Informacja pasażerska
W Sanoku kiedyś autobusy woziły na szybach schemat linii autobusowych MKS-u. Ciekawe to wyglądało, gdyż linie mające pętlę/początek w danym miejscu miały inny kolor, zaś te, które przejeżdżały przez przystanek takze miały inny kolor na schemacie. Było w nim opisane także, dokad jedzie dany autobus, ale tego typu rozwiązanie występowało tylko w przypadku linii podmiejskich. Obecnie już żaden autobus nie posiada tego typu schematu, gdyż zastąpiły go tablice boczne, które ukazują numer linii, jak i trasę jej przejazdu. Szkoda tylko, że te tablice zostały stworzone jedynie dla potrzeb najważniejszych linii w Sanoku, a tych jest chyba ok. 10 na 25.
Kolejny SPAM? Niedawno mówiłem coś na ten temat, ale przeczytać parę postów wyżej to nie łaska.- mod. Damhan
Post przesunięty do właściwszego tematu. u2w
Kolejny SPAM? Niedawno mówiłem coś na ten temat, ale przeczytać parę postów wyżej to nie łaska.- mod. Damhan
Post przesunięty do właściwszego tematu. u2w
Ostatnio zmieniony 2006-06-23, 23:08 przez Adrian_, łącznie zmieniany 2 razy.
Jestem ciekaw czy będzie to występować w tramwajach z wyświetlaczamiAleksej pisze:Dodatkowo wewnatrz tramwajow sa schematy sieci tramwajowej i obecnie sa montowane nowe tablice boczne, ze schematem trasy (sa juz na kilku liniach, do konca listopada beda we wszystkich tramwajach). Wyglada to tak: http://jote.pai.net.pl/km/IMG_5571.jpg
To prawda, ale nie zawsze w rzeszowskich autobusach da się odczytać nazwę petli, do której zmierza autobus. Np. w gazowych Vecto wyświetlacze przewijają się w czasie jazdy, co utrudnia w pewnym sensie odczytanie nazwy pętli, do jakiej zmierza autobus. A co do tego Mana to podejrzewam, że więcej rzeszowskich autobusów posiada tego typu informacje w wyświetlaczach, jak np. następny przystanek .
Rzeszów nie ma jednolitego nazewnictwa pętli. W zależności od wozu te same kierunki są różnie wyświetlane (nazywane) Np:
0 na większości KOŁO ale w Manach Dworzec PKP
6 Ustrzycka ( na taśmach Oś Przybyszowka)
9 Oś Wikowyja ( w manach Olbrachta) Oś Kmity ( many: Wita Stwosza)
10 aż 3 różne wersje jednego krańca : Oś Strzyżowska ( w manach, kilku vecto Strzyżowska). Na solarisach wyświetla także Obszarowa> Ostatnio pojawił się napis Bł. Karoliny. Dotyczy to tylko jednego krańca
11 Nowe Miasto ( Kopisto, albo Kopisto- Uniwesytet rzeszowski) Załęże ( ostatnio Potockiego AR)
17 Oś Pobitno ( w manach Lwowska, w jednym solku Lwowska-szpital) Oś Kmity ( w manach Wita Stwosza)
34 Oś Pobitno i podobnie jak w 17 Oś Staroniwa ( w manach Staroniwska, w Vecto z pływającymi Staroniwska- pętla )
To tylko niektóre przykłady różnego nazewnictwa tych samych krańców w rożnych wozach. Podsumowując:
Wszystkie 5 Manów ma ujednolicone nazewnictwo.
Zdecydowana większość Solarisów ma także ujednolicone nazwy, lecz są wyjątki.
Vecto mają takie same nazewnictwo krańców jak Solarisy, choć kilka wozów ma pływające wyświetlacze np 34 Oś Pobitno szpital wojewódzki nr 2.
Ciekawostką jest to że niektóre nazwy wyświetlane na wozach odnoszą się do dwóch różnych pętli np
11 Oś Nowe Miasto ( ul. Kopisto) 13 Oś Nowe Miasto ( ul. Niepodległości)
5 Oś Staromieście ( Trembeckiego MPK) 8 Oś Staromieście ( Warszawska)
6 Oś Przybyszówka ( Ustrzycka) 1 Oś Przybyszówka ( Krakowska)
W nawiasach podałem lokalizację pętli.
