120M
http://fotozajezdnia.pl/details.php?ima ... d12305541d
To jest dla mnie również spore zaskoczenie, jeśli chodzi o tegoroczne TRANSEXPO. ZNS wyremontował Jelcza z DLA
To jest dla mnie również spore zaskoczenie, jeśli chodzi o tegoroczne TRANSEXPO. ZNS wyremontował Jelcza z DLA
Rozróżnianie generacji 120M
Mam takie infantylne pytanie..
Net różnie mówi a chodzi mi o to jak nazywać generacje 120-ek. Chodzi mi tu o oznaczenia 120M/1,120M/3 itp. I czy moje dotychczasowe rozróżnianie generacji jest prawidłowe?
120M/1
120M/2
120M/3
Supero (120M/4?)
Bo chodzi mi o to że 120M/3 bywają opisane 120M/2, 120M/2 jako 120M/1 itp. Więc niech ktoś kompetentny mi to naświetli
Net różnie mówi a chodzi mi o to jak nazywać generacje 120-ek. Chodzi mi tu o oznaczenia 120M/1,120M/3 itp. I czy moje dotychczasowe rozróżnianie generacji jest prawidłowe?
120M/1
120M/2
120M/3
Supero (120M/4?)
Bo chodzi mi o to że 120M/3 bywają opisane 120M/2, 120M/2 jako 120M/1 itp. Więc niech ktoś kompetentny mi to naświetli
Myślę, że jako takiego rozdziału na generacje (tak jak podałeś wyżej) w Jelczu nie było. W tych numerach chodziło o wyróżnienie poszczególnych wersji napędu autobusu, np. oznaczenie 120M/1, weszło pierwszy raz do obiegu w 1993r. i na początku oznaczano tak autobusy z różnymi skrzyniami biegów (120M/1 - skrzynia automatyczna ZF, 120M/2 - manualna S4-95) i silnikiem SWT 11/300/1, ale w 1996 wycofano się z tego, a kilka lat później ten zakres objęły wersje tego modelu na różnego rodzaju paliwo - 120M/1 CNG, 120M/2 LPG (produkowane w 2000r.)
Oznaczenie 120M funkcjonowało do roku 2004, a później zmieniono je na M120 Supero w ramach unifikacji z M121 Mastero, kontynuując oznaczanie poszczególnych wersji silnikowych z użyciem kreski łamanej i cyfry oznaczającej daną jego wersję i opcjonalnie litery nazwy producenta silnika, jeśli nie była ona mielecka, np. M120M/4 CNG Supero - czyli autobus z silnikiem MAN na gaz ziemny CNG.
Modele od roku 2004 w zasadzie można wrzucić do jednego "wora" (ostatnia generacja), gdyż oprócz różnicy w nazewnictwie (np. 120M/3 i M120/3 Supero po zmianie nazwy modelu) to był ciągle ten sam autobus, jednak różnił go tylko rok produkcji, no i oczywiście wyposażenie, silnik itd., ale to już jest sprawa oczywista
Oznaczenie 120M funkcjonowało do roku 2004, a później zmieniono je na M120 Supero w ramach unifikacji z M121 Mastero, kontynuując oznaczanie poszczególnych wersji silnikowych z użyciem kreski łamanej i cyfry oznaczającej daną jego wersję i opcjonalnie litery nazwy producenta silnika, jeśli nie była ona mielecka, np. M120M/4 CNG Supero - czyli autobus z silnikiem MAN na gaz ziemny CNG.
Modele od roku 2004 w zasadzie można wrzucić do jednego "wora" (ostatnia generacja), gdyż oprócz różnicy w nazewnictwie (np. 120M/3 i M120/3 Supero po zmianie nazwy modelu) to był ciągle ten sam autobus, jednak różnił go tylko rok produkcji, no i oczywiście wyposażenie, silnik itd., ale to już jest sprawa oczywista
Ostatnio zmieniony 2012-02-18, 17:29 przez Przemek, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Rozróżnianie generacji 120M
romek pisze:
Najpierw był klasyczny zderzak przedni od PR110 i łączenia blach tak jak w berlietach. Potem zaczęto montować plastikowe zderzaki i blachę ciągnioną (cały płat bez łączeń) - czyli jakby też dwie generacje.
