NL 2x2
Trochę "nowości" na temat MANów NL2X2 w Poznaniu:
- ZUK Komorniki odkupił od MPK MANa NL202 o nr.#1018, w najbliższym czasie MPK ma sprzedawać kolejne wozy tego typu
http://phototrans.eu/14,475069,0.html
-Inny podmiejski przewoźnik sprowadził 4 MANy NL222 z 1995, jak widać spodobały im się MANy.
http://phototrans.eu/14,474826,0.html
http://phototrans.eu/14,467309,0.html
Pojazdy tego typu sprawują się bezproblemowo, oprócz w.w przewoźników eksploatują je jeszcze Rokbus, ZK Kleszczewo, Wiraż Bus, oraz TP Bus. Razi tylko stan tych autobusów.
- ZUK Komorniki odkupił od MPK MANa NL202 o nr.#1018, w najbliższym czasie MPK ma sprzedawać kolejne wozy tego typu
http://phototrans.eu/14,475069,0.html
-Inny podmiejski przewoźnik sprowadził 4 MANy NL222 z 1995, jak widać spodobały im się MANy.
http://phototrans.eu/14,474826,0.html
http://phototrans.eu/14,467309,0.html
Pojazdy tego typu sprawują się bezproblemowo, oprócz w.w przewoźników eksploatują je jeszcze Rokbus, ZK Kleszczewo, Wiraż Bus, oraz TP Bus. Razi tylko stan tych autobusów.
- Wojtek-MKM
- Posty: 574
- Rejestracja: 2010-08-06, 13:41
- Lokalizacja: Kraków Czyżyny
Zdjęcie NL2x2 na Wikipedii czyli przesunięte środkowe drzwi
Zaciekawiło mnie właśnie bardzo zdjęcie NL2x2 na Wikipedii
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 0_1525.jpg
Ma bardzo dziwny układ drzwi, zwykle obok drzwi są dwie wąskie szybki (przy czym jedna ze skosem, jak po drugiej stronie pojazdu) a tutaj drzwi przesunięte są w stronę tylnej osi (jak w dwudrzwiowych Citaro i NL2x3), umiejscowione w miejscu skosu szyby.
Spojrzałem na TWB i znalazłem jeszcze kilka takich egzemplarzy - http://open.phototrans.net/14,476997,0, ... 2_623.html http://open.phototrans.net/14,276950,0, ... 02_23.html
Jak to było z takim wariantem? Kiedy on był stosowany? Na specjalne zamówienie, w jakiejś konkretnej sytuacji używany (układ wnętrza, rodzaj zastosowanych drzwi) czy jak?
Tematy złączone. //Kędzior
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 0_1525.jpg
Ma bardzo dziwny układ drzwi, zwykle obok drzwi są dwie wąskie szybki (przy czym jedna ze skosem, jak po drugiej stronie pojazdu) a tutaj drzwi przesunięte są w stronę tylnej osi (jak w dwudrzwiowych Citaro i NL2x3), umiejscowione w miejscu skosu szyby.
Spojrzałem na TWB i znalazłem jeszcze kilka takich egzemplarzy - http://open.phototrans.net/14,476997,0, ... 2_623.html http://open.phototrans.net/14,276950,0, ... 02_23.html
Jak to było z takim wariantem? Kiedy on był stosowany? Na specjalne zamówienie, w jakiejś konkretnej sytuacji używany (układ wnętrza, rodzaj zastosowanych drzwi) czy jak?
Tematy złączone. //Kędzior
-
- Posty: 457
- Rejestracja: 2011-06-02, 08:01
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Zdjęcie NL2x2 na Wikipedii czyli przesunięte środkowe dr
Przesunięcie drzwi względem pojazdów trzydrzwiowych jest dość typowe dla dwudrzwiowych egzemplarzy
Re: Zdjęcie NL2x2 na Wikipedii czyli przesunięte środkowe dr
Doskonale o tym wiem ale pierwszy raz widzę to w tej generacji MANa.
Re: Zdjęcie NL2x2 na Wikipedii czyli przesunięte środkowe dr
Tak po prostu zamówił sobie przewoźnik. Możliwe, że w ten sposób uzyskano więcej miejsc siedzących dostępnych bez podestów. Łatwiej jest zaaranżować wnętrze jak ma się przesunięte drzwi bliżej tylnych nadkoli
Nadkola wymuszają zastosowanie podestów i tym samym podniesienie foteli, a to utrudnia do nich dostęp osobom starszym lub niepełnosprawnym ruchowo
Nadkola wymuszają zastosowanie podestów i tym samym podniesienie foteli, a to utrudnia do nich dostęp osobom starszym lub niepełnosprawnym ruchowo
Re: NL 2x2
Nie zakładam nowego tematu, bo sprawa dotyczy tylko tego modelu, choć jest dość ogólna.