Ten bałagan nazewniczy sprawia, że często mieszkańcy Rzeszowa nie wiedzą gdzie właściwie jezdżi dana linia nie mówiąc o przyjezdnych. Nie wiem z czego to wynika. Może kierowcy niektórych wozów sami programują sobie wyświetlacz tak jak im pasuje. MPK powinno ujednolicić nazewnictwo bo sprawia to wrażenie ogromnego bałaganu komunikacyjnego.
0 na większości KOŁO ale w Manach Dworzec PKP
6 Ustrzycka ( na taśmach Oś Przybyszowka)
9 Oś Wikowyja ( w manach Olbrachta) Oś Kmity ( many: Wita Stwosza)
10 aż 3 różne wersje jednego krańca : Oś Strzyżowska ( w manach, kilku vecto Strzyżowska). Na solarisach wyświetla także Obszarowa> Ostatnio pojawił się napis Bł. Karoliny. Dotyczy to tylko jednego krańca
11 Nowe Miasto ( Kopisto, albo Kopisto- Uniwesytet rzeszowski) Załęże ( ostatnio Potockiego AR)
17 Oś Pobitno ( w manach Lwowska, w jednym solku Lwowska-szpital) Oś Kmity ( w manach Wita Stwosza)
34 Oś Pobitno i podobnie jak w 17 Oś Staroniwa ( w manach Staroniwska, w Vecto z pływającymi Staroniwska- pętla )
To tylko niektóre przykłady różnego nazewnictwa tych samych krańców w rożnych wozach. Podsumowując:
Wszystkie 5 Manów ma ujednolicone nazewnictwo.
Zdecydowana większość Solarisów ma także ujednolicone nazwy, lecz są wyjątki.
Vecto mają takie same nazewnictwo krańców jak Solarisy, choć kilka wozów ma pływające wyświetlacze np 34 Oś Pobitno szpital wojewódzki nr 2.
Ciekawostką jest to że niektóre nazwy wyświetlane na wozach odnoszą się do dwóch różnych pętli np
11 Oś Nowe Miasto ( ul. Kopisto) 13 Oś Nowe Miasto ( ul. Niepodległości)
5 Oś Staromieście ( Trembeckiego MPK) 8 Oś Staromieście ( Warszawska)
6 Oś Przybyszówka ( Ustrzycka) 1 Oś Przybyszówka ( Krakowska)
W nawiasach podałem lokalizację pętli.
Ten bałagan nazewniczy sprawia, że często mieszkańcy Rzeszowa nie wiedzą gdzie właściwie jezdżi dana linia nie mówiąc o przyjezdnych. Nie wiem z czego to wynika. Może kierowcy niektórych wozów sami programują sobie wyświetlacz tak jak im pasuje. MPK powinno ujednolicić nazewnictwo bo sprawia to wrażenie ogromnego bałaganu komunikacyjnego.
Akurat w tym wypadku nie ma innej opcji nazwania tego krańca. Bardowskiego zlokalizowana jest w centrum, nie ma jakiejś konkretnej nazwy tej części miasta.(chociaż ostatnio jeden z Solarisów miał na wyświetlaczu w nazwie pętli wpisane: ul. Bardowskiego).
_________________
Informację pasażerską MPK Rzeszów charakteryzuje także to, że na bocznych filmach zawsze 4 liniowo wypisana jest trasa przebiegu. Na przednich dwa kierunki np 13 Oś. Nowe Miasto Baranówka.
Co do moich postulatów chciałbym aby zamiast imienin i godziny wyświetlanej we wnętrzach nowych autobusów w każdym z nich wyświetlało Kierunek, Trasę przejazdu oraz Następny przystanek. To znacznie ułatwiłoby podróże po mieście.
Skrót od słowa "Osiedle" to "Os.", a nie "Oś.". A godzina to rzecz przydatna pasażerom, bo nie wszyscy noszą ze sobą zegarek lub nie chce im się wyjmować telefonu. Szczególne znaczenie ma to przy zastosowaniu taryfy czasowej.- mod. Damhan
Ostatnio zmieniony 2006-07-26, 22:46 przez marekJG, łącznie zmieniany 1 raz.
I rzeczywiście Aleksej. To jest naprawdę piękna, czytelna tablica. A propo objazdów, w Warszawie również ZTM wprowadził tablice, na których na żółto zaznaczono objazdy.aleksej pisze:A tutaj prezentuje tablice na liniach podczas objazdow, chyba najlepsza informacja objazdowa na tablicach w calej Polsce!!!
A taką tablicę można było wczoraj odnaleźć w tramwajach okolicznościowej linii W
Po prawej stronie, na tej tablicy widać pieczeć, logo KMKM Warszawa.
