Komunikacja we Wrocławiu okiem przyjezdnych
Komunikacja we Wrocławiu okiem przyjezdnych
Szanowni forumicze, warto w końcu otworzyć taki temat.
Czynię to zresztą zgodnie z obietnicą, ponieważ jak pewnie Wiecie, odwiedziłem Wrocław. A po za tym, co jakiś czas piszemy na forum o różnych elementach komunikacji miejskiej we Wrocławiu - a to o przyszłym Tramwaju Plus, a to o rondzie Reagana, a to o Skodach, czy również o autobusach
Warto tutaj trochę zsumować dyskusję o wrocławskiej komunikacji. Szczególnie, że celem mojej wizyty był nie tylko rekonesans po mieście, ale również chciałem zobaczyć miejsca, które - z mojego punktu widzenia - mogą być potencjalnie ciekawe.
Wrocław jako taki trochę mnie zaskoczył. Centrum a Śródmieście to dwa różne miejsca. Ja osobiście i myślę, że koledzy z pozostałych polskich miast są przyzwyczajeni do tego, że Śródmieście i Centrum to w zasadzie jedno miejsce - w którym dużo się dzieje i jest spory ruch.
Tak jest w Warszawie, tak jest w Poznaniu, czy w Krakowie... tymczasem we Wrocławiu centrum miasta ściśle otacza Stare Miasto i w zasadzie odbywa się główne życie miasta. Tu dzieje się najwięcej.
Natomiast z moich obserwacji wynika, że Śródmieście Wrocławia jest na uboczu. Jest tam cicho, nawet odludnie, spokojnie.
Co ciekawe - to właśnie w Śródmieściu Wrocławia ulokowano dwa bardzo ważne i niesamowicie ciekawe elementy wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Pl. Powstańców Wielkopolskich
Otoczony starą zabudową, dostojny, piękny i bardzo ciekawy z technicznego punktu widzenia pl. Powstańców Wielkopolskich (rejon dworca PKP Wrocław Nadodrze). Miejsce bardzo historyczne. Co ciekawe, by się tam dostać tramwajem trzeba przejechać przez siatkę wąskich, spokojnych, cichych uliczek Śródmieścia (np. Bolesława Chrobrego, czy przez pl. Park Staszica "zerówką" lub odwrotnie ul. Nowowiejską).
Miejsce jak napisałem ciekawe. Ostatnio przebudowane i to nawet widać. Bije świerzością po oczach. Są nowe biletomaty, pojawiły się "infoKioski", powieszono tablice elektroniczne na przystankach.
http://img403.imageshack.us/img403/8343/nadodrze1.jpg
Czytając o tym placu obszerny artykuł w jednym ze "Światów Kolei" wyobrażałem sobie, że jest to miejsce bardzo ruchliwe. Nie wiem, czy to jest wina wakacji, czy rzeczywisćie Plac Powstańców Wielkopolskich jest takie spokojne na codzień również po za wakacjami.
Faktem jest, że przez ten plac prócz postoju tramwajów linii 0p i 0L, przejeżdżają tranzytem - z postojem - tramwaje linii 1, 6, 7, 8. A także autobusy linii 132, 144, a ponadto w tym miejscu ma pętle podmiejska linia 908 obsługiwana Jelczami L120 firmy P.W.H.D. p. Henryka Dyrdy.
Zastanawiam mnie przejazd pod wiaduktem do ul. Trzebnickiej. Tam chyba często musi dochodzić do połamania pantografów. Prześwit jest bardzo mały, toteż przejeżdżające tramwaje poruszają się z prawie złożonymi pantografami.
pl. Grunwaldzki
Kolejne miejsce to węzeł pl. Grunwaldzki z rondem Reagana po środku. Zrobił by na mnie super wrażenie, ale...
... mam kilka pytań do kolegów z Wrocławia
1. Czemu przebudowując rondo nie pomyślano o podwyższeniu peronów ?
To jest w zasadzie patelnia. Wszystko jest równe. Osoba niepełnosprawna musi się wspinać z poziomu jezdni do pojazdów
2. Węzeł pl. Grunwaldzki - to jest szeroka ulica łącząca most Grunwaldzki z mostem Szczytnickim. Torowisko tramwajowe, przebudowano w taki sposób aby mogły po nim poruszać się autobusy. Idea jest super, ale czemu tak to skopano ?
a/ Jak to się stało, że zapada się nawierzchnia drogowa na torowisku ?
b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
http://img266.imageshack.us/img266/1958 ... ldzki1.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/3373/grunwaldzki2.jpg
Dąbie, rejon Hali Stulecia.
