Upadek Jelcza

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Jelcz...
Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Nie. Po prostu na taaaakich połaciach stało kiedyś pełno nowych autobusów i ciężarówek. Niestety dobre czasy się skończyły - popyt na produkty Jelcza zmalał i pomimo nadziei nigdy już nie było poprawy.

Michał

Post autor: Michał »

Niech ktoś mi to wytłumaczy:
Firma się zadłuża -> ogłasza upadłość -> anulowane są jej długi -> bez długów jest wciąż taką samą firmą i tak samo funkcjonuje

Przecież to jest nienormalne :nuts:

ppln

Post autor: ppln »

Ale wielkie zamówienia mają - 80 autobusów.
To ja się nie dziwię, że z takimi zamówieniami, przerostem zatrudnienia i własności mają problemy z ciągłością finansową.

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

ppln pisze:To ja się nie dziwię, że z takimi zamówieniami, przerostem zatrudnienia i własności mają problemy z ciągłością finansową.
Cóż, kiedyś na tych wielkich terenach musiała się zmieścić naprawdę ogromna ilość pojazdów - a teraz jest ich tylko 80... ;)

PS.: Na mapie Wrocławia z 1994 roku, na Bartoszowicach, widziałem, że tamtejsze magazyny wtedy należały do Jelcza - teraz już nie należą (teraz jest to "iti"). Tak więc Jelcz musiał mieć dawniej jeszcze większe posiadłości, niż ma teraz :]

ppln

Post autor: ppln »

Niektóre firmy bez monopolu gwarantowanego przez państwo się po prostu nie odnajdują. Niestety, teraz żyłą złota są duże zamówienia na wysokiej jakości pojazdy... Solaris 80 zamówień zdobywa prawdopodobnie w niecały miesiąc, jak nie szybciej.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Cóż, Jelcz upadał już kilka razy i jakoś dalej działa. I ten upadek przetrwa (na szczęście). A czytając domysły niektórych osób, to opadły mi nie tylko ręce.

polsmol

Post autor: polsmol »

Michał pisze:Niech ktoś mi to wytłumaczy:
Firma się zadłuża -> ogłasza upadłość -> anulowane są jej długi -> bez długów jest wciąż taką samą firmą i tak samo funkcjonuje

Przecież to jest nienormalne :nuts:
To zupełnie normalne. Po prostu wierzyciele stają się właścicielami.

bystrzak2000

Post autor: bystrzak2000 »

ppln pisze:Ale wielkie zamówienia mają - 80 autobusów.
Jak na Jelcza, to jest ogromne zamówienie. Bywały lata, że Jelcz tylu autobusów w rok nie robił...

Lopez

Post autor: Lopez »

Michał pisze:Szczegóły są tutaj: http://www.iv.pl/image/81011.jpeg
Zwracam uwagę na fragment:
Jeśli syndykowi nie uda się znaleźć nabywcy to 400 osób straci pracę
Firma się zadłuża -> ogłasza upadłość -> anulowane są jej długi -> bez długów jest wciąż taką samą firmą i tak samo funkcjonuje
Bzdura. Właśnie o to chodzi, że to już nie ta sama "firma". Działać będzie to samo przedsiębiorstwo w znaczeniu prawnym, czyli zorganizowany zespół składników materialnych (KC).

PAFAWAG

Post autor: PAFAWAG »

plocmaster pisze:Cóż, Jelcz upadał już kilka razy i jakoś dalej działa. I ten upadek przetrwa (na szczęście).
Nie wierzę - plocmaster, wróg autobusów marki Jelcz, cieszy się, że JZS przetrwają ten upadek? :diabeł: ;)

bystrzak2000 pisze:Jak na Jelcza, to jest ogromne zamówienie. Bywały lata, że Jelcz tylu autobusów w rok nie robił...
Produkcja w czasie jego istnienia aż tak się zmniejszyła? Kiedyś Jelcz produkował ponoć większą część polskich autobusów, a teraz zamówienie opiewa na tylko 80 sztuk... Ech, szkoda, że nie jest tak, jak dawniej :|

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

PAFAWAG pisze:Kiedyś Jelcz produkował ponoć większą część polskich autobusów, a teraz zamówienie opiewa na tylko 80 sztuk...
Bo był PRL i nie można było nic oprócz Ikarów i Jelczy kupować.
PAFAWAG pisze:Ech, szkoda, że nie jest tak, jak dawniej
Tęsknisz za PRL?

