Odra 042
- duzygosciuPL
- Posty: 6
- Rejestracja: 2012-05-09, 14:51
- Lokalizacja: Częstochowa
Odra 042
W roku 1965 wykonano w Jelczu całkowicie nowy prototyp autobusu turystycznego, oznaczony symbolem Odra 042. Była to niezwykle nowoczesna konstrukcja, opracowana od podstaw w Jelczu. Z przodu autobus posiadał dwie osie i cztery koła pojedyncze, z tyłu jedną oś napędzaną, mającą dwa koła bliźniacze. Nadwozie pojazdu zaprojektowane przy współudziale pracowników Politechniki Wrocławskiej i Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, posiadało nowoczesne, kanciaste kształty. Wykonane zostało w dużej mierze z blachy aluminiowej, pewne elementy wykonano też z tworzyw sztucznych, co czyniło autobus znacznie lżejszym od dotychczasowych konstrukcji - masa własna wynosiła tylko 8100 kg. Wnętrze autobusu prezentowało się nadzwyczaj okazale - mieściły się tu dwa podwójne rzędy foteli, półki bagażowe przebiegające wzdłuż całej długości wozu i indywidualne nawiewy z możliwością kierowania strumienia powietrza. Prototypową Odrę 042 zaprezentowano w Warszawie i Sanoku. Zdobyła pełną aprobatę ówczesnych władz i konstruktorów. Niestety, w ofercie handlowej Jelcza nigdy nie pojawił się autobus Odra 042... Dlaczego?
Tu przeczytacie więcej:
http://infobus.pl/text.php?id=288
http://www.autobusownia.net.pl/details. ... 384928af29
Tu przeczytacie więcej:
http://infobus.pl/text.php?id=288
http://www.autobusownia.net.pl/details. ... 384928af29
Re: Odra 042
Nie znam szczegółów, ale autobus (tylko) oficjalnie zdobył aprobatę wszystkich. A nie oficjalnie - skończyło się tylko na prototypie.
Skoro nie pojawił się w ofercie ZS Jelcz, to znaczy, że... pomimo uzyskania ogólnej aprobaty, ktoś zza biurka podjął decyzję o zamknięciu tego projektu. Najprawdopodobniej zaważyły czynniki polityczne. Prawdopodobnie uznano, że lepsza będzie licencja Karosy.
Prawdę powiedziawszy to po za kilkoma wyjątkami, Polska motoryzacja opierała się w większości na licencji innych marek.
Skoro nie pojawił się w ofercie ZS Jelcz, to znaczy, że... pomimo uzyskania ogólnej aprobaty, ktoś zza biurka podjął decyzję o zamknięciu tego projektu. Najprawdopodobniej zaważyły czynniki polityczne. Prawdopodobnie uznano, że lepsza będzie licencja Karosy.
Prawdę powiedziawszy to po za kilkoma wyjątkami, Polska motoryzacja opierała się w większości na licencji innych marek.