Interesowało mnie to mniejsce ze względu na trójtor.
http://img197.imageshack.us/img197/4112/wro231.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/4333/wro230.jpg
I zastanawia mnie, czemu się zdecydowano na takie rozwiązanie. Czy to ze względu na pobliską halę Stulecia (dawna Hala Ludowa) ? Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Czy jeszcze z tego się korzysta ?
Tramwaj Plus
Korzystając z podpowiedzi 9507 - za którą dziękuję - postanowiłem zajrzeć do dwóch miejsc we Wrocławiu, do których w przyszłości ma dotrzeć Tramwaj Plus.
Do pierwszego miejsca już docierają tramwaje - to jest Leśnica. Odcinek między Pilczycami a samą Leśnicą wymaga remontu
http://www.youtube.com/watch?v=5pNS6JnlobE
Natomiast odcinek miejski (ul. Lotnicza, oraz część ul. Legnickiej) jest już częściowo wyremontowany.
Drugie miejsce to Kozanów. Tam ma podobno również dotrzeć tramwaj Plus. I jak zauważyłem na ciągu ulic Pilczycka - Popowicka, pozostawiono miejsce pod przyszłą budowę tramwaju.
Tu są fotki ul. Pilczyckiej od strony Kozanowa (całkiem spore i ładne osiedle mieszkaniowe).
http://img197.imageshack.us/img197/6352/kozanow1.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/1918/kozanow2.jpg
Kozanów. Czy w tym miejscu ma znaleźć się przyszła pętla ? To jest rejon pętli autobusowej przy ul. Kozanowskiej/Dokerskiej
http://img189.imageshack.us/img189/8568/kozanow3.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/8085/kozanow5.jpg
Jak widać - miejsca na przyszły tramwaj jest sporo
ulica Gajowicka
http://img197.imageshack.us/img197/4773/gajowicka1.jpg
Na ulicy Gajowickiej oraz na ul. Zielińskiego znalazłem nie używane tory tramwajowe...
1. Dokąd prowadziły tory na Gajowickiej ?
Co ciekawe autobusy linii 144 nim skręcając z ul. Zielińskiego w Piłsudskiego (Centrum)... zatrzymują się na wysepce przystanku tramwajowego. Nieczynnego przystanku dla tramwajów, ale czynnego dla autobusów
Część z tych miejsc Zobaczycie w pierwszym ogólnym filmie o tramwajach we Wrocławiu
http://www.youtube.com/watch?v=t3AIWcEc4KA
Później będą jeszcze kolejne filmy.
Konstal 105Na we Wrocławiu
Wrocław stoi Konstalem - wciąż jest ich cała masa we Wrocławiu, ale to co mi się spodobało, to modernizacja made by Protram. Myślę, że to był bardzo dobry pomysł i fantastycznie odświeżono stare wagony. Aż szkoda, że w Warszawie nie pomyślano o podobnej modernizacji.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17101
A propo wnętrza Konstali 105Na. Jak zauważyłem, to co miasto to inne kolory wewnątrz wagonów. W Krakowie niebieski bije po oczach wszędzie, w Poznaniu zielony dosłownie wali po oczach. W Warszawie pojawia się żółć... a we Wrocławiu.
Są dwa kolory, które kontrastują ze sobą, ale charakteryzują starsze wagony. To granatowy i czerwony.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17058
Jednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17064
Protram
Bardzo spodobały mi się Protramy. Zarówno 204WrAs jak i 205WrAs... ten drugi znacznie bardziej (później będzie film o nim). Myślę, że Tramwaje Śląskie nie zrobiłyby źle kupując 205WrAs.
Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe... a mimo to tramwaj znakomicie sobie na nich radził. Cichy, szybki. No i oczywiście ten niskopodłogowy środkowy człon. Bardzo mi się on spodobał. Jest dobrze zaplanowany, pojemny. Zmieściły się tam dwa wózki dziecięce i jeszcze było miejsce
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17079
Różnica poziomów pomiędzy członami jest spora, ale te schodki nie są jakoś specjalne strome.
To byłoby na razie tyle jak na pierwszy post. Ciąg dalszy nastąpi.
==============
Jeszcze na koniec pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
http://img39.imageshack.us/img39/59/merc2.jpg
Autobus dostrzegłem w ostatniej chwili w al. gen. Hallera.
