Autobusy na CNG, wodór i hybrydowe
Autobusy na CNG, wodór i hybrydowe
Źródło:POLSKA Gazeta Wrocławska pisze:Po ulicach Wrocławia będą jeździły autobusy zasilane wodorem. Taki ma być efekt porozumienia, które Wrocław podpisał w czwartek z Lublinem.
Korzyści z tej współpracy odniesie również partner Wrocławia. Na ulice Lublina też wyjadą autobusy na wodór.
- Stanie się to najszybciej w przyszłym roku, a najdalej w 2012 - deklaruje Paweł Czuma, dyrektor biura prasowego we wrocławskim magistracie.
Nad takim projektem będą wspólnie pracować dwie uczelnie: Politechnika Wrocławska i Politechnika Lubelska.
Nie będzie to jedyna dziedzina współpracy między oboma miastami. Umowa, którą podpisali prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz i prezydent Lublina Adam Wasilewski, obejmuje też badania związane z branżą energetyczną. Chodzi m.in. o gazyfikację węgla i energię odnawialną.
To pierwsze, pilotażowe porozumienie, jakie Wrocław podpisał z innym miastem w Polsce. Wiadomo, że są przygotowywane kolejne tego typu przedsięwzięcia.
Wrocław tym razem obierze kierunek na Śląsk.
- Gospodarka oparta na wiedzy pozwoli nam szybciej odbić się po kryzysie - przekonuje prezydent Dutkiewicz.
Już w środę, kiedy do Wrocławia przyjechali prezydenci największych miast w Polsce, zapadła decyzja o tym, by w mieście utworzyć specjalny instytut wspierania innowacyjnej gospodarki. Takich centrów w całej Polsce będzie dwanaście. Czym będą się one zajmować? Po pierwsze, mają ze sobą współpracować, po drugie - mają być miejscem, gdzie naukowcy, przedsiębiorcy i biznesmeni będą wymieniać się informacjami i wiedzą.
Czy to przyniesie korzyści, dopiero się okaże. Pierwszym prawdziwym sprawdzianem tych porozumień mają być jeżdżące po ulicach autobusy na wodór. Założenie jest takie, że będą one tańsze w eksploatacji, a także przyjazne dla środowiska. Ile takich autobusów będzie, jeszcze nie wiadomo.
http://wroclaw.naszemiasto.pl/wydarzenia/985645.html
Oglądałem reportaż o tym w telewizji. Wtedy mówili, że owszem - pojawią się ekolo0giczne pojazdy, ale porozumienie miało dotyczyć również badań nad napędem gazowym. I autobusy miały być również na gaz.
Tutaj czytam o wodorze. Muszę powiedzieć, że jestem zaskoczony, ale mile. Świetny pomysł, któremu będę kibicował
Tutaj czytam o wodorze. Muszę powiedzieć, że jestem zaskoczony, ale mile. Świetny pomysł, któremu będę kibicował
Przeglądając dziś GW z 9 kwietnia, na stronie 7 natrafiłem na artykuł pt. "Coraz więcej Volvo pod Wrocławiem" i nie było by w tym nic dziwnego, gdyby nie jedno z ost. zdań:
Czyżby ...Piotr Walczak w artykule pt. 'Coraz więcej Volvo pod Wrocławiem' pisze:Przy omawianiu innowacji stosowanych w pojazdach marki Volvo największe zainteresowanie wywołała informacja o autobusach z napedem hybrydowym, które mają być produkowane we Wrocławiu.
Rudy z Wrocławskiego Forum Komunikacyjnego pisze:Jeszcze dwa artykuły z LublinaMML pisze:Zbudują autobus na gaz
Lublin razem z Wrocławiem chce wyprodukować autobus napędzany gazem sprężonym. To jeden z zapowiadanych efektów podpisanej właśnie umowy o współpracy między dwoma miastami.
- Do 2010 roku na ulicach Lublina i Wrocławia wyjadą prototypowe modele autobusu – zapowiada Bartosz Sobotka dyrektor Biura Obsługi Inwestorów UM w Lublinie. Wczoraj prezydent Lublina Adam Wasilewski i Wrocławia Rafał Dutkiewicz podpisali umowę o współpracy.
Porozumienie ma sprawić, ze oba miasta będą bardziej atrakcyjne zarówno pod względem gospodarczym jak i naukowym.