Potem nowe boki i tył - wynikło to z zastosowania wklejanych szyb:
Zmiana przodu i zastosowanie z tyłu wklejanej szybki przy numerze linii:
A potem Supero.
Dodatkowo były różne prototypy po drodze - ale tak wyglądała ewolucja w skrócie.
Co do oznaczeń wozów Wikipedia prawdę ci powie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Jelcz_120M
Ale tak było tylko z 120M. M121 miały już wszystko ładnie uporządkowane.K4016td pisze:Pogmatwane to wszystko.
Mały błąd: Po ujednoliceniu oznaczenia cyfra po łamanej kresce oznaczała normę emisji spalin, a nie rodzaj silnika.Kędzior pisze:kontynuując oznaczanie poszczególnych wersji silnikowych z użyciem kreski łamanej i cyfry oznaczającej daną jego wersję i opcjonalnie litery nazwy producenta silnika, jeśli nie była ona mielecka.
... Spełniający normę emisji spalin EURO 4.Kędzior pisze:M120M/4 CNG Supero - czyli autobus z silnikiem MAN na gaz ziemny CNG.
No to może przesadziłem, jedną z najlepszych Na pewno lepsza od Jelcza 120M i Solbusa (ostatnie 10metrowe 12M-ki dla stolycy)pmaster pisze:Najlepszą? Nie da się łatwo odróżnić desek od 12m (chyba, że będziemy używać oznaczeń typu NL313-15) i oznaczenie silnika często jest niepotrzebne, np. jak jedzie się jakimś niskim przegubem 2. generacji nie da się powiedzieć ,,jadę NG272", bo to może przecież być NG312.K4016td pisze: Najlepszą numerację modeli stosował/stosuję MAN Od razu wiadomo jaki silnik jest w danym modelu.
No moment. A M nie oznaczało pierwotnie po prostu "miejski"? Raczej tak. Inna sprawa, że podstawowy silnik jest z Mielca. Tak wyszło. Ale mamy oznaczenia M, L, T oraz S które oznaczają przeznaczenie pojazdu.pmaster pisze:120M ma w sumie lepszą. Można powiedzieć po prostu ,,120M" i wiadomo że chodzi o jakikolwiek pojazd takiego typu, z numerkiem to mieleckie silniki a z literami — z silnikiem innego producenta.
Oznaczenia Jelcza moim zdaniem były dość dobre, z tym wyjątkiem że przy 120M zabrakło konsekwencji (powinno być M120). M181MB np. to wiadomo, że miejski (M), o długości 18 metrów, 1 generacji (czyli zazwyczaj niskowejściowy), z silnikiem Mercedes-Benz (MB).
A 120M to 12 metrów, generacja 0 (wysoka podłoga), M - miejski. Z silnikiem MANa miał oznaczenie 120MM (silnik 12-litrowy) lub 120MM/1 (silnik 6,9-litrowy).
A 120M to 12 metrów, generacja 0 (wysoka podłoga), M - miejski. Z silnikiem MANa miał oznaczenie 120MM (silnik 12-litrowy) lub 120MM/1 (silnik 6,9-litrowy).
Tak. Taki system oznaczeń wywodzi się jeszcze z PR110M/L/IL/D (a wcześniej z PR110U - urbain)Amalio pisze:A M nie oznaczało pierwotnie po prostu "miejski"? Raczej tak.
Dobrze z oznaczeniami zaczęli kombinować przy M11/L11, a później wrócili do takiego zapisu chyba dopiero przy modelu L120.
BTW. Czy ktoś wie co oznaczał skrót IL?