Czynię to zresztą zgodnie z obietnicą, ponieważ jak pewnie Wiecie, odwiedziłem Wrocław. A po za tym, co jakiś czas piszemy na forum o różnych elementach komunikacji miejskiej we Wrocławiu - a to o przyszłym Tramwaju Plus, a to o rondzie Reagana, a to o Skodach, czy również o autobusach
Warto tutaj trochę zsumować dyskusję o wrocławskiej komunikacji. Szczególnie, że celem mojej wizyty był nie tylko rekonesans po mieście, ale również chciałem zobaczyć miejsca, które - z mojego punktu widzenia - mogą być potencjalnie ciekawe.
Wrocław jako taki trochę mnie zaskoczył. Centrum a Śródmieście to dwa różne miejsca. Ja osobiście i myślę, że koledzy z pozostałych polskich miast są przyzwyczajeni do tego, że Śródmieście i Centrum to w zasadzie jedno miejsce - w którym dużo się dzieje i jest spory ruch.
Tak jest w Warszawie, tak jest w Poznaniu, czy w Krakowie... tymczasem we Wrocławiu centrum miasta ściśle otacza Stare Miasto i w zasadzie odbywa się główne życie miasta. Tu dzieje się najwięcej.
Natomiast z moich obserwacji wynika, że Śródmieście Wrocławia jest na uboczu. Jest tam cicho, nawet odludnie, spokojnie.
Co ciekawe - to właśnie w Śródmieściu Wrocławia ulokowano dwa bardzo ważne i niesamowicie ciekawe elementy wrocławskiej komunikacji miejskiej.
Pl. Powstańców Wielkopolskich
Otoczony starą zabudową, dostojny, piękny i bardzo ciekawy z technicznego punktu widzenia pl. Powstańców Wielkopolskich (rejon dworca PKP Wrocław Nadodrze). Miejsce bardzo historyczne. Co ciekawe, by się tam dostać tramwajem trzeba przejechać przez siatkę wąskich, spokojnych, cichych uliczek Śródmieścia (np. Bolesława Chrobrego, czy przez pl. Park Staszica "zerówką" lub odwrotnie ul. Nowowiejską).
Miejsce jak napisałem ciekawe. Ostatnio przebudowane i to nawet widać. Bije świerzością po oczach. Są nowe biletomaty, pojawiły się "infoKioski", powieszono tablice elektroniczne na przystankach.
http://img403.imageshack.us/img403/8343/nadodrze1.jpg
Czytając o tym placu obszerny artykuł w jednym ze "Światów Kolei" wyobrażałem sobie, że jest to miejsce bardzo ruchliwe. Nie wiem, czy to jest wina wakacji, czy rzeczywisćie Plac Powstańców Wielkopolskich jest takie spokojne na codzień również po za wakacjami.
Faktem jest, że przez ten plac prócz postoju tramwajów linii 0p i 0L, przejeżdżają tranzytem - z postojem - tramwaje linii 1, 6, 7, 8. A także autobusy linii 132, 144, a ponadto w tym miejscu ma pętle podmiejska linia 908 obsługiwana Jelczami L120 firmy P.W.H.D. p. Henryka Dyrdy.
Zastanawiam mnie przejazd pod wiaduktem do ul. Trzebnickiej. Tam chyba często musi dochodzić do połamania pantografów. Prześwit jest bardzo mały, toteż przejeżdżające tramwaje poruszają się z prawie złożonymi pantografami.
pl. Grunwaldzki
Kolejne miejsce to węzeł pl. Grunwaldzki z rondem Reagana po środku. Zrobił by na mnie super wrażenie, ale...
... mam kilka pytań do kolegów z Wrocławia
1. Czemu przebudowując rondo nie pomyślano o podwyższeniu peronów ?
To jest w zasadzie patelnia. Wszystko jest równe. Osoba niepełnosprawna musi się wspinać z poziomu jezdni do pojazdów
2. Węzeł pl. Grunwaldzki - to jest szeroka ulica łącząca most Grunwaldzki z mostem Szczytnickim. Torowisko tramwajowe, przebudowano w taki sposób aby mogły po nim poruszać się autobusy. Idea jest super, ale czemu tak to skopano ?
a/ Jak to się stało, że zapada się nawierzchnia drogowa na torowisku ?
b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
http://img266.imageshack.us/img266/1958 ... ldzki1.jpg
http://img39.imageshack.us/img39/3373/grunwaldzki2.jpg
Dąbie, rejon Hali Stulecia.
