Akcyza na paliwa CNG i LNG
Akcyza na paliwa CNG i LNG
Witajcie,
zakładam ten post w nadziei, że znajdą się osoby, które pomogą utrzymać rozwój autobusów zasilanych CNG w Polsce. Obecnie temat ten wygląda bardzo nieciekawie, gdyż od 1 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów planuje nałożyć na CNG akcyzę w wysokości 34 groszy netto od 1m3 CNG.
Akcyza uderzy przede wszystkim w zajezdnie komunikacji miejskiej, które eksploatują autobusy zasilane CNG. Największe ośrodki w Polsce stracą następujące środki w skali roku:
- PKM Gdynia – ok. 364.000 PLN (zużycie ok. 1.069.000 m3);
- MPK Radom – 550.000 PLN (zużycie 1.500.000 m3);
- MPK Rzeszów – ok. 660.000 PLN (zużycie ok. 1.942.000 m3);
- PKM Tychy - ok. 530.000 PLN (zużycie ok. 1.559.000 m3);
- MZK Zamość - ok. 277.000 PLN (zużycie ok. 815.000 m3).
Inne zagrożone ośrodki to Elbląg, Inowrocław, Mielec, Przemyśl, Słupsk i Tarnów. Nie wymieniłem tutaj ośrodków, które posiadają mniejsze ilości pojazdów.
Jednak najciekawsze jest to, że Ministerstwo Finansów całkowicie z własnej woli forsuje wprowadzenie tego podatku. W skali całego kraju szacowana ilość wpływów to ok. 4,5 mln PLN, co jest kwotą śmiesznie małą na tle akcyzy pobieranej z innych paliw. Według prawodawstwa UE możliwe jest zwolnienie z akcyzy CNG do 2023 roku. Jednak MF nie chce o tym słyszeć...
Dlatego apeluję do wszystkich osób dobrej woli, aby nagłośniły temat i nie dopuściły do dalszej dekapitalizacji komunikacji miejskiej w Polsce! Wprowadzenie akcyzy to realny koniec autobusów na CNG - likwidacja reszty ekologicznych autobusów CNG w Polsce!
Zainteresowane osoby mogą pobrać wzorzec specjalnie stworzonego pisma oraz pobrać prezentację nakreślającą problem akcyzy CNG.
- PISMO
- PREZENTACJA
Z góry dziękuję za pomoc oraz cenne głosy w dyskusji.
Pozdrawiam,
Karol
zakładam ten post w nadziei, że znajdą się osoby, które pomogą utrzymać rozwój autobusów zasilanych CNG w Polsce. Obecnie temat ten wygląda bardzo nieciekawie, gdyż od 1 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów planuje nałożyć na CNG akcyzę w wysokości 34 groszy netto od 1m3 CNG.
Akcyza uderzy przede wszystkim w zajezdnie komunikacji miejskiej, które eksploatują autobusy zasilane CNG. Największe ośrodki w Polsce stracą następujące środki w skali roku:
- PKM Gdynia – ok. 364.000 PLN (zużycie ok. 1.069.000 m3);
- MPK Radom – 550.000 PLN (zużycie 1.500.000 m3);
- MPK Rzeszów – ok. 660.000 PLN (zużycie ok. 1.942.000 m3);
- PKM Tychy - ok. 530.000 PLN (zużycie ok. 1.559.000 m3);
- MZK Zamość - ok. 277.000 PLN (zużycie ok. 815.000 m3).
Inne zagrożone ośrodki to Elbląg, Inowrocław, Mielec, Przemyśl, Słupsk i Tarnów. Nie wymieniłem tutaj ośrodków, które posiadają mniejsze ilości pojazdów.
Jednak najciekawsze jest to, że Ministerstwo Finansów całkowicie z własnej woli forsuje wprowadzenie tego podatku. W skali całego kraju szacowana ilość wpływów to ok. 4,5 mln PLN, co jest kwotą śmiesznie małą na tle akcyzy pobieranej z innych paliw. Według prawodawstwa UE możliwe jest zwolnienie z akcyzy CNG do 2023 roku. Jednak MF nie chce o tym słyszeć...
