiedy jadę odkurzaczem czy solarisem trafia mnie szlag, kiedy zamiast przystanku wyświetlają się imieniny jakiegoś Hugona czy Anny albo dzień dziadka. To chyba nie jest normalne. MPK chyba potrafi wgrać przystanki w oparciu o moduł kilometrowy, poza tym mają chyba tam informatyka, który czuwa na aktualizacją zmian w razie objazdów etc.
Ale dla chcącego nic trudnego
Naprawdę ? Jakoś w Warszawie taka informacja w autobusach, istnieje już od lat, działa to bez zarzutu. A przecież mamy również nie mało linii - a i przewoźników obsługujących k.m. jest wielu. Często dochodzi do zmian tras... a informacja wciąż działa poprawniemandrake13 pisze:Niestety takie rozwiązanie jest kosztowne. W końcu Kraków posiada bogatą bazę autobusów oraz tramwajów, które obsługują różne linie. Trzeba by było napisać pliki ze wszystkimi trasami (czasem jest tak, że jedna linia dojeżdża do różnych pętli) co wiąże się z godzinami pracy oraz przewoźnik musiałby wyposażyć pojazdy w moduł GPS.
Po za tym w krakowskich Bombardierach normalnie działa informacja pasażerska. I elektronika zapowiada kolejne przystanki
Przeniosę tą dyskusję do tego tematu. Bo to co poniżej pokażę - fotki - wcale nie pochodzą z mojej Warszawybystrzak2000 pisze:We Wrocławiu były kiedyś (tak z 10 lat temu lub nawet wcześniej) w tramwajach koraliki, ale częste zmiany w komunikacji tramwajowej (we Wrocławiu dzień bez objazdu dniem straconym) powodowały częstą dezaktualizację tych tablic, a koszty wykonania były niemałe. Poza tym pasażerom więcej mówią nazwy ulic, niż przystanków (zwłaszcza, gdy trasy często się zmieniają) i to głównie powoduje, że w tramwajach wciąż są tablice z trasą oznaczoną ulicami, a nie przystankami, zwłaszcza że niektóre nazwy przystanków są lekko mówiąc mylące
Ten post Bystrzaka trochę mnie zainspirował. I postanowiłem - przy okazji mojej piątkowej wizyty w Łodzi, zajrzeć na tablicę w losowo wybranym tramwaju MPK Łódź. Myślę, że ta mała tablica łódzkiego MPK może być dobrym przykładem dla kolegów z Wrocławia.
MPK stara się aktualizować swoje dykty w tramwajach (w autobusach MPK Łódź zdaje się nie ma takiej informacji)
http://img441.imageshack.us/img441/2381/tablica2.jpg
Na poniższym zdjęciu, czerwonymi kołami zaznaczyłem miejsca poprawiane.
http://img383.imageshack.us/img383/6238/tablica1.jpg
Jak widać można nawet w Łodzi. Zatem czemu nie we Wrocławiu ? - a przyznam się szczerze, że takiemu turyście jak np. ja - taka informacja baardzo ułatwia życie i poruszanie się tramwajami
Dla porównania dodam, że w przeciwieństwie do MPK, zarówno w tramwajach MKT jak i TP (Tramwaje Podmiejskie) - tablica boczna zawiera wyłącznie skrótowy spis ulic (czyli tak jak we wrocławskich tramwajach, z tymże wrocławskie dykty są długie). Dziwi mnie, że MKT i TP nie chcą zmienić informacji pasażerskiej. No, ale może w przyszłości ktoś o tym pomyśli
Założyłbym się, że któryś z potworków MKT ma wywieszoną całą listę przystanków, może po prostu nie we wszystkich tramwajach jest wsadzona (akurat w przypadku MKT i TP wydrukowanie i wsadzenie nieobjazdowej listy przystanków jest wyjątkowo łatwe )J-31 pisze:zarówno w tramwajach MKT jak i TP (Tramwaje Podmiejskie) - tablica boczna zawiera wyłącznie skrótowy spis ulic
To może ja miałem jakiegoś pecha, bo akurat trafiałem na ich tramwaje z taką prostą informacją.ppln pisze:Założyłbym się, że któryś z potworków MKT ma wywieszoną całą listę przystanków, może po prostu nie we wszystkich tramwajach jest wsadzona
PS. Spodobało mi się słowo "potworki". Szczególnie w stosunku do ich 803Na - to jest słowo bardzo pasujące
Co ciekawe jeszcze nie napisałem jak jest w Przemyślu. Otóż:
- w starszych modelach autobusu są to głównie taśmy na korbkę, które się obkręca (z przodu z boku i z tyłu)
Przykład:
http://www.phototrans.eu/14,372206,0,Je ... M_334.html
Po maleńkiej renowacji autobusy posiadają taśmy i wyświetlacze z przodu lub z tyłu z samym numerem
http://www.phototrans.eu/14,374732,0,Jelcz_M11_337.html
- niektóre autobusy posiadają również same wyświetlacze z numerem i trasą.