Interesowało mnie to mniejsce ze względu na trójtor.
http://img197.imageshack.us/img197/4112/wro231.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/4333/wro230.jpg
I zastanawia mnie, czemu się zdecydowano na takie rozwiązanie. Czy to ze względu na pobliską halę Stulecia (dawna Hala Ludowa) ? Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Czy jeszcze z tego się korzysta ?
Tramwaj Plus
Korzystając z podpowiedzi 9507 - za którą dziękuję - postanowiłem zajrzeć do dwóch miejsc we Wrocławiu, do których w przyszłości ma dotrzeć Tramwaj Plus.
Do pierwszego miejsca już docierają tramwaje - to jest Leśnica. Odcinek między Pilczycami a samą Leśnicą wymaga remontu
http://www.youtube.com/watch?v=5pNS6JnlobE
Natomiast odcinek miejski (ul. Lotnicza, oraz część ul. Legnickiej) jest już częściowo wyremontowany.
Drugie miejsce to Kozanów. Tam ma podobno również dotrzeć tramwaj Plus. I jak zauważyłem na ciągu ulic Pilczycka - Popowicka, pozostawiono miejsce pod przyszłą budowę tramwaju.
Tu są fotki ul. Pilczyckiej od strony Kozanowa (całkiem spore i ładne osiedle mieszkaniowe).
http://img197.imageshack.us/img197/6352/kozanow1.jpg
http://img22.imageshack.us/img22/1918/kozanow2.jpg
Kozanów. Czy w tym miejscu ma znaleźć się przyszła pętla ? To jest rejon pętli autobusowej przy ul. Kozanowskiej/Dokerskiej
http://img189.imageshack.us/img189/8568/kozanow3.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/8085/kozanow5.jpg
Jak widać - miejsca na przyszły tramwaj jest sporo
ulica Gajowicka
http://img197.imageshack.us/img197/4773/gajowicka1.jpg
Na ulicy Gajowickiej oraz na ul. Zielińskiego znalazłem nie używane tory tramwajowe...
1. Dokąd prowadziły tory na Gajowickiej ?
Co ciekawe autobusy linii 144 nim skręcając z ul. Zielińskiego w Piłsudskiego (Centrum)... zatrzymują się na wysepce przystanku tramwajowego. Nieczynnego przystanku dla tramwajów, ale czynnego dla autobusów
Część z tych miejsc Zobaczycie w pierwszym ogólnym filmie o tramwajach we Wrocławiu
http://www.youtube.com/watch?v=t3AIWcEc4KA
Później będą jeszcze kolejne filmy.
Konstal 105Na we Wrocławiu
Wrocław stoi Konstalem - wciąż jest ich cała masa we Wrocławiu, ale to co mi się spodobało, to modernizacja made by Protram. Myślę, że to był bardzo dobry pomysł i fantastycznie odświeżono stare wagony. Aż szkoda, że w Warszawie nie pomyślano o podobnej modernizacji.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17101
A propo wnętrza Konstali 105Na. Jak zauważyłem, to co miasto to inne kolory wewnątrz wagonów. W Krakowie niebieski bije po oczach wszędzie, w Poznaniu zielony dosłownie wali po oczach. W Warszawie pojawia się żółć... a we Wrocławiu.
Są dwa kolory, które kontrastują ze sobą, ale charakteryzują starsze wagony. To granatowy i czerwony.
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17058
Jednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17064
Protram
Bardzo spodobały mi się Protramy. Zarówno 204WrAs jak i 205WrAs... ten drugi znacznie bardziej (później będzie film o nim). Myślę, że Tramwaje Śląskie nie zrobiłyby źle kupując 205WrAs.
Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe... a mimo to tramwaj znakomicie sobie na nich radził. Cichy, szybki. No i oczywiście ten niskopodłogowy środkowy człon. Bardzo mi się on spodobał. Jest dobrze zaplanowany, pojemny. Zmieściły się tam dwa wózki dziecięce i jeszcze było miejsce
http://www.km-forum.com.pl/galeria/deta ... e_id=17079
Różnica poziomów pomiędzy członami jest spora, ale te schodki nie są jakoś specjalne strome.
To byłoby na razie tyle jak na pierwszy post. Ciąg dalszy nastąpi.
==============
Jeszcze na koniec pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
http://img39.imageshack.us/img39/59/merc2.jpg
Autobus dostrzegłem w ostatniej chwili w al. gen. Hallera.
Ostatnio zmieniony 2009-07-28, 13:20 przez J-31, łącznie zmieniany 1 raz.