Dlatego apeluję do wszystkich osób dobrej woli, aby nagłośniły temat i nie dopuściły do dalszej dekapitalizacji komunikacji miejskiej w Polsce! Wprowadzenie akcyzy to realny koniec autobusów na CNG - likwidacja reszty ekologicznych autobusów CNG w Polsce!
Zainteresowane osoby mogą pobrać wzorzec specjalnie stworzonego pisma oraz pobrać prezentację nakreślającą problem akcyzy CNG.
- PISMO
- PREZENTACJA
Z góry dziękuję za pomoc oraz cenne głosy w dyskusji.
Pozdrawiam,
Karol
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
- Lokalizacja: Sosnowiec
Rozwój jest, ale dalej utrzymuje się na dosyć niskim poziomie... W tym roku do eksploatacji zostanie oddanych zaledwie 41 nowych autobusów zasilanych gazem ziemnym:
- 30 Mercedesów Citaro CNG w Rzeszowie;
- 11 Solbusów SM 12 LNG w Olsztynie (skroplony gaz ziemny, ale zawsze metan).
W perspektywie lat 2014 i 2015 jest dostawa ok. 50 hybrydowych autobusów na CNG w ramach programu GAZELA. W 2014 roku do MPK Radom dostarczone zostanie 8 autobusów przegubowych na gaz ziemnym.
Także rozwój jakiś jest, ale wprowadzenie akcyzy może go bardzo ograniczyć, a zajezdnie mogą zacząć wycofywać stare autobusy gazowe, ale już nowe kupią na olej napędowy...
W efekcie z CNG wycofała się Dębica, powoli zaczyna się wycofywać Tarnów (brak inwestycji w nowe autobusy), niemrawo temat wygląda w Toruniu (tylko 3 autobusy CNG).
Jak wyglądały zmiany z taborem gazowym u różnych przewoźników przedstawia wykaz tutaj
- 30 Mercedesów Citaro CNG w Rzeszowie;
- 11 Solbusów SM 12 LNG w Olsztynie (skroplony gaz ziemny, ale zawsze metan).
W perspektywie lat 2014 i 2015 jest dostawa ok. 50 hybrydowych autobusów na CNG w ramach programu GAZELA. W 2014 roku do MPK Radom dostarczone zostanie 8 autobusów przegubowych na gaz ziemnym.
Także rozwój jakiś jest, ale wprowadzenie akcyzy może go bardzo ograniczyć, a zajezdnie mogą zacząć wycofywać stare autobusy gazowe, ale już nowe kupią na olej napędowy...
W efekcie z CNG wycofała się Dębica, powoli zaczyna się wycofywać Tarnów (brak inwestycji w nowe autobusy), niemrawo temat wygląda w Toruniu (tylko 3 autobusy CNG).
Jak wyglądały zmiany z taborem gazowym u różnych przewoźników przedstawia wykaz tutaj
Niestety problem z gazowcami to kolejny absurd tego kraju. W tym temacie wychodzi na jaw cały fałsz i zakłamanie polityków, którzy deklarują poświęcanie uwagi ekologii, jednocześnie skazując na niebyt sprawdzone i ekologiczne źródło napędu. Jakakolwiek podwyżka akcyzy bez zmiany systemu preferowania zakupów autobusów gazowych spowoduje praktyczny zanik tego rynku.
Niestety wprowadzenie akcyzy na CNG dla autobusów zostało przeforsowane przez rząd, a projekt ustawy trafił teraz do sejmu. Jedyna nadzieja pozostaje w głosowaniu w Sejmie i Senacie, gdzie będzie można wnieść stosowną poprawkę.
Tymczasem tematem akcyzy zainteresowały się władze Radomia, które jako właściciel MPK Radom, stracą w skali roku ok. 550.000 złotych na wprowadzeniu tego niepotrzebnego podatku od ekologicznego gazu ziemnego.