http://www.phototrans.eu/14,381793,0,Je ... M_397.html
http://www.phototrans.eu/14,407497,0,Je ... 1_409.html
Także zostało zaprogramowane w jednym autobusie by pojawiała się trasa przejazdu.
http://www.phototrans.eu/14,401614,0,Je ... G_383.html
Są jednak i przypadki tabliczek/karteczek:
http://www.phototrans.eu/14,377991,0,Je ... M_432.html
http://www.phototrans.eu/14,386679,0,MAN_SL202_423.html
Oprócz tego są również tabliczki odrębne, które wskazują wyłącznie dokąd autobus się udaje bez numeru, więc np:
- zjazd do zajezdni
- kurs do takiej i takiej ulicy
- zjazd awaryjny
Często zdarza się, że nawet w autobusie posiadającym wyświetlacze możemy również zobaczyć i tabliczki z numerami
- w starszych modelach autobusu są to głównie taśmy na korbkę, które się obkręca (z przodu z boku i z tyłu)
Przykład:
http://www.phototrans.eu/14,372206,0,Je ... M_334.html
Po maleńkiej renowacji autobusy posiadają taśmy i wyświetlacze z przodu lub z tyłu z samym numerem
http://www.phototrans.eu/14,374732,0,Jelcz_M11_337.html
- niektóre autobusy posiadają również same wyświetlacze z numerem i trasą.
http://www.phototrans.eu/14,381793,0,Je ... M_397.html
http://www.phototrans.eu/14,407497,0,Je ... 1_409.html
Także zostało zaprogramowane w jednym autobusie by pojawiała się trasa przejazdu.
http://www.phototrans.eu/14,401614,0,Je ... G_383.html
Są jednak i przypadki tabliczek/karteczek:
http://www.phototrans.eu/14,377991,0,Je ... M_432.html
http://www.phototrans.eu/14,386679,0,MAN_SL202_423.html
Oprócz tego są również tabliczki odrębne, które wskazują wyłącznie dokąd autobus się udaje bez numeru, więc np:
- zjazd do zajezdni
- kurs do takiej i takiej ulicy
- zjazd awaryjny
Często zdarza się, że nawet w autobusie posiadającym wyświetlacze możemy również zobaczyć i tabliczki z numerami
Jeśli przypadkiem ktoś z Was przyjedzie do Warszawy, to uważajcie na nowoczesny system informacji pasażerskiej - zarówno w najnowszych autobusach (MAN NG363 Lion's City MZA, jak również SU18 III "Mobilisa"), jak również w tramwajach.
http://www.przegubowiec.com/component/c ... yl-pasaera
Wczoraj miałem okazję przejechać #3409, czyli najnowszyn Lion'sem G i faktycznie zauważyłem, że system podawał informacje o przystankach... ale z dużym opóźnieniem. Jeśli np. ktoś chciałby wysiąść na przystanku "Dolina Służewiecka", to system powiadomił go o tym... po ruszeniu z przystanku i przejechaniu kilkunastu metrów
Myślałem, że ten błąd dotyczył tylko tego pojazdu - ale okazuje się, że jest to masowe.
Z ciekawości muszę się jeszcze przejechać SU18 "Mobilisa"
http://www.przegubowiec.com/component/c ... yl-pasaera
Wczoraj miałem okazję przejechać #3409, czyli najnowszyn Lion'sem G i faktycznie zauważyłem, że system podawał informacje o przystankach... ale z dużym opóźnieniem. Jeśli np. ktoś chciałby wysiąść na przystanku "Dolina Służewiecka", to system powiadomił go o tym... po ruszeniu z przystanku i przejechaniu kilkunastu metrów
Myślałem, że ten błąd dotyczył tylko tego pojazdu - ale okazuje się, że jest to masowe.
Z ciekawości muszę się jeszcze przejechać SU18 "Mobilisa"
A co pokazywały tablice? Bo możliwe, że po prostu pojazdy miały źle ustawione odległości między przystankami albo współczynniki (do ustalenia prędkości na podstawie wskazań modułu drogi) czy też po prostu przystanki się rozjechały przez jakiś skrót, buksowanie kół w śniegu czy coś tego typu. Bo dokładnego określania pozycji przez GPS (błąd pomiarowy mniejszy niż długość pojazdu ) chyba się jeszcze nigdzie nie dorobiliście mimo że tramwaje macie wyposażone w dwa (i po co wam tyle?) urządzenia z odbiornikami GPS.
