Solaris Urbino 15
Porównaj wieże z I/II generacji solarisów do teraźniejszych (III gen.)J-31 pisze:Jakoś nie wydaje mi się, żeby wieża była jakoś powiększona - chociaż mogę się mylić.
Czyżby te normy emisji spalin negatywnie wpływały na rozmiar slinika? A może to wina stosowania mocniejszych silników. Różnice według mnie widać gołym okiem
Jeździłem Solarisami po Aarhus, to zupełnie inna bajka chyba nie ma co się wdawać w szczegóły, jakość wykonania, te fotele (w rzeźni rozkładane), bajka Co ciekawe do wsiadania służą środkowe drzwi, naprzeciwko których stoi biletomat, a wysiada się tylnymi i przednimi (brak barierki odgradzającej połówki drzwi). Specyficzną cechą duńskich autobusów jest dwustronny wyświetlacz z tyłu, pokazujący numer linii wewnątrz i na zewnątrz.
Ten U15 ze zdjęcia trochę przeczy temu co widziałem na żywo rok temu, nie widać tego wyświetlacza, no i rzeźnia jest po stronie drzwi (zmniejszyła się i ma tylko 1 siedzenie rozkładane), a nie naprzeciwko jak w poprzednich dostawach. Widzę za to stelaż do biletomatu.
Na dodatek Duńczycy narzekali na układ siedzeń w poprzednich Urbino, mało miejsca na nogi i umiejscowienie tyłem w stosunku do kierunku jazdy. Widocznie przewoźnik wziął sobie do serca niektóre skargi, ale i tak widzimy siedzenia umiejscowione tyłem. Specyfika duńskiego transportu (a właściwie całej Skandynawii), to komfortowe miejsce dla każdego pasażera (w Kopenhadze Scanie i Volviaki mają osobiste nawiewy dla każdego pasażera, również wygodne siedzenia, no i dojście do tyłu autobusu po schodkach), warunki u nas ciężkie do spotkania na liniach lokalnych, nie mówiąc o miejskich. Poprzednie dostawy Urbino i MAN-ów były dla mieszkańców Aarhus niezłym szokiem, ale przynajmniej w porównaniu do ich stolicy inwestują w 100% niską podłogę
Choć muszę przyznać, że a Aarhus w godzinach szczytu wszystkie miejsca siedzące lubiły być zajęte, a stojących osób trochę było, ale oczywiście nie ma co porównywać z naszym realiami Za to w Kopenhadze w autobusie tylko raz nie było gdzie usiąść (gdy jakaś wycieczka wsiadła), w SKM i metrze też raczej się siedziało, choć może zdarzyło się parę razy stać
Chyba nieco odbiegłem od tematu
Ten U15 ze zdjęcia trochę przeczy temu co widziałem na żywo rok temu, nie widać tego wyświetlacza, no i rzeźnia jest po stronie drzwi (zmniejszyła się i ma tylko 1 siedzenie rozkładane), a nie naprzeciwko jak w poprzednich dostawach. Widzę za to stelaż do biletomatu.
Na dodatek Duńczycy narzekali na układ siedzeń w poprzednich Urbino, mało miejsca na nogi i umiejscowienie tyłem w stosunku do kierunku jazdy. Widocznie przewoźnik wziął sobie do serca niektóre skargi, ale i tak widzimy siedzenia umiejscowione tyłem. Specyfika duńskiego transportu (a właściwie całej Skandynawii), to komfortowe miejsce dla każdego pasażera (w Kopenhadze Scanie i Volviaki mają osobiste nawiewy dla każdego pasażera, również wygodne siedzenia, no i dojście do tyłu autobusu po schodkach), warunki u nas ciężkie do spotkania na liniach lokalnych, nie mówiąc o miejskich. Poprzednie dostawy Urbino i MAN-ów były dla mieszkańców Aarhus niezłym szokiem, ale przynajmniej w porównaniu do ich stolicy inwestują w 100% niską podłogę
Choć muszę przyznać, że a Aarhus w godzinach szczytu wszystkie miejsca siedzące lubiły być zajęte, a stojących osób trochę było, ale oczywiście nie ma co porównywać z naszym realiami Za to w Kopenhadze w autobusie tylko raz nie było gdzie usiąść (gdy jakaś wycieczka wsiadła), w SKM i metrze też raczej się siedziało, choć może zdarzyło się parę razy stać
Chyba nieco odbiegłem od tematu
Ostatnio zmieniony 2011-12-21, 02:55 przez B@rteK, łącznie zmieniany 2 razy.
No pozdro poćwicz http://www.phototrans.eu/14,470021,0,So ... 5_410.htmlep40 pisze:Wieża tego Urbino 15 ma taki sam rozmiar jak w innych Urbino 15 III
Zdjęć ciąg dalszy, tym razem dużo ich jestep40 pisze:Piętnastka dla Aarhus
http://imageshack.us/photo/my-images/651/img9138x.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/32/img9147bj.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/189/img9140e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/163/imag0144z.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/267/imag0142i.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/52/imag0141ny.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 139vh.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/40 ... 138vq.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/651/imag0135e.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/254/imag0134l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/853/imag0133s.jpg/
Niestety autor w/w zdjęć jest mi nieznany.
Re: Urbino 15
5 lat temu poruszona była zagadka dlaczego wieże w U15 III są większe niż w innych Solarisach III generacji (z obecnej perspektywy należy dodać, że chodzi o Euro V i niżej). Odpowiedź do tej pory nie padła, lecz ostatnio słyszałem kilka sugestii na temat przyczyny takiego rozmiaru wieży. W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża. W egzemplarzach z DAFem Euro VI z powodu dodatkowego osprzętu względem Euro V silnik i skrzynię umieszczono równolegle do osi autobusu i przesunięto ku środkowi, w wyniku czego nadal wał był po prostej od skrzyni, lecz za to wieża się zwiększyła.