Zapewne chodzi Ci o L120J-31 pisze:908 obsługiwana Jelczami L11 firmy P.W.H.D. p. Henryka Dyrdy
Pamiętam, jak byłem mały, po tym nieużywanym torze kursowała Baba Jaga (LH Standard) na ZLT (Zabytkowej Linii Tramwajowej). A teraz to nie wiem, czy to w ogóle do czegoś służyJ-31 pisze:Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Gdybyś odwiedził przystanek "Nowy Dwór Krzyżówka" w stronę centrum dowiedział byś się dlaczegoJ-31 pisze:b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
Ex. MPK PoznańJednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
Jest Mercedes O405 / Pegaso, czyli <b>poprostu</b> jakaś zagraniczna zabudowa na podwoziu MB O405. Obsługuje linię pracowniczą do fabryki LG mieszczącej się na przedmieściach WrocławiaJ-31 pisze:Pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
Sorry, już poprawiłem. Tak chodziło o L120Skoda 16T pisze:Zapewne chodzi Ci o L120
Dzięki, to teraz rozumiem skąd znane mi są te kolory ... ale ten wagon musiał przejść modernizacje. Bo poznańskie 105-tki są cztero wejściowe, a ten wagon ma troje drzwiSkoda 16T pisze:Ex. MPK Poznań
Niestety tam nie dotarłem. No dobra, ale co jest na tym przystanku ?Skoda 16T pisze:Gdybyś odwiedził przystanek "Nowy Dwór Krzyżówka" w stronę centrum dowiedział byś się dlaczego
Jak ja bylem raz we Wroclawiu to na tym torze przyszla pani motornicza trenowala hamowanie itp...Skoda 16T pisze:Pamiętam, jak byłem mały, po tym nieużywanym torze kursowała Baba Jaga (LH Standard) na ZLT (Zabytkowej Linii Tramwajowej). A teraz to nie wiem, czy to <b>w ogóle</b> do czegoś służyJ-31 pisze:Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
Bez polskich znakow, poniewaz nie jestem w Polsce.
O ile w części postojowej asfalt rzeczywiście może się topić, o tyle w części przejazdowej asfalt w zupełności wystarczy. Np. w Krakowie tak zrobiono w kilku miejscach i póki co nie dzieje się nic nadzwyczajnego - a przecież prócz tramwajów jeżdża również autobusySkoda 16T pisze:Gdyby wylać asfalt w okolicach Pl. Grunwaldzkiego efekt byłby taki sam.
Zresztą na wrocławskich Osobowicach bardzo ładnie wtopiono torowisko w asfalt - i nie dzieje się nic złego, pomimo, że przejeżdżają po nim również TIR-y.
Co ciekawe na Osobowickiej przystanki tramwajowe są brukowane i jakoś zauważyłem aż takich dziur jak na pl. Piłsudskiego. A przecież zatrzymują się tam autobusy.
galeria/details.php?image_id=17084
galeria/details.php?image_id=17059
Sam jesteś ex. MPK Poznań.Skoda 16T pisze:Ex. MPK PoznańJednakże znalazłem jakiś ciekawy wyjątek. To jest #2372 - jest w środku zielony. Zieleń jest wszędzie. Nawet fotele. Rozumiem, że to jest jakaś modernizacja własna MPK ?
Ten egzemplarz był od początku w MPK Wrocław. Takie wnętrze otrzymał po modernizacji w Protramie, jednak taki wystrój nie przyjął się na dłużej.
Poza Wrocławiem, a nie na przedmieściach.Skoda 16T pisze:Jest Mercedes O405 / Pegaso, czyli <b><b>poprostu</b></b> jakaś zagraniczna zabudowa na podwoziu MB O405. Obsługuje linię pracowniczą do fabryki LG mieszczącej się na przedmieściach WrocławiaJ-31 pisze:Pytanie z innej beczki. Do kogo należy ten czerwony Mercedes (to jest jakaś modernizacja MB O405). I co on obsługuje ?
Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu
Szczerze mówiąc nie słyszałem o takich przypadkach, ale motorniczowie zawsze bardzo zwalniają pod tym wiaduktem.J-31 pisze:Zastanawiam mnie przejazd pod wiaduktem do ul. Trzebnickiej. Tam chyba często musi dochodzić do połamania pantografów. Prześwit jest bardzo mały, toteż przejeżdżające tramwaje poruszają się z prawie złożonymi pantografami.
Większość ludzi tak ma (wliczając to "ale")J-31 pisze: pl. Grunwaldzki
Kolejne miejsce to węzeł pl. Grunwaldzki z rondem Reagana po środku. Zrobił by na mnie super wrażenie, ale...