Od dłuższego czasu próbuję dojść do tego, skąd się w Opolu wzięło biało-czerwone malowanie, które po raz pierwszy pojawiło się na MAN-ie #205 zakupionym w 2000 roku. Co ciekawe, 5 miesięcy po nim, przyszedł do Opola zółto-niebieski Edik.
Kolega podsunął mi pewną teorię, że MZK Opole nie miało za dużo do gadania, a biało-czerwone malowanie było po prostu w cenie autobusu i tylko za dopłatą można było pomalować na kokretny kolor. Idąc za ciosem, również w 2000 roku do Kędzierzyna-Koźla trafił pierwszy MAN #101, w malowaniu identycznym, co opolski #205. Kolejny rocznik 2000, jastrzębski #210 w bliźniaczym malowaniu. I tu pytanie do Was, czy ktoś wie/pamięta jak to dokładnie było? Czy MAN faktycznie dużo śpiewał za malowanie inne niż "polskie"? Czy miał na to jakiś wpływ? Czy ktoś coś wie na ten temat?
Od dłuższego czasu próbuję dojść do tego, skąd się w Opolu wzięło biało-czerwone malowanie, które po raz pierwszy pojawiło się na MAN-ie #205 zakupionym w 2000 roku. Co ciekawe, 5 miesięcy po nim, przyszedł do Opola zółto-niebieski Edik.
Kolega podsunął mi pewną teorię, że MZK Opole nie miało za dużo do gadania, a biało-czerwone malowanie było po prostu w cenie autobusu i tylko za dopłatą można było pomalować na kokretny kolor. Idąc za ciosem, również w 2000 roku do Kędzierzyna-Koźla trafił pierwszy MAN #101, w malowaniu identycznym, co opolski #205. Kolejny rocznik 2000, jastrzębski #210 w bliźniaczym malowaniu. I tu pytanie do Was, czy ktoś wie/pamięta jak to dokładnie było? Czy MAN faktycznie dużo śpiewał za malowanie inne niż "polskie"? Czy miał na to jakiś wpływ? Czy ktoś coś wie na ten temat?
Re: NL 2x2
Podejrzewam że to mogło być tak jak z gdańskimi MANami, zwłaszcza że wówczas to chyba jeszcze były dość drogie wozy.
Re: NL 2x2
Nie wydaje mi się, żeby producent stawiał jakieś dodatkowe żądania finansowe za lakierowanie - no chyba, że to miała by być jakaś super mozaika, trudna do wykonania. W tym przypadku - to w sumie nic niezwykłego. Producent zawsze lakieruje pojazd wg. zamawiającego. Poza tym nie ma "schematu malowania w cenie pojazdu", bo każdy nowy pojazd trzeba polakierować - nawet chociażby na biało.
Co innego gdyby to był pojazd używany, no to wtedy pojawia się dodatkowy koszt przelakierowania, ale jak widać chociażby po MZK Piotrków Trybunalski, gdzie MZK postanowiło ujednolicić malowanie swoich "używek", to też nie był jakiś problem.
Wspomniany opolski #205, z tego co widzę został zakupiony jako nowy. A opolskie MZK, możliwe, że nie miało nic do gadania... bo taką decyzję mogli podjąć urzędnicy w Ratuszu.
Co innego gdyby to był pojazd używany, no to wtedy pojawia się dodatkowy koszt przelakierowania, ale jak widać chociażby po MZK Piotrków Trybunalski, gdzie MZK postanowiło ujednolicić malowanie swoich "używek", to też nie był jakiś problem.
Wspomniany opolski #205, z tego co widzę został zakupiony jako nowy. A opolskie MZK, możliwe, że nie miało nic do gadania... bo taką decyzję mogli podjąć urzędnicy w Ratuszu.
Re: NL 2x2
Być może te autobusy wcale takie nowe nie były, mogły być nieodebrane przez zamawiającego, bądź coś nie poszło, i im po prostu zalegały NLki w takiej konfiguracji to wcisnęli polaczkom...
Re: NL 2x2
Tyle, że w Jastrzębiu bardzo prawdopodobne jest, że pierwszy w takim malowaniu był SL263 #209. No i Jastrzębskie NLe (#210 i #211) wyróżnia czerwony zderzak.
Re: NL 2x2
A co z nimi było?pmaster pisze:Podejrzewam że to mogło być tak jak z gdańskimi MANami, zwłaszcza że wówczas to chyba jeszcze były dość drogie wozy.
