Koszalińska Kolej Dojazdowa

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o Metrze i kolei...
Milenium

Post autor: Milenium »

janzel pisze:Przecież widziałeś jakie to zapuszczone. Nikt o to nie dba, więc tory też pewnie ukradzione
Janzel nie stety nie masz racji! Na stacji jak byłem ostatnio w maju poprzedniego roku tory były! :) Tylko jak wam mówiłem zarośnięte! Nie stety w Rosnowie mieszkańcy pogodzili się z losem kolejki i np. sklepikarz na torach pozostawił żwir (spora kupka).
Myśle że tory powinno się na moje oko wymienić na odcinku Osiedle Wenedów-Kretomino ;)

PS: w tym roku może będe w Rosnowie to wam kilka fotek może sfoce ;)

Podi

Post autor: Podi »

TRAMWAJ pisze:PS: w tym roku może będe w Rosnowie to wam kilka fotek może sfoce
Oki czekamy :)

Damhan

Post autor: Damhan »

TRAMWAJ pisze:Janzel nie stety nie masz racji! Na stacji jak byłem ostatnio w maju poprzedniego roku tory były! :smile: Tylko jak wam mówiłem zarośnięte! Nie stety w Rosnowie mieszkańcy pogodzili się z losem kolejki i np. sklepikarz na torach pozostawił żwir (spora kupka).
Myśle że tory powinno się na moje oko wymienić na odcinku Osiedle Wenedów-Kretomino :wink:

PS: w tym roku może będe w Rosnowie to wam kilka fotek może sfoce :wink:
OK. Sorry, ale nie powiedziałeś od kiedy nie kursuje ta kolejka
PS. Niestety piszemy razem. :)

Podi

Post autor: Podi »

janzel pisze:Sorry, ale nie powiedziałeś od kiedy nie kursuje ta kolejka
Ja już się o to pytałem Tramwaja w tym temacie-sezon 99/2000 .

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To już chyba mało istotne od kiedy pociągi nie kursują :mruga: . Ja mam zupełnie odwrotne pytanie. Z opisu części trasy kol. Tramwaja, wynika, że ta kolejka może być wspaniałą wycieczką dla turystów... ;)

:strzałka: Kiedy lokalny samorząd i miłośnicy kolei odbudują KKD i przywrócą na niej ruch ? I czy to jeszcze jest możliwe technicznie ? :]

Damhan

Post autor: Damhan »

J-31 pisze:To już chyba mało istotne od kiedy pociągi nie kursują :mruga: . Ja mam zupełnie odwrotne pytanie. Z opisu części trasy kol. Tramwaja, wynika, że ta kolejka może być wspaniałą wycieczką dla turystów... :wink:

:strzałka: Kiedy lokalny samorząd i miłośnicy kolei odbudują KKD i przywrócą na niej ruch ? I czy to jeszcze jest możliwe technicznie ? :]
To widać na przykładzie Warmii i Mazur, które świetnie wykorzystały Kolejki Wąskotorowe dla turystów i sporo na nich zarabiają, więc jakby samorządy w Koszalinie wzięłyby się do roboty to może... Ale raczej nic nie zrobią. Chyba że TRAMWAJ się tym zajmie jak zostanie prezydentem Koszalina. ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

To wobec tego ja głosuję na kol. Tramwaja... :D

Milenium

Post autor: Milenium »

Chyba że TRAMWAJ się tym zajmie jak zostanie prezydentem Koszalina. :wink:
To jest możliwe xD .
J-31 pisze:To wobec tego ja głosuję na kol. Tramwaja... :biggrin:
Dzięki :lol:
J-31 pisze:I czy to jeszcze jest możliwe technicznie ?
Jak mówiłem:

Myśle że tory powinno się na moje oko wymienić na odcinku Osiedle Wenedów-Kretomino :wink: i Nie stety w Rosnowie mieszkańcy pogodzili się z losem kolejki i np. sklepikarz na torach pozostawił żwir (spora kupka).