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

PAFAWAG pisze:Nie wierzę - plocmaster, wróg autobusów marki Jelcz, cieszy się, że JZS przetrwają ten upadek?
Tak, gdyż jestem o wiele większym wrogiem tego, co stałoby się po ich rzeczywistym upadku.
PAFAWAG pisze:Produkcja w czasie jego istnienia aż tak się zmniejszyła?
Tak
Ech, szkoda, że nie jest tak, jak dawniej
O, dla odmiany jelczofil?
KKS pisze:Bo był PRL i nie można było nic oprócz Ikarów i Jelczy kupować.
No, parę innych autobusów też można było kupować ;) Ale generalnie to wtedy była zupełnie inna sytuacja

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

PAFAWAG pisze:Produkcja w czasie jego istnienia aż tak się zmniejszyła? Kiedyś Jelcz produkował ponoć większą część polskich autobusów, a teraz zamówienie opiewa na tylko 80 sztuk...
Dziwię się, że Zadajesz takie pytanie. Wystarczy popatrzeć na sprzedaż Jelcza przez choćby ostatnie 10 lat. Ile w przez ostatnie 10 lat kupiono autobusów Jelcz, a ile innych producentów ;)

Nie trzeba być wielkim fachowcem i głęboko zagłębiać się w statystyki, by zobaczyć, że tak naprawdę przez ten czas - przypomnę przez przykładowe ostatnie 10 lat - Solaris, czy MAN wyprodukowali więcej niż Jelcz. Oczywiście ci dwaj producenci są w o tyle lepszej sytuacji, że więcej produkują na export (szczególnie MAN).

Gdyby nie zamówienia od MPK Kraków, Connex Warszawa (rok 2000), PKS Grodzisk Mazowiecki (rok 2000 i 2004) oraz ostatnio MZA Warszawa, to Jelcz upadłby szybciej. Ponieważ pozostali polscy przewoźnicy kupowali ilości śladowe (1, 2 - 5 autobusów) :]

Awatar użytkownika
u2w
Posty: 2030
Rejestracja: 2005-02-15, 16:59
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: u2w »

PAFAWAG pisze:plocmaster, wróg autobusów marki Jelcz, cieszy się, że JZS przetrwają
Lepiej mieć jednego wroga - po co szukać sobie nowego ;)
PAFAWAG pisze:Kiedyś Jelcz produkował ponoć większą część polskich autobusów
Jak były tylko dwie marki... Poza tym kiedyś plany sięgały 5000 tys. szt. rocznie :nuts:

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

u2w pisze:Lepiej mieć jednego wroga - po co szukać sobie nowego
Mam aż za dużo.
u2w pisze:Poza tym kiedyś plany sięgały 5000 tys. szt. rocznie
A rzeczywistość?

ppln

Post autor: ppln »

plocmaster pisze:A rzeczywistość?
Jak zwykle ;)

Chociaż właściwie to Jelcz ma świetną strategię marketingową - każdy autobus żeby dożył 15 lat musi pojawić się w fabryce jeszcze raz - na NG ;)

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

ppln pisze:Chociaż właściwie to Jelcz ma świetną strategię marketingową - każdy autobus żeby dożył 15 lat musi pojawić się w fabryce jeszcze raz - na NG ;)
To jest bardzo dobra strategia. Nie tylko Jelcz tak robi. Wiele firm specjalizujących się w zupełnie innych dziedzinach techniki instaluje sprzęt, a następnie zwyczajnie "żyje" z jego serwisowania ;)

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:każdy autobus żeby dożył 15 lat musi pojawić się w fabryce jeszcze raz - na NG
Niekoniecznie w fabryce
ppln pisze:Jak zwykle
Czyli?

Bleden

Post autor: Bleden »

FAP ma wiele wad ale też jedną zaletę - jest wszędzie niemal identyczny i przesiadanie się kierowców pomiędzy autobusami dużo łatwiejsze. Na pewno na taką opcję niektórzy odbiory by się skusili, nawet za dopłatą.

Jednak Jelczański wyrób dobiega końca. Fabrykę zamyka syndyk, pozwalniał większość załogi (chyba wszystkich konstruktorów - więc rozwoju koniec) pozwolił na jakąś ograniczoną produkcję na te "ostatnie dni".

Autosan szykuje się do produkcji autobusów miejskich - szkoda, ten podział między autosanem a Jelczem był dobry. Autosan skupiał się na prostych solidnych konstrukcjach turystycznych (prostota choćby w elektryce, w większości na przekaźnikach, bez szyny CAN), Jelcz nieco bardziej juz "multimedialne" auta dla wymogów miejskich.

Teraz jednak pan Zasada jak widać postanowił pozbyć się zasłużonej marki Jelcz - niektórym łatwo to przychodzi...

Awatar użytkownika
Amalio
Posty: 5887
Rejestracja: 2006-12-31, 20:37
Lokalizacja: Pawłowice
Kontakt:

Post autor: Amalio »

Mam nadzieję, że w takim razie Autosan będzie produkować w miarę dobre i tanie autobusy. Jeżeli nie to coś czuję, że możemy liczyć na umocnienie się na naszym rynku szajsu ze wschodu :/

ODPOWIEDZ

Wróć do „Jelcz”