Solaris Urbino 20/24 - domniemania

Tutaj są prowadzone dyskusje oraz wyrażane opinie o autobusach marki Solaris...
chudy5d

Post autor: chudy5d »

No i logo na drugim członie trochę nie pasuję... :D

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

Prawdę mówiąc nie ma żadnej realnej szansy na U20 i U24, prawda? większość to domniemywania, które nie mają pokrycia. Szkoda, ale taka jest prawda :(

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Jeśli będzie zapotrzebowanie, to pewnie Solaris się tym zajmie, ale póki co miasta tylko testują i to tylko niektóre. Myślę, że prędzej doczekamy się takiej długiej hybrydy niż zwykłego Solarisa o tej długości.
Filip, zwróć uwagę na to - co by było, gdyby Solaris wypuścił teraz 20-metrowca, a okazałoby się, że zapowiedzi MZA i MPK Kraków się nie spełniły? Byłaby to zmarnowana kasa. Tak więc jeśli ktoś zacznie takie autobusy kupować, to być może Solaris się projektem takich wozów zajmie ;)

Filip7370

Post autor: Filip7370 »

KKS pisze:co by było, gdyby Solaris wypuścił teraz 20-metrowca, a okazałoby się, że zapowiedzi MZA i MPK Kraków się nie spełniły? Byłaby to zmarnowana kasa.
Taki wóz jak SU18H udowodnił że innowacje dla rynku PL znalazło nabywców na rynku zagranicznym. Zatem jeżeli nawet SU20 nie będzie kupione przez MZA/MPK to szybko Niemcy kupią to jako tańszego od MAN-a GXL. Krok należy do producenta czyli Solaris-a.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Filip7370 pisze:Taki wóz jak SU18H udowodnił że innowacje dla rynku PL znalazło nabywców na rynku zagranicznym. Zatem jeżeli nawet SU20 nie będzie kupione przez MZA/MPK to szybko Niemcy kupią to jako tańszego od MAN-a GXL. Krok należy do producenta czyli Solaris-a.
A te MAN-y GXL i inne CapaCity w ogóle ktoś na większą skalę kupuje, czy to raczej taka ciekawostka?

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Filip7370 pisze:Taki wóz jak SU18H udowodnił że innowacje dla rynku PL znalazło nabywców na rynku zagranicznym.
SU18H to co innego, wóz, dla którego nie potrzeba dodatkowych zezwoleń, a wręcz można na niego zdobyć dotację. A taki 20-metrowy bądź dłuższy autobus to kłopot i mało który przewoźnik się na niego decyduje.
plocmaster pisze:A te MAN-y GXL i inne CapaCity w ogóle ktoś na większą skalę kupuje, czy to raczej taka ciekawostka?
Nie, ktoś wymieniał już na tym forum miasta, które z tych wozów korzystają i nie była to jakaś imponująca lista.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:Filip, zwróć uwagę na to - co by było, gdyby Solaris wypuścił teraz 20-metrowca, a okazałoby się, że zapowiedzi MZA i MPK Kraków się nie spełniły? Byłaby to zmarnowana kasa.
Coś czuję, że już się nie spełniły. Już ucichła sprawa 20-metrowców w Warszawie. Nawet chyba już zapomniano o tym trójczłonowym Phileasie, którego podobno miało testować MZA :retard:

Maciszyn

Post autor: Maciszyn »

Jeżeli chodzi o CapaCity dla Krakowa, to MPK wykazywało zainteresowanie tym modelem, choć samo przyznało, że "cenowo jest poza zasięgiem", więc jeśli już go zobaczymy pod Wawelem, to jedynie na testach.
Myślę, że prędzej doczekamy się takiej długiej hybrydy niż zwykłego Solarisa o tej długości.
Pod warunkiem że administracja w jakiś sposób by dotowała zakupy takiego pojazdu. Bo jeżeli przewoźnicy będą musieli wydać trochę więcej kasy niż na normalnego 20/24 metrowca, przy takich samych problemach (załatwianie zezwoleń, pewnie bardziej wymagająca obsługa techniczna takich pojazdów), wielu z nich "podziękuje" i kupi więcej 18-metrowców.


No chyba, że ktoś w Polsce, pokusi się o uruchomienie linii BRT, to wtedy 20 i 24 metrowce byłby jedynym sensownym rozwiązaniem.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

Maciszyn pisze:No chyba, że ktoś w Polsce, pokusi się o uruchomienie linii BRT, to wtedy 20 i 24 metrowce byłby jedynym sensownym rozwiązaniem.
Ano, właśnie. I tu jest chyba największy problem.

Nie wiem jak w Krakowie, ale w Warszawie zauważyłem taką tendencję, żeby owszem kupić 20 metrowe autobusy... ale tylko po to by zastąpiły one autobusy 18 metrowe, na najbardziej obciążonych trasach. Czyli poruszały się wyłącznie po ogólnie dostępnych drogach, również tych osiedlowych, gdzie wybudowano mini-ronda i inne przeszkody. :]

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

Maciszyn pisze:Pod warunkiem że administracja w jakiś sposób by dotowała zakupy takiego pojazdu. Bo jeżeli przewoźnicy będą musieli wydać trochę więcej kasy niż na normalnego 20/24 metrowca, przy takich samych problemach (załatwianie zezwoleń, pewnie bardziej wymagająca obsługa techniczna takich pojazdów), wielu z nich "podziękuje" i kupi więcej 18-metrowców.
Zdaje się, że można występować do UE o kasę na pojazdy hybrydowe.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

J-31, zauważ też, że te najbardziej obciążone linie autobusowe powinny być zastąpione komunikacją szynową, a nie obsługiwane dłuższymi autobusami. Taki CapaCity czy GXL na E-4 to leczenie syfu pudrem.