Była o tym dość intensywna dyskusja w prasie. Ponoć stwierdzili, że ze względu na sploty, tramwaje mogą wjeżdżać na rondo z mniejszą lub większą odległością od peronu. W związku z tym, prześwit między pudłem wagonu a peronem mógłby być zbyt duży i groziło by to wpadnięciem ewentualnego pasażera między pudło wagonu a krawężnik. Tyle, że po wyrównaniu peronu, stosowanie autobusów i tramwajów niskopodłogowych całkowicie straciło sens Szczerze mówiąc, nawet ja, można powiedzieć człowiek w sile wieku mam problemy, żeby na rondzie wdrapać się do tramwaju...J-31 pisze:1. Czemu przebudowując rondo nie pomyślano o podwyższeniu peronów ?
[/quote]
Ponoć błąd w projekcie. Ale wykonawca z projektantem do dziś się kłócą o to, czyja to wina...J-31 pisze:a/ Jak to się stało, że zapada się nawierzchnia drogowa na torowisku ?
Ponoć konserwator zabytków stwierdził, że ze względu na zabytkową (??) zabudowę okolicy, na torowisku powinna być kostka. No i mamy, to co mamy... a można było położyć elegancką i praktyczną płytę węgierską, tylko z kolei tu mógłby być problem ze splotami. Ale w sumie na samym rondzie możnaby to rozwiązać nieco inaczej[/quote]J-31 pisze:b/ czemu zdecydowano się na ułożenie kostki - zamiast wylać np. asfalt albo beton ?
Oj tak i to pilnego...J-31 pisze:Tramwaj Plus
Korzystając z podpowiedzi 9507 - za którą dziękuję - postanowiłem zajrzeć do dwóch miejsc we Wrocławiu, do których w przyszłości ma dotrzeć Tramwaj Plus.
Do pierwszego miejsca już docierają tramwaje - to jest Leśnica. Odcinek między Pilczycami a samą Leśnicą wymaga remontu
Mieszkałem tam ponad 20 lat i nie doczekałem się tramwaju. Dopiero jak się przeprowadziłem, to zaczęli się przymierzać do linii tramwajowej na Kozanów... Ale gdyby nie Euro 2012, to pewnie nie powstałaby w najbliższym stuleciu...J-31 pisze:Drugie miejsce to Kozanów. Tam ma podobno również dotrzeć tramwaj Plus. I jak zauważyłem na ciągu ulic Pilczycka - Popowicka, pozostawiono miejsce pod przyszłą budowę tramwaju.
Z tego, co widziałem na wizualkach, w tym miejscu trasa tramwajowa ma się rozdzielać na jadącą do Stadionu (dalej wzdłuż Pilczyckiej) oraz do Kozanowa (zjazd w Dokerską). Ale linia na Kozanów będzie miała pętlę nie tutaj (a właściwie końcowkę, bo nie będzie to prawdziwa pętla), ale przy kościele u zbiegu ulic Gwareckiej i Pilczyckiej (przynajmniej tak było na projektach, które widziałem).J-31 pisze:Kozanów. Czy w tym miejscu ma znaleźć się przyszła pętla ? To jest rejon pętli autobusowej przy ul. Kozanowskiej/Dokerskiej
O ile dobrze pamiętam, tory na Gajowickiej prowadziły od ul. Podwale, przez Muzealną, Zielińskiego, Szczęśliwą, Gajowicką do Hallera. Ale po II Wojnie Światowej nie były chyba już liniowo wykorzystywane (przynajmniej na odcinku Zielińskiego-Hallera).J-31 pisze: Na ulicy Gajowickiej oraz na ul. Zielińskiego znalazłem nie używane tory tramwajowe...
1. Dokąd prowadziły tory na Gajowickiej ?
Co ciekawe autobusy linii 144 nim skręcając z ul. Zielińskiego w Piłsudskiego (Centrum)... zatrzymują się na wysepce przystanku tramwajowego. Nieczynnego przystanku dla tramwajów, ale czynnego dla autobusów
Natomiast ta wysepka na Zielińskiego nie ma nic wspólnego z tramwajami. Powstała dopiero po przebudowie skrzyżowania z Piłsudskiego, w ramach której m.in. zlikwidowano szyny na kawałku ul. Zielińskiego.