To samo co zapowiedź głosowa - obserwowałem tablice i nasłuchiwałem zapowiedzi. Co ciekawe to samo wskazywał sterownik u kierowcy. Także nie było sytuacji "rozjechania się" zapowiedzi głosowej z informacją podawaną na monitorach.ppln pisze:A co pokazywały tablice?
Boksowania kół w śniegu nie było, bo droga była sucha
Wyluzowany jestem przez cały czas.
Postanowiłem wczoraj nieco się pokręcić po Mokotowie i Ursynowie, oczywiście autobusami. I natrafiłem na następujące autobusy
- Scania PKS Grodzio
- SU18 z rocznika 2007 (R1 Woronicza, 81xx)
- SU15
- SU18, A703, "Mobilis" - ta osiemnastka była zresztą moim głównym celem
- M121M, #4590
- SU18, #8306 (tegoroczna "osiemnastka" MZA)
I najbardziej interesowało funkcjonowanie informacji pasażerskiej w "mobilisowskim" SU18... Miałem jednak pecha. Funkcja zapowiadania przystanków nie działa. Monitory LCD pokazywały tylko kierunek i trasę. A boczne wewnętrzne monitory pokazywały tylko aktualne przystanki.
Pomimo tego system w tymże SU18 działał poprawnie.
Na koniec jeszcze ciekawostka. Jadąc SU15 (linia 117, autobus kończył w Wilanowie), zaliczyśmy dwa przypadku boksowania kół w zatoczkach przystankowych - a mimo to, system informacji pasażerskiej pracował perfekcyjnie. Nie rozmijał się z przystankami
W ogóle tego dnia nie stwierdziłem, żadnych rozbieżności opisywanych w artykule, którego link podałem wcześniej
Postanowiłem wczoraj nieco się pokręcić po Mokotowie i Ursynowie, oczywiście autobusami. I natrafiłem na następujące autobusy
- Scania PKS Grodzio
- SU18 z rocznika 2007 (R1 Woronicza, 81xx)
- SU15
- SU18, A703, "Mobilis" - ta osiemnastka była zresztą moim głównym celem
- M121M, #4590
- SU18, #8306 (tegoroczna "osiemnastka" MZA)
I najbardziej interesowało funkcjonowanie informacji pasażerskiej w "mobilisowskim" SU18... Miałem jednak pecha. Funkcja zapowiadania przystanków nie działa. Monitory LCD pokazywały tylko kierunek i trasę. A boczne wewnętrzne monitory pokazywały tylko aktualne przystanki.
Pomimo tego system w tymże SU18 działał poprawnie.
Na koniec jeszcze ciekawostka. Jadąc SU15 (linia 117, autobus kończył w Wilanowie), zaliczyśmy dwa przypadku boksowania kół w zatoczkach przystankowych - a mimo to, system informacji pasażerskiej pracował perfekcyjnie. Nie rozmijał się z przystankami
W ogóle tego dnia nie stwierdziłem, żadnych rozbieżności opisywanych w artykule, którego link podałem wcześniej
http://imageshack.us/photo/my-images/199/2rzy.jpg/
Najnowszy poznański wynalazek, źródło zdjęcia SSC. Moim zdaniem bardzo dobre, ta mapka z lewej pokazuje pozycję na podstawie GPS. Mogliby tylko czcionkę trochę zmienić, bo Times New Roman jest passe Byleby nie udziwniali całej tablicy jak np. Kraków.
Najnowszy poznański wynalazek, źródło zdjęcia SSC. Moim zdaniem bardzo dobre, ta mapka z lewej pokazuje pozycję na podstawie GPS. Mogliby tylko czcionkę trochę zmienić, bo Times New Roman jest passe Byleby nie udziwniali całej tablicy jak np. Kraków.
W porównaniu do krakowskiej wszystko jest lepsze (nawet te warszawskie Buse), ale R&G jednak nie potrafi projektować grafiki - to jest po prostu koszmarnie brzydkie.
Identyczną tablicę da się zaprojektować o wiele, wiele ładniej
http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... iant-2.jpg
Identyczną tablicę da się zaprojektować o wiele, wiele ładniej
http://www.tram-silesia.pl/www/wp-conte ... iant-2.jpg