Maciszyn

Post autor: Maciszyn »

Ok, ale niektóre osiedla mieszkaniowe (np. w Kraku) są tak położone, że technicznie nieopłacalne byłoby poprowadzenie tam linii tramwajowej... A taki 20 metrowiec dojedzie :) Poza tym, w przypadku dosyć trudnej (dla tramwaju) lokalizacji kilku osiedli można zrobić linię przelotową.

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

Maciszyn pisze:Ok, ale niektóre osiedla mieszkaniowe (np. w Kraku) są tak położone, że technicznie nieopłacalne byłoby poprowadzenie tam linii tramwajowej...
Które, dlaczego nieopłacalne i czy tam w ogóle potrzebne jest coś większego niż normalne przeguby?

maly_miki

Post autor: maly_miki »

Przyznam, że czasami to mam wrażenie, że te postulaty odnośnie super-przegubów są podyktowane chęcią jakiegoś wyróżnienia czy czegoś takiego. Ich pojemność (większa o kilkanaście osób) nie jest aż różna, żeby go porównywać np. z tramwajem. Zastanawiam się czy to nie miałby być po prostu taki bajer.....

Lopez

Post autor: Lopez »

Maciszyn pisze:Ok, ale niektóre osiedla mieszkaniowe (np. w Kraku) są tak położone, że technicznie nieopłacalne byłoby poprowadzenie tam linii tramwajowej... A taki 20 metrowiec dojedzie
Jakie to osiedla masz na myśli? Mi taka teza nie wydaje się prawdziwa. Po raz n powiem: najpierw większa częstotliwość, a później superprzegub.

ppln

Post autor: ppln »

Lopez pisze:najpierw większa częstotliwość, a później superprzegub.
A potem tramwaj. Ewentualnie tramwaj kilka km od osiedla (jeśli naprawdę się nie da i nie jest to możliwe) i maksymalnie krótkie linie dowozowe osiedle-tramwaj obsługiwane zwykłym (12, ew. 18 m) taborem

Awatar użytkownika
pmaster
Posty: 10000
Rejestracja: 2005-10-31, 16:42
Lokalizacja: Europa Środkowa

Post autor: pmaster »

ppln pisze:(jeśli naprawdę się nie da i nie jest to możliwe)
Chciałbym poznać chociaż jeden przypadek, w którym naprawdę się nie da

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

plocmaster pisze:Chciałbym poznać chociaż jeden przypadek, w którym naprawdę się nie da
Tak jak zauważyłem np. w Krakowie na Woli Duchackiej, teren jest silnie pofałdowany - nota bene, pętla tramwajowa na Kurdwanowie zbudowana jest na wiadukcie, właśnie ze względu na różnice poziomu terenu.

Tak więc np. tam poprowadzienie tramwaju głębiej w osiedla, jest raczej niemożliwe. Po pierwsze osiedla mieszkaniowe na Kurdwanowie są silnie zabudowane, a po drugie - wspomniane - dosyć wysokie pagórki.
Ewentualnie tramwaj kilka km od osiedla (jeśli naprawdę się nie da i nie jest to możliwe) i maksymalnie krótkie linie dowozowe osiedle-tramwaj obsługiwane zwykłym (12, ew. 18 m) taborem
Skoro już piszę o Kurdwanowie, to właśnie tam jest taka sytuacja. Tzn. tramwaj ze Śródmieścia na "Kurdwanów-pętla", a z tramwaju lokalne autobusy (np. Jelcze Vero) i to się znakomicie sprawdza ;)

Prócz tramwaju, na Kurdwanów i w osiedla Woli Duchackiej dojeżdżają jeszcze autobusy linii śródmiejskich np. 179 (o ile dobrze pamiętam) z Pawiej ;)

faja_k
Posty: 6027
Rejestracja: 2007-01-08, 21:57
Lokalizacja: Nie jest kolorowo.

Post autor: faja_k »

No, ale to inna sytuacja, bo jak sam widzisz - autobusy dowożące do pętli to Jelcze Vero, a nie przepełnione przeguby, które trzeba zamienić na U20. Piszemy o miejscach, w których naprawdę potrzeba tramwaju, bo ludzie w autobusy się nie mieszczą.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 29619
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: J-31 »

KKS pisze:No, ale to inna sytuacja, bo jak sam widzisz - autobusy dowożące do pętli to Jelcze Vero, a nie przepełnione przeguby, które trzeba zamienić na U20. Piszemy o miejscach, w których naprawdę potrzeba tramwaju, bo ludzie w autobusy się nie mieszczą.
Wola Duchacka jest dosyć rozległa i jest tam mnóstwo nowych osiedli mieszkaniowych, tak więc wydaje mi się - chociaż nie jestem mieszkańcem Krakowa i pewnie mogę się mylić - że spokojnie przykładowe SU20 (o ile by takie powstało) mogło by dojeżdżać na Kurdwanów ze Śródmieścia, ale trochę z innej strony, tak aby wspomagać tramwaje (jadące między innymi ul. Wielicką), natomiast ich nie dublować.

Co więcej, moja wyobraźnia podpowiada mi, że tak długie autobusy mogłyby spokojnie stworzyć połączenie autobusowe gdzieś z Nowej Huty, poprzez rondo Grzegórzeckie i ul. Grzegórzecką wprost przez Wisłę do Ronda Grunwaldzkiego. A dalej dowolnie.

W ten sposób 20-metrowce spotykałyby się z obecną linią tramwajową 50, na wspólnym odcinku ul. Grzegórzeckiej, tworząc węzeł. I dając tym samym, mieszkańcom wybór. Albo tramwajem albo autobusem. ;)
Ostatnio zmieniony 2008-12-22, 15:40 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Solaris”