A teraz o informacji pasażerskiej w Jeleniej Górze. Tak jak w większości polskich miast nowe autobusy wyposażone są w tablice elektroniczne (mozaika zielona), także wszystkie autobusy poddawane modernizacjom uzyskują diodowe tablice czerwone. Tablice elektroniczne wewnętrzne znajdują się w Volvach B10BLE 6x2 oraz kilku Jelczach 120M po NG. Wskazują one wyłącznie następny przystanek. Poza nimi w pojazdach znajdują się osobne tablice zegarowe. Funkcję zapowiadania przystanków posiadają wszystkie nowe autobusy i zmodernizowane 120M, niestety działa ona tylko w kilku wozach, a w niektorych jest tak sciszona iż nic nie słychać. Swego czasu MZK wpadło na pomysł aby nad pierwszymi drzwiami zamontować zew. głośniki. Lektor zapowiadał linię, kierunek i następny przyst. Niestety te zapowiedzi były bardzo głośne szczegolnie w nocy i kierowcy także nie używają tej funkcji.
Informacja pasażerska w pozostałych autobusach to standardowe filmy z przodu linia i kierunek, z boku przebieg (3 wiersze) Dla przykładu
przód 9 Dworzec PKP
bok Dworzec PKP
Apteka Pod Koroną
Piechowice.
Kiedyś przy mniejszej czcionce mieściło się nawet 5 wierszy i było to lepsze rozwiązanie. Teraz przyjezdnym trudno połapać się w trasie przebiegu. Ciekawostką jest zamontowanie w Jelczach 120MM/1 w środku zamiast wyświetlaczy zwykłej kasety z filmem. Nie wiem czy takie rozwiązanie stosowane jest gdzieś jeszcze.
We wszystkich autobusach i na nowych przystankach naklejone są mapy całej sieci wraz z zaznaczonymi przystankami i ich nazwami. To najlepszy sposób na zapoznanie się z przebiegiem tras. Niestety rozkłady pozostawiają wiele do życzenia. Są na nich wypisane jedynie najwazniejsze przystanki, niektóre oznaczenia legendy są nieczytelne. Lepszym rozwiązaniem byłoby wymienienie ulic przez ktore przebiega dana linia.
Informacja pasażerska w pozostałych autobusach to standardowe filmy z przodu linia i kierunek, z boku przebieg (3 wiersze) Dla przykładu
przód 9 Dworzec PKP
bok Dworzec PKP
Apteka Pod Koroną
Piechowice.
Kiedyś przy mniejszej czcionce mieściło się nawet 5 wierszy i było to lepsze rozwiązanie. Teraz przyjezdnym trudno połapać się w trasie przebiegu. Ciekawostką jest zamontowanie w Jelczach 120MM/1 w środku zamiast wyświetlaczy zwykłej kasety z filmem. Nie wiem czy takie rozwiązanie stosowane jest gdzieś jeszcze.
We wszystkich autobusach i na nowych przystankach naklejone są mapy całej sieci wraz z zaznaczonymi przystankami i ich nazwami. To najlepszy sposób na zapoznanie się z przebiegiem tras. Niestety rozkłady pozostawiają wiele do życzenia. Są na nich wypisane jedynie najwazniejsze przystanki, niektóre oznaczenia legendy są nieczytelne. Lepszym rozwiązaniem byłoby wymienienie ulic przez ktore przebiega dana linia.
System informacji pasażerskiej w autobusie potrafi być również bardzo kłopotliwy. Przykładem tego jest PKM Sosnowiec, gdzie w nowoczesnych autobusahc montuje się tego typu system (tego typu system posiada już 25 nowoczesnych autobusów). I właśnie dlatego pasażerowie PKM-u Sosnowiec skarżą się, iż system często wygaduje głupoty (zwłaszcza w czasie objazdów). Przyczyną tego stanu są usterki techniczne niektórych systemów. Wkrótce w kolejnych 2 autobusach pojawią się systemy informacji pasażerskiej, choć nie usunięto jeszcze wszystkich usterek w poprzednich systemach. Podejrzewam jednak, iż są to tylko kłopoty wynikające z braku odpowiedniego przeszkolenia niektórych pracowników PKM-u w obsłudze tego typu urządzeń, co może także przyczyniać się do ich awarii.
Ostatnio zmieniony 2006-11-22, 20:19 przez Adrian_, łącznie zmieniany 1 raz.