To fakt, Protram robi naprawdę dobrą robotęJ-31 pisze:Konstal 105Na we Wrocławiu
Wrocław stoi Konstalem - wciąż jest ich cała masa we Wrocławiu, ale to co mi się spodobało, to modernizacja made by Protram. Myślę, że to był bardzo dobry pomysł i fantastycznie odświeżono stare wagony. Aż szkoda, że w Warszawie nie pomyślano o podobnej modernizacji.
Przyłączam się do opinii Szczególnie 205WrAs to moim zdaniem bardzo udany pojazd. Bardzo lubię nim jeździć, szczerze mówiąc chyba nawet bardziej, niż Skodą.J-31 pisze:Protram
Bardzo spodobały mi się Protramy. Zarówno 204WrAs jak i 205WrAs... ten drugi znacznie bardziej (później będzie film o nim). Myślę, że Tramwaje Śląskie nie zrobiłyby źle kupując 205WrAs.
To zależy gdzie, ale w niektórych miejscach faktycznie wyglądają kiepsko...J-31 pisze:Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe...
A jak tak ogólnie oceniasz komunikację miejską we Wrocławiu? Bo ZTCW na przyjezdnych robi ona dobre wrażenie... dopóki nie spróbują się nią gdzieś dostać W ogóle moim zdaniem KM we Wrocławiu to kiepski, tandetny produkt, tyle że ładnie opakowany...
- Formuła1
- Posty: 178
- Rejestracja: 2008-03-09, 13:29
- Lokalizacja: "A moje miasto to Białystok, a moje życie to Białystok..."
Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu
Szczególnie od przystanku 9 Maja do Sępolna. Tam to nawet trzymając się zrobisz BUM!J-31 pisze:Torowiska we Wrocławiu wcale nie są takie równe...
Re: Komunikacja miejska we Wrocławiu
J-31, nie widzę tutaj Twojej opinii o Skodach, może ją przedstawisz?
Komunikacja miejska we Wrocławiu - ogólna dyskusja (temat do podziału)
Tak, zostawiłem sobie Skodę na zaś... wielokrotnie miałem okazję przejechać się wrocławskimi Skodami. I w sumie, to co mnie tylko zmartwiło - w czasie upału - to brak klimatyzacji, ale w tramwaju nie było duszno. Chociaż błędem są uchylne okna. Szkoda, że Skoda nie zastosowała okien przesuwnych. Byłoby jeszcze lepiej.mpConroe pisze:J-31, nie widzę tutaj Twojej opinii o Skodach, może ją przedstawisz?
Odgłos ruszającej Skody 16T... jest nie odlotowy. To mi się w nich najbardziej spodobało
One mają pierwszy i ostatni człon z nieco wyższą podłogą, ale stopień w sumie nie aż tak wysoki, by można było narzekać.
Trochę mnie tylko dziwią te fotele ustawione poprzecznie. W tłoku można łatwo komuś nadepnąć na palce. Natomiast w momencie, kiedy w wagonie jest luźno - może być
Nie jest tak źle.tantus pisze:A jak tak ogólnie oceniasz komunikację miejską we Wrocławiu? Bo ZTCW na przyjezdnych robi ona dobre wrażenie... dopóki nie spróbują się nią gdzieś dostać W ogóle moim zdaniem KM we Wrocławiu to kiepski, tandetny produkt, tyle że ładnie opakowany...
Okres wakacji to jest taki moment, gdzie każdy chce iść na urlop - pracownicy MPK też. Toteż jest mniejsza częstotliwość kursów - i to był dla mnie spory problem. Jednakże podszedłem do tego z pewnym zrozumieniem - wakacje
Zresztą celowo wybrałem się na trzy dni - bo w jeden dzień na pewno nie zjechałbym tyle miasta. Właśnie ze względu na małą częstotliwość. Praktycznie wszystkie linie tramwajowe kursowały ze średnią częstotliwością 20 minut. To mało, ale również w tramwajach nie spotkałem się z tłokiem. Czasami było tylko większe zapełnienie.
Pamiętam, że bodajże w SB któryś z kolegów pisał o zatłoczonych autobusach we Wrocławiu. Korzystałem z komunikacji cały dzień - a więc o różnych porach, również w porze porannego szczytu (dwa razy)...
... i nigdzie nie natknąłem się na zatłoczone autobusy.
Możliwe, że ten problem dotyka głównie autobusów obsługujących tzw. "sypialnie" Wrocławia - ale nawet tam nie spotkałem się z zatłoczonymi autobusami.
Komunikację miejską we Wrocławiu oceniam ogólnie dobrze. Oczywiście jak wszędzie są jakieś plusy i minusy.
