Różnice - M11 a 120M/120MM1
Różnice - M11 a 120M/120MM1
Zawsze podobały mi się takie Jelcze. Czasami widzę je jeszcze w niemalże oryginalnym stanie, nadal rozwożącymi pasażerów (np. podczas przejazdu przez Bełchatów). I zawsze zadaję sobie pytanie: czy to był M11, czy może 120M? A może 120MM1?
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są różnice między tymi modelami Jelczy.
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są różnice między tymi modelami Jelczy.
Re: Różnice - M11 a 120M/120MM1
O ile pomiędzy M11 a 120M różnica widoczna jest natychmiast (różnica wysokości podłogi, umiejscowienie silnika) to w porównaniu 120M a 120MM/1 jest więcej problemów.PAFAWAG pisze:M11, czy może 120M? A może 120MM1?
Chciałbym się dowiedzieć, jakie są różnice między tymi modelami Jelczy.
Jelcz M11
Jelcz M11 jest 11metrowym autobusem z silnikiem umieszczonym pod podłogą, pomiędzy osiami (zatem wszystkie wejścia są 3 stopniowe), Od 120MM i 120M wyróżnia go brak tylnej kanapy i inny układ siedzeń.
Silnik jaki posiadają Jelcze M11 to znana nam z Ikarusów 260.04, jednostka RABA D2156.
Jelcz 120MM/1 1. generacji (120M z silnikiem Mana spełniającym normy Euro I)
Jelcz 120M/3 2. generacji (120M z silnikiem Mielca spełniającym normy Euro 3)
Jelcze 120M i 120MM mają 12metrów i są zmodernizowaną wersją Jelczy-Berlietów PR110M.
Mają one silnik z tyłu na tylnym zwisie, a podłoga od tyłu do produ przebiega pochyło - w przednich drzwiach 1 stopień, w środkowych - 2 niskie stopnie, a w tylnych - 2 duże stopnie.
Różnice pomiędzy 120M/x a 120MM/x polegają przede wszystkim na różnych silnikach (MM - silnika Mana M-silnik mielca)
W środku zaś główną różnicą jest podwyższony stopień na tylnym zwisie za 3 drzwiami w 120MM, 120MM/x i jego brak w 120M z silnikami mielca.
Rozpisałeś się, a ja w paru zdaniach podsumuję tak:
- M11 od PR110 i 120M różni się długością (brak okienka za ostatnimi drzwiami), innym układem foteli, podłogą i często felgami
- 120M od PR110 różni się pasmem blachy między oknem kierowcy/drzwiami a następnym oknem (popatrz sobie na zdjęciach): PR110 właściwie go nie ma, 120M ma szerokie. Aczkolwiek zdarzały się podmiany bud, wobec czego trafiają się też np. PR110 z szerokim pasem (w Płocku jest taki). A jeśli okna są wklejane, to zazwyczaj 120M
- M11 od PR110 i 120M różni się długością (brak okienka za ostatnimi drzwiami), innym układem foteli, podłogą i często felgami
- 120M od PR110 różni się pasmem blachy między oknem kierowcy/drzwiami a następnym oknem (popatrz sobie na zdjęciach): PR110 właściwie go nie ma, 120M ma szerokie. Aczkolwiek zdarzały się podmiany bud, wobec czego trafiają się też np. PR110 z szerokim pasem (w Płocku jest taki). A jeśli okna są wklejane, to zazwyczaj 120M
hmm ja to sobie inaczej podsumuje:
PR110/110U
- szyba kierowcy i drzwi blisko szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Mała kratka wentylacyjna silnika przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba
M11
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 11 metrów, krótki tyln<font color=blue><b>i</b></font> zwis, brak małych okien przy tylnych drzwiach, 6 szyb pasażerskich po lewej
-równa, wysoka podłoga
-brak kratki wentylacyjnej przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba
120M
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-brak stopnia na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu
120MM
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-stopień na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu
Dodam, że wnioskuje to ze zdjęć i z waszych opisów... Nie wiem jak wygląda ten "podwyższony stopień z tyłu" w żadnym z w wym autobusów...
PR110/110U
- szyba kierowcy i drzwi blisko szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Mała kratka wentylacyjna silnika przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba
M11
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 11 metrów, krótki tyln<font color=blue><b>i</b></font> zwis, brak małych okien przy tylnych drzwiach, 6 szyb pasażerskich po lewej
-równa, wysoka podłoga
-brak kratki wentylacyjnej przy tylnych drzwiach
-duża tylna szyba
120M
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-brak stopnia na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu
120MM
-Szyba kierowcy/ drzwi oddalone od szyb przedziału pasażerskiego
- 12 metrów, długi tylny zwis, przed i za tylnymi drzwiami okienka, 7 szyb pasażerskich po lewej
-pochyła podłoga wysoka z tyłu, niska z przodu
-Kratka wentylacyjna silnika wycięta z kawałka blachy, duża lub mała
-mała tylna szyba
-stopień na silnik pod siedzeniami ostatniego rzędu
Dodam, że wnioskuje to ze zdjęć i z waszych opisów... Nie wiem jak wygląda ten "podwyższony stopień z tyłu" w żadnym z w wym autobusów...