O ile w U12 i U18 takie umieszczenie zespołu napędowego zastosowano dopiero przy Euro VI tak w przypadku U15 zastosowano już wcześniej w egzemplarzach Euro IV i V. Przy Euro VI wymuszone to zostało osprzętem za to w przypadku U15 Euro IV i V osprzęt nie był problemem, lecz potrzeba umieszczenia wału napędowego równolegle do osi autobusu. W U12 i U18 wał jest po prostej od skrzyni lecz pod kątem względem mostu napędowego. W U15 musi być po prostej od skrzyni, aż do mostu z dwóch przyczyn, po pierwsze z powodu większej odległości skrzyni i mostu względem siebie, przez co sam wał jest dłuższy, a po drugie z powodu obecności skrętnych kół trzeciej osi które uniemożliwiają poprzeczne umieszczenie wału. Gdyby w czasach Euro IV/V Solaris opracował swojego odpowiednika Mercedesa Capacity to silnik też by tak był umieszczony z tych samych powodów.
O ile w U12 i U18 takie umieszczenie zespołu napędowego zastosowano dopiero przy Euro VI tak w przypadku U15 zastosowano już wcześniej w egzemplarzach Euro IV i V. Przy Euro VI wymuszone to zostało osprzętem za to w przypadku U15 Euro IV i V osprzęt nie był problemem, lecz potrzeba umieszczenia wału napędowego równolegle do osi autobusu. W U12 i U18 wał jest po prostej od skrzyni lecz pod kątem względem mostu napędowego. W U15 musi być po prostej od skrzyni, aż do mostu z dwóch przyczyn, po pierwsze z powodu większej odległości skrzyni i mostu względem siebie, przez co sam wał jest dłuższy, a po drugie z powodu obecności skrętnych kół trzeciej osi które uniemożliwiają poprzeczne umieszczenie wału. Gdyby w czasach Euro IV/V Solaris opracował swojego odpowiednika Mercedesa Capacity to silnik też by tak był umieszczony z tych samych powodów.
Re: Urbino 15
Jak na moje to tu widać silnik umieszczony wzdłużnie:ep40 pisze:W U12 i U18 Euro V i niżej silnik i skrzynia są ustawione poprzecznie żeby wał napędowy nie był pod kątem względem skrzyni co ma eliminować bicie wału i żeby wieża nie była zbyt duża.
http://open.phototrans.net/14,680473,0, ... 12_42.html
http://open.phototrans.net/14,692535,0, ... _898B.html
Chyba tylko Scania praktykuje w autobusach silnik poprzeczny.
Znalazłem też taki komentarz pod zdjęciem wału napędowego U15:
Re: Urbino 15
Przejęzyczyłem się, nie chodziło mi o układ poprzeczny jak w Scanii, lecz o to, że silnik jest pod pewnym kątem względem osi autobusu, lecz zasadniczo jest to wciąż układ wzdłużny, tak jest w U12 i U18 Euro V i niżej, w Solarisach z DAFem Euro VI silnik jest idealnie równolegle do osi. Na zapodanych zdjęciach widać, że silnik jest pod kątem. Pytanie jak to jest rozwiązane w U15 Euro IV i V? Pod kątem jak w U12 i U18 Euro V i niżej czy równolegle jak w U12, U15, U18 Daf Euro VI? W U15 Euro IV i V stosowano takie same silniki jak w U12 i U18 Euro IV i V, a jednak wieża jest większa w U15, inne ułożenie silnika jest sensownym wytłumaczeniem tej różnicy. Jak mówiłem, większa odległość między skrzynią, a mostem i przeszkoda w postaci koła trzeciej osi uzasadniają "wyprostowanie".
Co do wspomnianego zdjęcia wału z U15 to chodzi o to zdjęcie:
http://phototrans.pl/14,349545,0,Solari ... 5_207.html
To jest U15 II generacji (Euro III?) posiadający małą wieżę i silnik pod kątem dzięki temu, że wał jest dwuczęściowy. Rzecz w tym, że w późniejszych U15 musieli zrobić to inaczej. Gdyby U15 Euro IV i V (tylko w ramach III generacji Solaris produkował autobusy spełniające te normy) miały tak samo to wieża byłaby taka sama jak w U12 i U18. Nie widziałem wału z U15 Euro IV i V więc nie wiem czy jest jednoczęściowy czy dwuczęściowy, lecz jeśli mam rację z moją teorią to nawet przy dwuczęściowym obie części są po linii prostej. Kwestią jest teraz potwierdzić teorię i ewentualnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego w późniejszych U15 Solaris zrezygnował z rozwiązania stosowanego we wcześniejszych U15?
Co do wspomnianego zdjęcia wału z U15 to chodzi o to zdjęcie:
http://phototrans.pl/14,349545,0,Solari ... 5_207.html
To jest U15 II generacji (Euro III?) posiadający małą wieżę i silnik pod kątem dzięki temu, że wał jest dwuczęściowy. Rzecz w tym, że w późniejszych U15 musieli zrobić to inaczej. Gdyby U15 Euro IV i V (tylko w ramach III generacji Solaris produkował autobusy spełniające te normy) miały tak samo to wieża byłaby taka sama jak w U12 i U18. Nie widziałem wału z U15 Euro IV i V więc nie wiem czy jest jednoczęściowy czy dwuczęściowy, lecz jeśli mam rację z moją teorią to nawet przy dwuczęściowym obie części są po linii prostej. Kwestią jest teraz potwierdzić teorię i ewentualnie odpowiedzieć na pytanie dlaczego w późniejszych U15 Solaris zrezygnował z rozwiązania stosowanego we wcześniejszych U15?