Ciekawy trop, zwłaszcza, że kolejne egzemplarze miały różne wyświetlacze, więc tak jakby nie z jednego rzutu. Ktoś ma pomysł, gdzie na świecie jest takie malowanie?Auper pisze:Być może te autobusy wcale takie nowe nie były, mogły być nieodebrane przez zamawiającego, bądź coś nie poszło, i im po prostu zalegały NLki w takiej konfiguracji to wcisnęli polaczkom...
Nie chcą mi odpisać, chyba niewygodny temat, ale jako, że to licencjat, to i tak do tego dojdęJ-31 pisze:A opolskie MZK, możliwe, że nie miało nic do gadania... bo taką decyzję mogli podjąć urzędnicy w Ratuszu.
SL to wciąż MAN, a zderzaki to jest wyróżnik, uznałem jednak, że wrzucę to w jeden temat.oolek15 pisze:Tyle, że w Jastrzębiu bardzo prawdopodobne jest, że pierwszy w takim malowaniu był SL263 #209. No i Jastrzębskie NLe (#210 i #211) wyróżnia czerwony zderzak.
Re: NL 2x2
Gdańsk robił przetarg i pewien syn swojego ojca znalazł na placu w MANie autobusy z gdańskim wzorem malowania i opisał to w gazecie, MAN stwierdził że to przypadek, a przetarg wygrał Solaris. Potem te MANy zostały sprzedane m. in. do Warszawy.A co z nimi było?
To nie ma nic do rzeczy. Przecież na Zachodzie nie kupiliby wozu z polskimi wyświetlaczami.kolejne egzemplarze miały różne wyświetlacze, więc tak jakby nie z jednego rzutu
Jastrzębie-Zdrój, Kędzierzyn-Koźle, Opole-OpolskieKtoś ma pomysł, gdzie na świecie jest takie malowanie?
A swoją drogą to 2000 rok to trochę późno jak na tą generację, zwłaszcza że przed 3. były jeszcze przejściówki
Re: NL 2x2
Wyświetlacze to się na sam koniec wrzuca więc na to bym aż tak nie patrzył, a te MANy to mogą być też jakieś ex. demo
Re: NL 2x2
Oj, to chyba trochę nie tak. Ponieważ wśród pojazdów, nie sprzedanych do ZKM-u, solówki trafiły do Poznania i MPK natychmiast ujednoliciło ich schemat malowania - od samego początku zewnętrznie nie wyróżniają się od swoich pobratymców. Natomiast warszawskie "gdańszczaki" w tym schemacie malowania przypadły wszystkim do gustu, więc postanowiono je pozostawić. Nie wykluczone, że może kiedyś MZA je przelakieruje. Dla nich to nie problem - tak jak nie problem pozostawić je w takim malowaniu, szczególnie, że w Warszawie nikomu za bardzo nie zależy na jednolitości malowania pojazdów - co widzimy na codzień.Pmaster pisze:Gdańsk robił przetarg i pewien syn swojego ojca znalazł na placu w MANie autobusy z gdańskim wzorem malowania i opisał to w gazecie, MAN stwierdził że to przypadek, a przetarg wygrał Solaris. Potem te MANy zostały sprzedane m. in. do Warszawy.
Re: NL 2x2
Jeżeli chodzi o sam kolor wcześniej w Jastrzębiu były biało-czerwone Kapeny i biały gniot z czerwonymi napisami, więc MANy nie spowodowały jakiegoś nagłego odejścia od ówczesnych kolorów a sporą ewolucję samego malowania.Szymon pisze:SL to wciąż MAN, a zderzaki to jest wyróżnik, uznałem jednak, że wrzucę to w jeden temat.
W tamtych latach w Jastrzębiu powoli odchodzono od kremowo-czerwonego malowania. Musiało pojawić się coś nowego. Widocznie biel i czerwień się spodobała. Poszczególne etapy jej wprowadzania wyglądały tak:
1. Jelcz M121M #282 - biały, czerwone napisy, rok 1998 lub 1999: TWB
2. Kapeny #200 - #205 - białe, czerwony pasek, białe i czerwone napisy, lata 2000 - 2001: TWB
3. SL263 #209, rok 2002: TWB
4. NL222 #210 - #211, rok 2002: TWB
Zarówno SL jak i NLe zostały wyprodukowane jakiś czas przed ich przybyciem do Jastrzębia. Nie wiem dlaczego. Podobnie było w przypadku ostatnich Solarisów #301 - #315, ale tam chodziło o normy EURO. W przypadku MANów powód musiał być inny.
Re: NL 2x2
Dzięki Panowie za pomoc. Zdaje się, że JZ nie ma z tym związku w ogóle, ale KK może mieć, szukam dalej