MPK będzie miało kłopot z autobusami zasilanymi gazem
Ponad pół miliona złotych więcej zapłaci co roku MPK za gaz do ekologicznych autobusów, jeżeli jesienią wejdzie w życie ustawa o akcyzie na paliwa gazowe. Władze miasta: Rząd karze nas za ekologię. Firma ma obecnie 37 autobusów na CNG, wkrótce kupi kolejne osiem
¬ródło: radom.gazeta.pl
Szczególnie oburza wypowiedź jednego z posłów PO:
Co z poprawką? - pytamy posła PO Radosława Witkowskiego.
- Znacznie większym problemem dla radomskiego MPK, niż wprowadzenie akcyzy na gaz CNG, jest fatalne zarządzanie tą firmą. Spółka od wielu lat przynosiła wielomilionowe straty, a odkąd stała się podmiotem wewnętrznym gminy i nie musi działać według normalnego rachunku ekonomicznego, stała się wręcz workiem bez dna, do którego władze miasta ładują bez opamiętania miejskie pieniądze - odpowiada.
Tymczasem tematem akcyzy zainteresowały się władze Radomia, które jako właściciel MPK Radom, stracą w skali roku ok. 550.000 złotych na wprowadzeniu tego niepotrzebnego podatku od ekologicznego gazu ziemnego.
MPK będzie miało kłopot z autobusami zasilanymi gazem
Ponad pół miliona złotych więcej zapłaci co roku MPK za gaz do ekologicznych autobusów, jeżeli jesienią wejdzie w życie ustawa o akcyzie na paliwa gazowe. Władze miasta: Rząd karze nas za ekologię. Firma ma obecnie 37 autobusów na CNG, wkrótce kupi kolejne osiem
¬ródło: radom.gazeta.pl
Szczególnie oburza wypowiedź jednego z posłów PO:
Co z poprawką? - pytamy posła PO Radosława Witkowskiego.
- Znacznie większym problemem dla radomskiego MPK, niż wprowadzenie akcyzy na gaz CNG, jest fatalne zarządzanie tą firmą. Spółka od wielu lat przynosiła wielomilionowe straty, a odkąd stała się podmiotem wewnętrznym gminy i nie musi działać według normalnego rachunku ekonomicznego, stała się wręcz workiem bez dna, do którego władze miasta ładują bez opamiętania miejskie pieniądze - odpowiada.
Re: Akcyza uderzy w autobusy zasilane CNG
Trochę się zapuścił ten temat Tymczasem realia poszły dalej i z kronikarskiego obowiązku należy o tym wspomnieć
https://cng-lng.pl/wiadomosci/Sejm-przy ... ,9487.html
https://cng-lng.pl/wiadomosci/Sejm-przy ... ,9487.html
Nigdzie jednak nie mogę znaleźć daty, kiedy wchodzi ona w życie.20 lipca 2018 r. w trakcie 67. posiedzenia Sejm przyjął nowelizację ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy - Prawo celne , która wprowadza zerową stawkę akcyzy na wykorzystywane w transporcie paliwa metanowe CNG i LNG.
Re: Akcyza na paliwa CNG i LNG
Ja chyba coś znalazłem. Otóż artykuł jest z dnia 17.08 - na Infobusie - napisano w nim, że w dniu 8.08.2018 Prezydent RP pan Andrzej Duda. podpisał "nowelizację ustawy o akcyzie i Prawa celnego, przewidującą wprowadzenie zerowej stawki akcyzą na sprężony gaz ziemny (CNG) oraz skroplony gaz ziemny (LNG), jeżeli zostaną one przeznaczone do napędu silników spalinowych"
No to teraz pytanie, kiedy została ona ogłoszona ?
Czytaj więcej http://infobus.pl/zerowa-akcyza-na-cng- ... 07463.htmlUstawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
No to teraz pytanie, kiedy została ona ogłoszona ?