Pol-Mot Warfama - montownia SORów w Lublinie?
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
Pol-Mot Warfama - montownia SORów w Lublinie?
Pol-Mot Warfama chce montować autobusy w byłej FSC
Spółka Pol-Mot Warfama, producent samochodów Grand Tiger, chce uruchomić w Lublinie montownię czeskich autobusów marki SOR. W czwartek na ulice wyjedzie jeden z takich pojazdów. Jest napędzany energią elektryczną.
Pol-Mot Warfama sprzedaje czeskie autobusy. Teraz myśli o tym, by je montować. - Sprawdzamy, czy jest zainteresowanie na rynku. Jeśli tak, to postaramy się jak najszybciej uruchomić zakład - wyjaśnia Marek Zmarz, zastępca dyrektora lubelskiego oddziału Pol-Motu Warfamy.
Spółka zaprezentuje w czwartek władzom Lublina i wszystkim chętnym pasażerom model SOR EBN 10,5. To krótki, trzydrzwiowy
autobus napędzany energią elektryczną. Pokaz odbędzie się o godz. 12 w Lublinie, na placu Litewskim.
- W zależności od zamontowanych akumulatorów auto-bus może przejechać do 150 kilometrów na jednym ładowaniu. Akumulatory uzupełnia się w dwóch trybach: dłuższym, co zajmuje od 8 do 9 godzin, albo krótkim. W przypadku tego drugiego zajmuje to od jednej, do czterech godzin czasu - tłumaczy Marek Zmarz.
Czeski autobus może zabrać na pokład 85 pasażerów. Dysponuje 28 miejscami siedzącymi. Ten model miał premierę w 2010 roku. Po południowej prezentacji odbędzie się przejazd testowy po mieście. Autobus pojedzie z pl. Litewskiego w Al. Racławickie, skręci w ul. Sowińskiego, zrobi kółko przez Kraśnicką i skręci na Sławinek. Dalej pojedzie Sikorskiego i Poniatowskiego na Czechów, po czym wróci do centrum.
Nieoficjalnie wiadomo, że producent pojazdu jest bardzo zainteresowany startem w przetargu na dostawę autobusów do Lublina. Zarząd Transportu Miejskiego w ramach programu unijnego, obok nowych 27 mercedesów i 53 autosanów, może dokupić jeszcze 20 sztuk nowych autobusów.
http://www.kurierlubelski.pl/wiadomosci ... l?cookie=1
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny
- Marcin_558
- Posty: 4134
- Rejestracja: 2006-09-02, 19:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz/Łochowo
- Kontakt:
I kolejny artykuł:
Autobusy na prąd w Polsce
Autobus elektryczny czeskiej firmy SOR Libchavy zaprezentowano w czwartek w Lublinie.
Rozmowy na temat uruchomienia w Lublinie montażu trolejbusów i autobusów elektrycznych z czeskim producentem prowadzi POL-MOT Warfama.
"Rozmawiamy z fabryką w Czechach o dwóch projektach. SOR jest zainteresowany, żeby w naszej fabryce w Lublinie ulokować montaż trolejbusów. Rozmawiamy też o możliwości podjęcia produkcji autobusów elektrycznych w Lublinie" - powiedział dyrektor generalny POL-MOT Holding Andrzej Zarajczyk. Jak dodał, wyniki tych rozmów będą znane do końca roku.
Dyrektor wykonawczy SOR Poland Jan Cerny powiedział, że prezentowany autobus SOR EBN 10,5 jest pierwszym w Europie autobusem elektrycznym o tak dużej pojemności - zmieści się w nim na misjach siedzących i stojących 85 osób. "Najbliżej na świecie, takie autobusy są w Chinach. Obecne dotychczas w Europie autobusy elektryczne mogą pomieścić ok. 40 osób" - powiedział Cerny.
Dodał, że w eksploatacji jest pięć takich autobusów - cztery jeżdżą w komunikacji miejskiej w czeskim mieście Ostrawa, a piąty jest używany do przewożenia turystów w Tatrach na Słowacji.
Autobus SOR prezentowany w Lublinie ma ok. 10 m długości, 19 miejsc siedzących i 66 stojących. Jest zasilany prądem z baterii, które umieszczone są na jego tylnej ścianie. Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 150 km. Jeśli jest taka potrzeba, baterie można w czasie ok. półtorej godziny doładować do 80 proc. pojemności. Autobus ma silnik o mocy 120 kW.
Bateria jest sporym obciążeniem dla autobusu, waży ok. 1,6 tony. Jednak - jak podkreśla wicedyrektor lubelskiego oddziału Pol-Mot Warfama Marek Zmarz - technologia produkcji baterii bardzo szybko się rozwija. "Z roku na rok powstają baterie lżejsze i tańsze" - powiedział.
Autobus kosztuje ok. 1,3 mln zł. Jak tłumaczył Zmarz, nakłady te zwracają się w trakcie eksploatacji autobusu, bo koszty energii elektrycznej są niższe niż zakupu paliwa.
Autobus jest przeznaczony do użytku w komunikacji miejskiej, w ruchu na terenach uzdrowiskowych czy w przestrzeni zabytkowych starówek. Jego zalety to cicha praca, prosty zespół napędowy oraz to, że nie emituje toksycznych spalin. "Jest też bardziej racjonalna gospodarka energią, dlatego że w tym autobusie jest możliwość odzyskiwania energii przy hamowaniu" - dodał Zmarz.
Elektryczny autobus to najnowszy produkt czeskiej spółki SOR Libchavy, która produkuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne oraz trolejbusy.
Spółka POL-MOT Warfama, notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, specjalizuje się w produkcji maszyn i urządzeń rolniczych. Spółka posiada zakład produkcyjny w Dobrym Mieście k. Olsztyna, a także oddziały w Biedaszkach Małych k. Kętrzyna, w Opalenicy i w Lublinie. W lubelskim oddziale montowane są - pochodzące z Chin - samochody Grand Tiger. W marcu 2009 r. spółka uzyskała świadectwo homologacji uprawniające do sprzedaży tego samochodu na terenie Unii Europejskiej. Jeszcze w tym roku spółka zapowiedziała uruchomienie w Lublinie produkcji ciągników pod marką Ursus.
http://motoryzacja.interia.pl/samochody ... 695768,320