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

TRAMWAJ pisze:Myśle że tory powinno się na moje oko wymienić na odcinku Osiedle Wenedów-Kretomino :wink: i Nie stety w Rosnowie mieszkańcy pogodzili się z losem kolejki i np. sklepikarz na torach pozostawił żwir (spora kupka).
Ok. Czyli ten odcinek jest w tak złym stanie, że przejazd może skończyć się wykolejeniem ? ;)

Milenium

Post autor: Milenium »

Ok. Czyli ten odcinek jest w tak złym stanie, że przejazd może skończyć się wykolejeniem ? :wink:
Tak niestety! Oczywyście tory na terenie Koszalina zaczeły być traktowane według mieszkanców za nową ścieżkę! Kiedy ja się doczekam tych dni? Dni...uruchomienia naszej kolejki? :(

Inspektor

Post autor: Inspektor »

Oglądałem kiedyś takie program w telewizji, że gdzieś u nas zrobili, na miejscu dawnych torów trasę rowerową/spacerową. A kolejki to się pewnie prędko nie doczekasz, chyba że jakiś prywaciaż zainwestuje, ale w to raczej wątpie...

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Ja wciąż wierzę, że miłośnicy kolei + lokalny samorząd = czynna kolejka. Tylko kiedy ? I czy w ogóle ? :)

Milenium

Post autor: Milenium »

Anomim MKM z Koszalina pisze:tylko ubytek ok 3,5km za manowem do rosnowa. plan jest taki, jeśłi wszystkie formalności zostana załatwione do kńca września dostaniemy dofinansowanie od kormorana (operatora opalenickiej kd... byłej) 150 000zł i do grudnia zostaną uruchomione pociągi do manowa, na przyszłe wakacje do rosnowa, w 2007 roku do świelina i w przyszłości do bobolic i białogardu. operatorem najpewniej bedzie gmina manowo wraz z kormoranem, tylko kormoran postawił warunki papierkowe do końca września wtedy będzie kasa i jego pomoc, koszalińscy radni są niezbyt nastawieni do koszalinskiej kolejki, tylko wice prezydent miasta mówi tak, i chce oddać tereny koszalińskie koszalińskiej kd na żecz gminy manowo, tylko jest 2 na liście pis'u do sejmu czyli raczej <b>napewno</b> dostanie mandat poselski, więc po przyszłym tygodniu możemy już niemieć tego wice prezydenta, a niewiadoma kto bedzie następny. do 30 września ma nastąpić oddanie terenu z pod skrzydeł pkp infrastruktura szczecin do gminy manowo. wtedy będzie współpraca z kormoranem
Oto takie nowe informacje o KKD.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Hmm. Jak by tu napisać. I znów polityka wchodzi nam za bardzo za skórę.

Innymi słowy popierajcie tego kandydata, a będzie KKD ? :mruga: Czy tak mam to zrozumieć ?

Skoda9Tr

Post autor: Skoda9Tr »

A jak się już do sejmu dostanie to zacznie cierpieć na "amnezję wybiórczą", co już wielu działaczom "prospołecznym" się zdarzało. Szczerze wątpię aby udało się uratować KKD, a szkoda.

akwabud

Post autor: akwabud »

Na dzień dzisiejszy Kolejka należy do PKP Szczecin. Stan kolejki jest opłakany. Więcej fotek na forum : KOSZALIN.FORA Fotki powstały w lutym 2005 - czyli około 10 miesięcy temu. Do dzisiaj wcale nie jest lepiej.
Co do przejęcia Kolejki przez gminę Manowo - moim zdaniem nierealne. Trasa Kolejki przebiega przez tereny kilku gmin (Manowo, Świszyno, Bobolice, Białogard) i miasto Koszalin , a w obecnych czasach gminy inwestują tylko w własne tereny. Na pewno Manowo nie zainwestuje w odcinki kolejki poza Rosnowem ( inne gminy) i w Koszalinie.
Koszalin obecnie inwestuje w autobusy-amfibie, które mają już od tych wakacji kursować na trasie Koszalin - Jamno- jezioro Jamno - Mielno- Unieście.