Mastero ma równą linię okien (i parę innych dupereli), remontowane gnioty MZA tego nie mająMibars pisze:no rzesz te wszystkie Jelcze to jeden diabeł, czego by teraz nie remontować, to i tak na dzień dzisiejszy wyjdzie Jelcz Supero/Mastero czy jak im tam
Heniutek Dyrda z ŚwidnicyMibars pisze:Ktos ,podobno zrobił nawet niskowejściowego PRa...
Niestety, muszę się z tym zgodzić…Mibars pisze:więc widać, że te wszystkie jelcze, to i tak prawie to samo
Panowie, ale czego by tu nie pisać, opisywać, dobry mkm, który co nieco wie - nie musi być super specjalistą d/s zawiłości technicznych taboru - to i tak o ile jest spostrzegawczy, potrafi na pierwszy rzut oka rozpoznać, czy ten Jelcz to PR110, czy M11.
A jeśli M120, to czy jest oryginalnym M120, czy przerobioną PR-ką
A jeśli M120, to czy jest oryginalnym M120, czy przerobioną PR-ką
M11 ma wszystkie koła Trilexy, nie tylko z przodu. Oczywiście te autobusy różnią się też skrzynią biegów o czy nikt nie wspomniał. M11-skrzynia Csepel ASH75 pięciobiegowa, pedały płaskie stojące, PR110 i 120M, skrzynia FPS S4-95 czterobiegowa, pedały kwadratowe wchodzące w podłogę, chociaż można też spotkać odmianę z silnikiem Mielca i automatem, 120MM i pochodne skrzynia automatyczna trzy lub czterobiegowa. poza tym zawieszenie, M11 sztywna mosty na miechach, pozostałe z przodu niezależne na podwójnych wachaczach i sprężynach + miechy, tył resory piórowe+ miechy. Właściwie te autobusy wspólne mają jedynie nadwozie i to nie całe bo mig ma krótsze. Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
Pierwsze słyszę. Wszystkie wrocławskie M11 miały tylko przednie koła trilexy.siekierowy pisze:M11 ma wszystkie koła Trilexy, nie tylko z przodu.
Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
Wrocławskie M11, jednak z biegiem czasu stawały się magazynem części zamiennych dla pozostałych M11 oraz Ikarusów 280.26, no i także po części przez łatwo rdzewiejące nadwozie, znikły szybciej, niż Ikarusy.
Zaś obecnie, Jelcze 120MM/1 są najtrwalszymi solówkami w MPK Wrocław.
Są chwalone i przezywane przez kierowców, ferrari (ze względu na kolory malowania i dość duże przyspieszenie) i czołg (gdyż w przypadku stłuczki z autem osobowym wychodzą bez większego uszczerbku).
Najbardziej przypominającym oryginalnego Jelcza 120MM/1 we Wrocławiu, jest #9022.
Zachował oryginalną tylną ścianę jak i siedzenia.
#9010 zaś co prawda również posiada oryginalną tylną ścianę i siedzenia, lecz klapa silnika jest już nieco inna.
Również i DLA Wrocław jest zadowolona ze swoich 120M i M120 Supero. Autobusy te bardzo dobrze znoszą przejażdżki po typowej niemieckiej kostki brukowej, łatanej później przez Polaków I są dosyć tanie w utrzymaniu.
Eee… Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?siekierowy pisze:pedały płaskie stojące, PR110 i 120M, skrzyni FPS S4-95 czterobiegowa, pedały kwadratowe wchodzące w podłogę
To jest dyskusyjna kwestia.siekierowy pisze:Patrząc z perspektywy czasu to migi okazały się dużo lepszymi autobusami niż PR110/120M.
A PR110 nie ma prostej konstrukcji i łatwo dostępnych części zamiennych? Chodzi o to, że o ile PR110 to projektowany na warunki francuskie autobus z dodatkowo jeszcze osłabioną konstrukcją poprzez wydłużenie, a M11 to Ikarus 260 z innym nadwoziem — wiadomo, co to oznacza.Kędzior pisze:Prosta konstrukcja, łatwo dostępne części zamienne robią swoje.
Tak, tyle, że na odwrót. M11 miał pedały takie jak Ikarus czyli podobne do obecnie stosowanych - również w prod. współczesnych. Peerki miały pedały hamulca i sprzęgła wychodzące z podłogi - prawie kwadratowe "na słupkach", natomiast pedał gazu przymocowany obrotowo do obudowy nagrzewnicy - taki pręt z kawałkiem blaszki na końcuplocmaster pisze:Czyli M11 ma pedały takie jak w Syrenie albo Nysie, a PR110/120M takie umocowane na zawiasach do podłogi? O to chodzi?