Głównymi punktami współpracy ma być zbudowanie autobusu napędzanego sprężonym wodorem lub metanem. – Naukowcy z Wrocławia opracowali zbiorniki pod ciśnieniem służące do gromadzenia sprężonego gazu. Pracownicy Politechniki Lubelskiej opracowali technologię wdrożenia napędów na gaz do samochodów z silnikiem diesla – wyjaśnia prof. Mirosław Wendeker z Politechniki Lubelskiej. Kolejnym punktem współpracy ma być wykorzystanie metody uzyskiwania paliwa z dwutlenku węgla opracowanej przez prof. Dobiesława Nazimka z UMCS.
- To, że Wrocław chce z nami współpracować, pokazuje jaką wartość ma Lublin. Nie możemy mówić, iż jesteśmy gorszym miastem – uważa prezydent Adam Wasilewski. – Pomysł prof. Nazimka to rewolucja na skalę światową. Wszyscy borykają się z problemem nadmiaru dwutlenku węgla – dodaje. Prezydent Wasilewski ma nadzieję, że wkrótce znajdą się środki na wdrożenie metody prof. Nazimka. Z naukowcem podobno rozmawiają światowe banki.EDIT: I jeszcze taki rysunek:GWL pisze:Być może już w przyszłym roku na ulicach Lublina pojawi się autobus napędzany na gaz, taki ma być jeden z wyników współpracy miasta z Wrocławiem
Prezydent Lublina Adam Wasilewski podpisał w czwartek porozumienie z prezydentem Wrocławia Rafałem Dutkiewiczem. Umowa przewiduje ścisłą współpracę tych miast w celu zwiększenia ich konkurencyjności, a przede wszystkim w dziedzinie nowych technologii - głównie jeśli chodzi o energię odnawialną i paliwa alternatywne. - Mamy kilka pomysłów, którymi zainteresowani są naukowcy ze Śląska. Wykorzystanie nieszkodzącego środowisku napędu do samochodów jest właśnie jednym z nich - wyjaśnia doradca prezydenta ds. innowacji i wiedzy prof. Mirosław Wendeker z Politechniki Lubelskiej. - Mamy taki plan, żeby już w przyszłym roku po ulicach Wrocławia i Lublina jeździły prototypy autobusów napędzanych gazem - mówi Bartosz Sobotka z biura obsługi inwestorów ratusza. Projekt ma być sfinansowany częściowo z pieniędzy Politechniki Lubelskiej, a reszta funduszy ma pochodzić z Wrocławia. Wasilewski zapowiedział też, że w ciągu najbliższych lat stopniowo będą wymieniane instalacje w autobusach miejskich żeby jak najmniej szkodzić środowisku.
- Lublin ma ogromny potencjał, który jest coraz lepiej dostrzegany i bardziej doceniany przez prezydentów innych dużych miast. Byliśmy komplementowani za to, co się u nas dzieje i za nasze pomysły. Między innymi dlatego do naszego lubelsko-wrocławskiego porozumienia chcą dołączyć Katowice - chwali się Wasilewski.
Re: Autobusy na CNG, wodór i hybrydowe
W niedzielę do MPK Wrocław przyjechał na kilka dni na testy, gazowy Mercedes Conecto NGT (nr rej. MA MB 128). W poniedziałek będzie szykowany pod testy na linii K, a z pasażerami wyjedzie we wtorek.
Dlaczego linia K? Bo MPK chce porównać go z poprzednimi elektrykami w tych samych warunkach.
Dlaczego linia K? Bo MPK chce porównać go z poprzednimi elektrykami w tych samych warunkach.
Re: Autobusy na CNG, wodór i hybrydowe
No, dobra, ale autobus elektryczny, a autobus spalinowy CNG, to żadne porównanie. Rozumiem jakby porównywali elektryki - który lepszy, który ma lepsze osiągi.
Ja bez testowania wiem, że autobus elektryczny - jeżeli nie ma ładowarki kolumnowej na przynajmniej jednym krańcu - musi po kilku kursach zjechać do zajezdni na ładowanie. To ile przejedzie zależy od warunków drogowych, temperatury powietrza i długości linii. Im wyższa/niższa temperatura, tym sprawność baterii spada i to czasami dramatycznie
Natomiast autobus CNG o ile nie jest jakoś paliwożerny ma szanse normalnie pojeździć, przynajmniej do końca zmiany, jak każdy autobus spalinowy
Ja bez testowania wiem, że autobus elektryczny - jeżeli nie ma ładowarki kolumnowej na przynajmniej jednym krańcu - musi po kilku kursach zjechać do zajezdni na ładowanie. To ile przejedzie zależy od warunków drogowych, temperatury powietrza i długości linii. Im wyższa/niższa temperatura, tym sprawność baterii spada i to czasami dramatycznie
Natomiast autobus CNG o ile nie jest jakoś paliwożerny ma szanse normalnie pojeździć, przynajmniej do końca zmiany, jak każdy autobus spalinowy