Wracając do wąskotorówki: Otwarcie lini nastąpiło 1.11.1898 r. Pierwotna nazwa: Koslin - Bublitz - Belgarder Klainbahnen in Stettin A.G. Pierwszy odcinek uruchomiony w 1898r. prowadził z Koszalina (Koslin) Przez Manowo (Manow) do Nacławia (Natzlaff) gdzie łączył się z wąskotorówką Sławieńską (Schlawer Kreisbahn) biegnącą do Polanowa (Pollnow). Odcinek Koszalin Nacław liczył 32,2 km. Drugim w kolejności odcinkiem była trasa Manowo (Manow) - Świelino ( Schwellin)- Bobolice (Bublitz) otwarta 1.11.1905 r. Łączna długość tego odcinka to 33,9 km. Trzecim i ostatnim odcinkiem sieci było połączenie Świelina z Białogardem ( Belgard) około 20,2 km - otwarta 17.09.1909 r. Pierwotny roztaw szyn 750 mm. W okresie użytkowania do 1945 kilka krotnie przebudowywana i modernizowana. Największą zmianą była przebudowa na odcinku Jacinki - Polanów trasy na trójszynową - wspólne torowisko dla 750 mm i normalnotorowy. Nastąpiło to z powodu przekucia kolejki sławieńskiej na normalnotorową i wydłużenie trasy z Polanowa do Bobolic. Oraz w Rosnowie za sprawą wybudowania zapór na rzece i utworzeniu jeziora przesunięto trasę kolejki łukiem wzdłuż jeziora po "koronie " zapór. Wcześniej trasa biegla prosto przez most na rzece. Od trasy głównej odchodziło kilka bocznic ( min. do tartaku w Manowie, kamieniołomu w lasach przed Rosnowem, czy wspólczesna do lotniska w Kurozwęczu (Zegrze Pomorskie) W takim kształcie kolejka działała do końca wojny (luty - marzec 1945r.) No i stało się - na tereny wkroczyła "kochana" Armia Czerwona, która praktycznie całą kolejkę wraz z szynami spakowała i wysłała jako "łup wojenny" na wschód. Jeden z parowozów z Koszalina zakończył swą karierę w Talinie w Estoni. W latach 1945-48 następuje odbudowa lini Koszalin - Manowo - Świelino - Bobolice i Świelino - Białogard. Odcinka Manowo - Nacław - Polanów już nie odbudowano.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Witamy na forum Akwabud. Wielkie dzięki za informację oraz historię wąskotorówki. :)

Akwabud, czy to oznacza stopniową "śmierć" KKD, włącznie z jej rozbiórką ? :(

Podi

Post autor: Podi »

Boże ale to tragicznie wygląda...

Wilchelm

Post autor: Wilchelm »

A jeszcze będąc parę razy w Koszalinie przed wakacjami i wcześniej słyszałem szumne zapowiedzi reaktywacji tej kolejki. Nie powiem była by to spora atrakcja turystyczna.

akwabud

Post autor: akwabud »

Witam.
Czy to koniec ?
Ja nie jestem w stanie tego na dzień dzisiejszy stwierdzić.
Torowisko jest praktycznie całe. Brakuje krótkich odcinków w lesie między Manowem i Rosnowem i dopiero w okolicach Kurozwęcza i Świelina. Odbudowa torowiska i ewentualna budowa dalszych lini jest w zasięgu ekonomicznym. Pamiętajmy że budowa torowiska pod kolej wąskotorową jest bardzo dużo tańsza niż normalnego.
Chętnych jest sporo. Tutaj mówiliście o firmie Kormoran i gm. Manowo, w prasie lokalnej podawano m. Koszalin i Kaliską Wąskotorówkę jako operatora - ale łapę na całości trzyma PKP Zarząd Nieruchomości w Szczecinie , który nie spieszy się z przekazaniem majątku.
PKP woli na razie jak najwięcej wysprzedać - nawet po cenach złomu. Resztę , co się nie da sprzedać, ale da się wywieść - to wywiezie do Szczecina. dopiero co zostanie to przekaże władzą lokalnym. Przynajmniej poczynania PKP do tej pory potwierdzają ten scenariusz.
Posiadam jeszcze około 100 zdjęć z stacji wąskotorowej oraz szlaku od Koszalina do Kretomina. Na dłuższą pieszą wyprawę już nie miałem czasu.

Cóż nie jestem maniakiem kolejowym, zajmuję się modelarstwem kolejowym - a konkretnie buduję makietę, oraz modele budynków. Wszystko w skali 1:87 czyli HO a bardziej szczegółowo to makieta jest w wielkości HO/HOe - posiada też linie wąskotorowe.. Ale też lubię historię, zwłaszcza swego regionu. I uważam że wszelkie zabytki podlegają ochronie. A kolejka Koszalińska jest zapisana jako zabytek techniki. Na Te forum trafiłem przez przypadek - w trakcie poszukiwania danych na temat tramwajów koszalińskich z lat 1909-1945 .
Ostatnio zmieniony 2005-12-15, 22:22 przez akwabud, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Koleje i Metro”