Do minusów zaliczyłbym automaty biletowe - do których trzeba mieć monety. One też potrafią się zawieszać, tak jak np. ten na terenie dworca lotniczego, którego pewna białogłowa zaczęła kopać ... by zwrócił jej złotówkę
Do minusów zaliczyłbym odmienną taryfę dla linii pospiesznych - ja jako mkm jestem już przyzwyczajonych do takich rzeczy, zresztą w Warszawie też tak mieliśmy - ale zwykły turysta (nie obeznany z k.m.) może mieć problem ze zrozumieniem, dlaczego mając tańszy bilet dobowy nie może korzystać z pospiesznej linii
Dla przykładu. W Warszawie mamy linie expresowe - i nie ma żadnych odmienności taryfowych.
Natomiast idea linii pospiesznych - jako taka - jest dobra. Można naprawdę szybko przejechać z jednego końca miast na drugi.
Pomijam już celowo pewne zawiłości związane z biletami dobowymi - np. to, że bilet można kupić tylko na ten jeden dzień do godz. 23.59
Głównym zamysłem było stworzenie dodatkowej przestrzeni do składowania wagonów nie mieszczących się już w pobliskiej zajezdni Dąbie (np. przy okazji ściągnięcia większości wozów z linii w czasie jakiegoś święta itp.; tak robiono w latach 80.).J-31 pisze:I zastanawia mnie, czemu się zdecydowano na takie rozwiązanie. Czy to ze względu na pobliską halę Stulecia (dawna Hala Ludowa) ? Bo rozumiem, że chodziło o przechowanie dużej ilości składów tramwajowych. Tylko po co ?
W tej chwili torowisko to jest wykorzystywane jak najbardziej przez linię muzealną oraz, jak już zostało powiedziane, przez Nauki Jazdy - na Jutubie nawet krąży filmik pokazujący jedno z próbnych awaryjnych hamowań.
¯ałuj Pan, żałuj... Tory już położone, rozjazdy przy końcówce zabudowane, jeszcze tylko dokończyć przejazdy, podbić tor (nawet podbijarka kolejowa już jest) i zawiesić sieć Chociaż dojście tam faktycznie trochę męczy (czemu ja w 146 nie wsiadłem...)...J-31 pisze:Na ul. Świeradowską już nie dotarłem
No i tak właśnie ma byćJ-31 pisze:Tu już są tramwaje - tędy jadą tramwaje do pętli Tarnogaj. A zatem linia na Gaj była by odgałęzieniem (raczej przedłużeniem) już istniejącej linii.
Orzesz Ty. Normalnie straciłem najlepsze. Grrrr... sierota ze mnie - właśnie tam trzeba było walić w pierwszej kolejności.PAFAWAG pisze:¯ałuj Pan, żałuj... Tory już położone, rozjazdy przy końcówce zabudowane, jeszcze tylko dokończyć przejazdy, podbić tor (nawet podbijarka kolejowa już jest) i zawiesić sieć
No cóż. To może kiedyś tam, następnym razem
A jeszcze jedno pytanie - plac Powstańców Śląskich. Tam jest rondo. Aktualnie tramwaje przejeżdżają przez to rondo na wprost, ale z kostki brukowej (na jezdni) wystają tory. I z ich ułożenia wynika, że tramwaje tam musiały kiedyś jeździć po okręgu. Czy ktoś z Was orientuje się, od mniej więcej którego roku tramwaje przejeżdżają na wprost ?
Z artykułu na hydralu wynika, że torowisko przebudowano pomiędzy 1932 a 1936 rokiem.J-31 pisze: I z ich ułożenia wynika, że tramwaje tam musiały kiedyś jeździć po okręgu. Czy ktoś z Was orientuje się, od mniej więcej którego roku tramwaje przejeżdżają na wprost ?
Wielkie dzięki Pirix za link
Ojoj... Popatrzcie na te stare zdjęcia, Kaiser Wilhelm Platz musiał być prześlicznym miejscem.
Nie mniej jednak historia torowiska na placu Powstańców Śląskich jest imponująca. Przesiadając się na przystanku "rondo" zauważyłem właśnie tory po wschodniej stronie placu, stąd moje pytanie.
Ojoj... Popatrzcie na te stare zdjęcia, Kaiser Wilhelm Platz musiał być prześlicznym miejscem.
Nie mniej jednak historia torowiska na placu Powstańców Śląskich jest imponująca. Przesiadając się na przystanku "rondo" zauważyłem właśnie tory po wschodniej stronie placu, stąd moje pytanie.